اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 27 January 2020
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران خبرداد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره بهره برداری از تصفیه خانه هفتم تهران ،گفت: این تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و جزء طرح جامع آب تهران است.

بهره برداری از تصفیه خانه هفتم تهرانبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در نشست خبری در خصوص افتتاح تصفیه خانه هفتم آب تهران، گفت: این تصفیه خانه به ظرفیت نهایی پنج متر مکعب در ثانیه و در دو مدول موازی مستقل هریک با هدف تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرقی استان تهران فردا با حضور مسئولین عالی رتبه کشوری افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت آبفای تهران در ادامه با اشاره به اینکه مدول نخست این تصفیه خانه به ظرفیت 2/5 متر مکعب در ثانیه سال ۹۴ افتتاح شده و در حال حاضر آب خام ورودی آن از سد مخزنی ماملو تامین می شود.

بختیاری در ادامه با بیان اینکه با بهره داری از این تصفیه خانه ۲میلیون نفر در جنوب و جنوب شرقی تهران از نعمت آب برخوردار می شوند،اظهار داشت: این تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و جز طرح جامع آب تهران می باشد.

کیفت آب جنوب شهر تهران به شمال شهر تهران نزدیک می شود

وی ادامه داد: این تصفیه خانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را جایگزین آب چاه ها نموده و و‌کیفیت آب جنوب و جنوب شرقی تهران به کیفیت آب شمال تهران نزدیک می شود.

بختیاری تأکیدکرد: در شهر تهران آب توزیعی کاملا سالم است اما با اجرای این طرح کیفیت آب در جنوب تهران افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آبفای تهران با اشاره به اینکه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب تهران از چاه تامین می شد که با بهره برداری از این تصفیه خانه‌ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سد ماملو تامین و سهم سفره های آب زیر زمینی کم خواهد شد.

بختیاری گفت: در شهر تهران ۷۰ درصد منابع مصرفی آب سطحی و ۳۰ درصد جزء منابع آب زیرزمینی بود که با اجرای این طرح این عدد ۸۰ به ۲۰ رسیده است.

وی ،گفت: حدود ۵۰ سال است که پدیده فرونشست در کشور وجود دارد که علت آن نیز عدم استفاده درست از چاه‌ها بوده که با اجرای این طرح قطعا روند آن کاهش می‌یابد اما نمی‌توان طی یک یا دو سال و با اجرای چند طرح انتظار داشت که این پدیده به طور کامل از بین برود.

بهره‌برداری از تصفیه خانه ششم تا خرداد ۹۹

وی در ادامه از افتتاح تصفیه خانه ششم تا پایان خرداد ۹۹ خبر داد و گفت: سال  آینده تصفیه خانه فیروز بهرام با اعتباری بالغ بر ۲/۳میلیارد تومان وارد مدار خواهد شد و مشکل تامین آب غرب تهران در منطقه ۲۱و ۲۲ ‌و پرند رفع می شود.

بختیاری ادامه داد: شهریار، شهر قدس، اندیشه با توجه به عدم اجرای زیر ساخت های لازم همچنان با مشکل مواجه است اما مشکلی برای تامین آب ندارند .

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۵ درصد آب مصرفی در تهران صرف شرب می شود، گفت: از چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب تولیدی در تهران یک و نیم میلیارد مترمکعب مربوط به شرب است و این در حالی است که در شهرهای دیگر این عدد بین چهار تا شش درصد است.

حذف قبوض کاغذی ۳۰ درصد مشترکان تا پایان سال

بختیاری همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حذف قبوض کاغذی آب گفت: مهم ترین هدف حذف قبوض آب خدمات رسانی بهتر به مشترکین است و علاوه بر  آن نیز از نظر اقتصادی 6 درصد به اعتبارات این شرکت کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معمولا کنتورهای آب در یک ساختمان به صورت مشترک است حذف قبوض کاغذی نیازمند طی کردن فرایندی است اما تا پایان سال ۳۰ درصد قبوض کاغذی مشترکان را حذف خواهیم کرد.

وی افزود:‌ در مناطقی که فشار آب زیاد باشد امکان نصب کنتور جداگانه وجود دارد اما در مناطقی که فشار آب کم باشد این امکان نیست. به همین دلیل برای حذف قبوض کاغذی باید تدابیری در نظر گرفته شود.

۶۰ درصد تهران به شبکه فاضلاب متصل شده است

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تهران به شبکه فاضلاب متصل شده، گفت:‌ ۷۷ درصد شبکه فاضلاب را در تهران اجرا شده اما در بحث اجرای تصفیه‌خانه‌ها نسبت به برنامه عقب هستیم به همین دلیل حدود یک سال است که آهنگ شبکه را کند کرده‌ایم و به دنبال توسعه تصفیه‌خانه‌ها هستیم. به گونه‌ای که سال آینده با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه فیروزبهرام میزان پیشرفت شبکه و تصفیه‌خانه برابر خواهد شد.

تهران فقیرترین استان از لحاظ آبی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه به وضعیت آبی استان تهران اشاره کردو گفت: استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین به لحاظ آب است و این در حالی است که متوسط بارندگی در این استان ۲۸۰ میلی‌متر ثبت شده که ممکن است این عدد در سایر استان‌ها همچون یزد بسیار کمتر باشد.

وی علت این مسئله را تراکم جمعیت در استان تهران دانست و افزود: ۱۸ درصد جمعیت کشور در استان تهران واقع شده و سرانه مصرف آب هر شهروند تهرانی در سال ۳۵۰ مترمکعب است و این در حالی است که این عدد در کشور به طور متوسط ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مترمکعب است.

بختیاری با بیان این‌که این عدد در دنیا به طور متوسط ۶ تا ۷هزار تخمین زده می‌شود، گفت:‌ اگر یک کشور بیش از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده کند وارد خط قرمز می‌شود و به طور قاطع می‌توانم بگویم که هیچ کشور اروپایی نیست که بیش از ۲۵ درصد آب‌های تجدیدپذیر خود را استفاده کرده باشد اما در ایران ۸۵ درصد آب‌های تجدیدپذیر مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب با هزینه‌های تولید در هر مترمکعب ۲۵۰۰ تومان است، گفت: این در حالی است که تنها یک چهارم این مبلغ از مشترکان دریافت می‌شود. لذا باید مشترکان در میزان مصرف دقت کافی را داشته باشند.

بختیاری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰ درصد مشترکان جریمه شدند، گفت: حدود ۶۵ درصد شهروندان ایرانی زیر خط نرمال آب مصرف می‌کنند اما با این وجود میزان مصرف آب در کشور بسیار زیاد است که مستلزم رعایت نکات صرفه‌جویی توسط مردم است.



خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: