اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 28 January 2020
لاریجانی تاکید کرد:
رئیس مجلس گفت: مجلس مهم‌ترین رکن مردم سالاری در کشور است و هرگونه محدودیت و تخریب آن، مستقیما اراده ملت را هدف گیری کرده و عملی غیرانقلابی است.

تهدید وتحقیر مجلس؛ظلم به مردم سالاری و انقلاببه‌گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور خود گفت: سالروز شهادت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: خطبه عمیق آن بزرگوار در واقع فریاد غربت بود که با طرح موضوعات مهم توحیدی و اسرار دیانت، مردم را ارشاد نمود و در فرازی فرمود "خداوند اطاعت از عترت پیامبر را برای نظام و هماهنگی ملت مقدر فرمود" و "امامت ما را در امان از تفرقه و پراکندگی ملت قرار داد" و "جهاد را عزت و سرافرازی برای اسلام قرار داد".

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت ایران در انقلاب پیروزمندانه خویش نماد قیام خود را این اندیشه قرار داد که براساس پیشوایی و امامت پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان و احیای جهاد بود و این دو عامل ستون‌های مدرسه فاطمی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خطاب به نمایندگان گفت: همکاران گرامی قطعا تائید می‌کنید که در چند سال اخیر سیاست آمریکا مقابله همه جانبه با ملت ایران شده و رئیس جمهور این کشور یکی از اهداف خود را ایجاد یاس و اختلاف و جدایی بین ملت و بدبین کردن مردم نسبت به مسئولان قرار داده و این مطلب را علنا نیز اظهار می‌کند و آنقدر در این کار وقیحانه عمل می‌کند که حتی بعد از ترور شهید سلیمانی رئیس جمهور آمریکا توئیت کرد که مردم عراق و ایران خوشحالی کردند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور اظهار داشت: گرچه بلافاصله پس از این ادعا، هم ملت رشید عراق و هم ملت بزرگ ایران پاسخ دندان شکنی به او دادند، اما هدف آن‌ها را ملاحظه کنید که دنبال افتراق بین مردم و ناامید کردن مردم نسبت به مسئولان خدوم بودند.

اقای لاریجانی با اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با پیشوایی امام (ره) بر پایه وحدت امت و اعتماد عمومی شکل گرفت و از واژه‌هایی که امام (ره) بیش از هر موضوع دیگری آن را به کار برد «وحدت» در بین ملت و مسلمانان بود. این کلید پیروزی انقلاب و استمرار آن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای به هر بهانه می‌خواهند صفوف ملت را متفرق کنند، تصریح کرد: امروز انقلابی واقعی کسی است که وفاق ملی را تحت زعامت رهبری در کشور پیگیری می‌کند تا قدرت ملت بر مکر دشمن فائق آید؛ اگر به تحرکات آمریکا توجه اجمالی شود ملاحظه می‌کنید که برنامه بزرگتری برای مسلمانان تدارک دیده اند تا در قالب طرح قلابی قرن که اجزای آن را مطرح می‌کنند، همه مسلمانان را تحقیر نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دقت شود این جسارت هم نتیجه تفرقه کشور‌های اسلامی است که به رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه این تبهکاری را داده است، اما به زودی نتیجه این اقدام را درک می‌کنند که طلیعه آن در قیام بزرگ ملت عراق علیه آمریکا در روز‌های اخیر بود. آمریکا با دست خود این حرکت را در همه کشور‌های اسلامی فراگیر خواهد کرد.

اقای لاریجانی اظهار داشت: همکاران گرامی و ملت بزرگوار، روز‌های در پیش، هم سالگرد پیروزی انقلاب است و هم ایام تبلیغات انتخابات مجلس، بیایید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی از سیاه نمایی پرهیز کنیم، انقلاب اسلامی عامل عزت ملت ایران، باعث استقلال کشور و حرکتی نو در جهان اسلام بود و هست که باید قدر آن را بدانیم.

وی ادامه داد: آمار‌ها در توسعه کشور نشان می‌دهد دولت‌های پس از انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و خسارت‌های آن و شیطنت‌های مستمر آمریکا و غرب، در جهت رفع محرومیت تلاش‌های ارزشمندی داشتند. استقرار قوای سه گانه مبتنی بر رأی مردم و ایجاد نظام مردم سالاری دینی دستاورد بسیار ارزشمندی بود که با انقلاب حاصل شد، چرا باید با هیجانات سیاسی و هدف‌های نازل سیاسی ارکان مردم سالاری را تخریب کرد؟ تعجب آور است که عده‌ای فکر کردند با تخریب نهاد مجلس و حرف‌های ناصواب حرکتی احیاگرایانه را تعقیب می‌کنند.

رئیس مجلس با نقل سخنی از شهید مطهری که می‌فرمود "عده‌ای با فرصت طلبی تحت پوشش شعار‌های داغ و افراطی خود را در زمره انقلاب قرار می‌دهند تا انقلابیون واقعی را از میدان به در کنند"، تاکید کرد: مجلس مهم‌ترین رکن مردم سالاری در کشور است و هرگونه محدودیت و تخریب آن، مستقیما اراده ملت را هدف گیری کرده است و یک عمل غیرانقلابی است. آیا این مجلس که برآمده از اراده ملت است، اقدامات مهمی انجام نداده است؟ آیا غیر از مجلس جایی بود که برای نجات روستا‌ها قانون توسعه روستا و اشتغال پایدار را با حمایت رهبری و اذن ایشان تصویب کند که در اطراف روستا‌ها امکانات توسعه‌ای ایجاد شود؟

وی ادامه داد: آیا مجلس نبود که قانون رفع موانع تولید را که بسیار مهم بود تصویب کرد و چند گزارش نظارتی ارائه و اشکالات اجرایی را مشخص کرد؟ آیا مجلس نبود که در قانون ارزش افزوده، سهم قابل توجهی برای روستا‌ها و شهر‌ها در نظر گرفت که باعث آبادانی روستا‌ها و مخصوصا شهر‌های کوچک شده است؟ آیا با تصویب مجلس نبود که گازرسانی و آسفالت روستا‌ها به انجام رسید؟ و در برخی موارد که با اشکالاتی مواجه شد، می‌دیدیم که نمایندگان چقدر در این زمینه تلاش می‌کردند.

اقای لاریجانی تصریح کرد: آیا این مجلس نبود که با کار کارشناسی در مخالفت با تصمیم دولت در یکسان سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی درخواست و استدلال کرد و آن را در مسیر درست قرار داد و امروز شما شرایط آرامی از وضعیت ارزی مشاهده می‌کنید؟ آیا وقتی مشکلات پیچیده در موسسات اعتباری ایجاد شد و میلیون‌ها نفر دچار خسارت شدند این مجلس نبود که با بحث‌های زیاد در جلسات علنی و غیرعلنی مسیری را برای حل مشکل میلیون‌ها نفر فراهم کرد؟

۱۷۵ قانون به تصویب مجلس دهم رسیده است

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس در اجلاسیه دهم ادامه داد: قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک، قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی، قانون جامع حدنگارکشور، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مثل دریاچه ارومیه، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی، قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی-پرورشی غیر دولتی از جمله قوانین مصوب این دوره است.

وی افزود: قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون اصلاح مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت بزه دیدگان ناشی از آن و بخش‌هایی از قانون تجارت که قانون جامعی است و متاسفانه برخورد‌های بدی با آن شد، قانون مناطق آزاد و ویژه، قانون سامانه مودیان و پایانه فروش، قانون ارزش افزوده که در دستور کار مجلس و در حال تصویب است، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا از دیگر قوانین مصوب این دوره است.

آقای لاریجانی اضافه کرد: همچنین قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، قانون موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که یکی از آن‌ها کلیاتش تصویب شد، قانون سه فوریتی که اخیرا تصویب کردیم و ارتش آمریکا را به عنوان تروریست اعلام کردیم و ده‌ها قانون دیگر که در مجموع ۱۷۵ قانون به تصویب مجلس رسیده است. آیا این مجموعه کار اساسی نبوده است؟

وی در تشریح دیگر دستاورد‌های مجلس دهم توضیح داد: در بُعد نظارت هم که گاه مطالبی را مطرح می‌کنند درمجلس اقدامات زیادی انجام شد. تحقیق و تفحص و سوال از وزرا در موضوعات گوناگون صورت گرفت و در این دوره ۶ تحقیق و تفحص در مجلس نهایی و نتیجه آن قرائت شد، بررسی نحوه برخورد با کارگران در تکاب، بررسی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان که به قوه قضاییه داده شد، بررسی عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران، بررسی عملکرد شرکت کشت و صنعت کارون و طرح توسعه آن، طرح توسعه کارخانه نیشکر و صنایع جانبی، تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، وضعیت افراد دو تابعیتی و شناسایی خلاء‌های قانونی آن که برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع شد. البته موارد دیگر تحقیق و تفحص در جریان رسیدگی است.

اقای لاریجانی با بیان اینکه در بُعد نظارتی مجلس، ۱۷۸ مورد سوال نمایندگان از وزرا در مجلس مطرح شد و ۲۹ مورد آن منجر به اخطار به وزرا شد، اظهار داشت: مجلس از بُعد نظارت از نظر استیضاح، ۶ مورد وزرا را استیضاح کرده و به ۲ وزیر رای عدم اعتماد داد، مجلس از جهت نظارت بر امور کشور ۵۵ جلسه علنی و غیرعلنی در موضوعات مهم کشور اختصاص داد و بررسی کرد، نظیر اقتصاد مقاومتی و چالش‌های آن، وضعیت صنعت، وضعیت آب کشور، وضعیت بخش کشاورزی و چالش‌های آن، رکود در بخش صنعت و اقتصاد مقاومتی، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت بازار نفت و گاز، عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق و ارز، مشکل ریزگرد‌ها و آلودگی هوا، بررسی حادثه پلاسکو، بررسی قرارداد‌های نفتی، بررسی وضعیت بازار ارز، بررسی وضعیت بارندگی و سیل، بررسی زلزله در استان‌های غربی، بررسی آسیب‌های اجتماعی، بررسی فضای مجازی و ابعاد مختلف آن، بررسی وضعیت یارانه ها، بررسی حوادث مختلف نظیر حادثه قطار و سقوط هواپیما، سوال از رئیس جمهور و نظایر آن که با حضور مسئولین ذی ربط مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری ۲۵۴۲ جلسه نظارتی کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دهم

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور با تاکید براینکه می‌گویند نظارت مجلس کاهش داشته است، اظهار داشت: نمایندگان محترم در طول این دوره با حضور در کمیسیون‌های تخصصی، ۲ هزار و ۵۴۲ جلسه نظارتی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی داشته اند که منجر به ۳۸ گزارش از عملکرد دستگاه‌ها و برخی تخلفات شد و ۳۴ مورد از گزارش در صحن علنی قرائت شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این ۱۲ گزارش نظارتی مطابق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی، کمیسیون‌های تخصصی از نقض یا استنکاف از قانون ارائه کردند و در مجلس قرائت شد که نتیجه آن به قوه قضاییه ارجاع شد، نظیر گزارش کمیسیون انرژی در عدم تهیه سند ملی انرژی کشور، گزارش کمیسیون عمران در مورد ناوگان شبکه ریلی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد عدم اجرای قانون نظارت بر موسسات اعتباری، گزارش کمیسیون فرهنگی در عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، گزارش کمیسیون ویژه در مورد عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گزارش کمیسیون انرژی در مورد عدم اجرای بند (هـ) تبصره ۶ قانون بودجه مربوط به تخصیص و پرداخت عوارض برق، این‌ها تنها بخشی از اقدامات مجلس است.

بررسی ۵ هزار و ۴۷۵ شکایت در کمیسیون اصل ۹۰

اقای لاریجانی با اشاره به عملکرد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: این کمیسیون در بُعد نظارت، ۵ هزار و ۴۷۵ شکایت را رسیدگی کرد، ۱۲ فقره گزارش به مجلس ارائه کرد و سه گزارش از تخلفات کشف شده به قوه قضاییه ارجاع شد. علاوه بر این امور ۱۴۰ نماینده محترم در ۷۶ مجمع، هیات و شورای ملی به عنوان ناظر حضور یافتند، در جلسات شرکت کردند و گزارش دادند، همچنین ۲۷۹ نماینده در ۱۸۶ هیات و کمیته و شورای استانی در کشور به عنوان ناظر فعال بودند.

دیوان محاسبات ۴ هزار و ۷۷ گزارش حسابرسی ملی و استانی ارائه کرد

وی گفت: انتخابات شورا‌ها با نظارت مجلس انجام شد که کار بسیار سنگینی بود، علاوه بر این امور مجلس از طریق دیوان محاسبات مستمرا نظارت بر عملکرد مالی کشور داشته است، مجموعا دیوان محاسبات ۴ هزار و ۷۷ گزارش حسابرسی ملی و استانی ارائه کرد و تعداد ۳ هزار و ۶۷۷ پرونده در دادسرای دیوان محاسبات کشور مطرح و ۷۸ هزار میلیارد ریال اخذ و به حساب خزانه کشور واریز شد. در تنقیح قوانین، مجلس در این دوره گام مهمی برداشت و با بررسی کارشناسی معاونت قوانین و تصویب در کمیسیون مربوطه و نهایتا تصویب در مجلس، در سه مرحله بیش از هزار و ۵۰۰ قانون بررسی و نسخ شد.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور ادامه داد: ۶ طرح تنقیحی مربوط به حوزه انتخابات، معدن، محیط زیست، ورزش، احزاب سیاسی و حوزه شورا‌ها و شهرداری‌ها به نتیجه رسید و در نوبت بررسی صحن علنی مجلس است و در طرح تنقیحی در کمیسیون‌ها ۳ طرح در حوزه صنعت، تجارت و بازار‌های در حال بررسی است و ۲ طرح در حوزه صنایع، رفاه و تامین اجتماعی تنقیحی در دست تهیه در معاونت قوانین است که این اقدام اولین بار در تاریخ قانونگذاری کشور انجام شد که با کدگذاری دقیق در حال انجام است.

اقای لاریجانی عنوان کرد: با تحقیقات محققانه، مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مراکز محل اتکا در تصمیمی کشور شده و رهبری معظم در دیدار با نمایندگان، از پژوهش‌های این مرکز تقدیر کردند. این مرکز علاوه بر همکاری با کمیسیون‌ها در بررسی طرح ها، گزارش‌های نظارتی دقیقی مخصوصا در حوزه اقتصاد کشور ارائه کرده و در این دوره مجلس هرساله با ارائه کتاب سال اقتصادی ایران تصویری روشن از وضعیت اقتصادی را مدون کرد و در زمینه‌های مهم اقتصادی چالش‌های آن و نیاز‌های کمیسیون‌ها مستمرا گزارش علمی ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: بخاطر محدودیت زمان مطالبی که عرض کردم صرفا بخشی از خدمات مجلس بوده است، این‌ها جدای از خدماتی است که نمایندگان محترم در پایان هر چند هفته به عنوان هفته سرکشی به مناطق داشتند و به وضع مردم رسیدگی و مشکلات آن‌ها را پیگیری می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دغدغه نمایندگان در آبادانی مناطق خود، بیان داشت: نمایندگان با وجود مشکلات اقتصادی کشور تلاش می‌کنند مناطق خود را آباد کنند که این امر بسیار ستودنی و ارزشمند است. بنده، چون محل رجوع عزیزان هستم عرض می‌کنم، چه هر یک از نمایندگان، چه مجمع استانی آن‌ها در پیگیری مسائلی که منجر به آبادانی و رفع مشکل مردم باشد اصرار زاید الوصفی دارند که تحسین برانگیز است. گرچه ممکن است گفته شود وظیفه اصلی نمایندگان تدوین قوانین و نظارت بر آن‌ها است، ولی ارتباطات مستقیم با مردم و رفع نیاز آن‌ها مخصوصا در این شرایط سخت بسیار مهم است و نمایندگان محترم بخشی از زمان زندگی شخصی خود را صرف امور مناطق کرده اند.

به صلاح کشور نیست خدمات رکن اصلی مردم سالاری تباه جلوه داده شود

اقای لاریجانی تصریح کرد: بنده به کرات مشاهده کردم هر مسئله مهمی که در کشور نیاز به مداخله مجلس داشته، نمایندگان با دغدغه ملی و اصرار می‌خواستند در مجلس مطرح و بحث شود و نتایج آن پیگیری شود. این امر ارزشمندی بود و به هیچ وجه به صلاح کشور نیست که برای انتخابات جریان‌های سیاسی خدمات رکن اصلی مردم سالاری کشور را در انظار مردم تباه جلوه دهند، دشمنان به اندازه کافی در این زمینه تلاش می‌کنند لزومی ندارد عده‌ای لشکر آن‌ها شوند.

تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم سالاری و انقلاب است

وی تاکید کرد: این گفته مرحوم مدرس را به یاد آوری می‌کنم که فرمود مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است، هیچ وطن پرست، وطن دوست و آزادی خواهی مرکز قضا و قدر کشور را تخریب و تحقیر نمی‌کند. بنده خیرخواهانه عرض می‌کنم، تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم سالاری و انقلاب است. کسانی که چنین کنند سنت الهی است که بد عاقبتی پیدا می‌کنند نظیر بنی صدر که کارش تخریب مجلس بود که دیدیم چه سرنوشتی پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یک نکته روشنی هم وجود دارد که باید به آن پرداخت؛ عده‌ای تصور می‌کنند هرچه در کاستی‌ها مبالغه کنند و آن را به سیاه نمایی بزرگ تبدیل کنند برای جریان سیاسی امید پیروزی خلق می‌کنند این روش فرصت طلبانه برای بی هنران کارکرد دارد، اما در منطق حکمرانی به کلی غلط است.

وی تاکید کرد: هنر حکمرانی در این است که با ایجاد فضای امیدواری و ایجاد انتظارات معقول و دست یافتنی پیشرفت کشور را گام به گام جلو برد چرا که توسعه کشور به عزم عمومی نیاز دارد و عزم عمومی در مسیر امیدوار کننده به سوی هدفی مشخص حاصل می‌شود نه در فضای یأس آلود، و این رفتار‌ها ظلم به نظام و افراد خدمتگزار است.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور تصریح کرد: سخن خود را با فراز دیگری از فریاد غربت فاطمه (س) خاتمه می‌دهم که در خطبه خویش فرمود "خداوند عقل را برای نظم و نسق دل‌ها و انضباط آن‌ها قرار داد". پیشرفت و همگرایی و توفیق یک ملت در گرو رفتار عادلانه در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و امیدواریم ایام دهه فجر انقلاب اسلامی که یادآور مجاهدت شهدای گرانقدر نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است، مبنای وفاق و همدلی بیشتر آحاد ملت و همین امر پشتوانه انتخاباتی ارزشمند شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: