اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - 21 January 2020
رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت اعلام کرد:
هادوی با اشاره به برگزاری ۹ میز تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صمت، گفت:در همین راستا ۱.۲ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت ها برای داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات منعقد شده است.

تفاهم ۱.۲ میلیارد دلاری در میزهای ساخت داخلبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدمهدی هادوی رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در نشست خبری با اشاره راه اندازی سامانه توانیران اظهار داشت: این سامانه با هدف استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالاهای ایرانی راه اندازی شده است.

هادوی ادامه داد: شرکت‌های دولتی، نیمه دولتی و شبه‌دولتی، بنیادها و شرکت‌های خصوصی که از تسهیلات یارانه‌ای، تکلیفی و غیره استفاده می‌کنند و حتی بانک‌ها و دانشگاه‌ها و مناطق ویژه اقتصادی مشمول این قانون هستند.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت اظهارداشت: نشناختن توانمندی‌ها از سوی کارفرمایان، کاربران و خریداران، شناخته نشدن نیاز از سوی تولیدکنندگان و نبود تعامل اقتصادی بین تولیدکنندگان و کارفرمایان، از جمله موانع سفارش کالا و خدمات داخلی در کشور است.

ثبت پروژه های کلان کشوری در سامانه توانیران

وی تاکید کرد: پروژه‌های کلان کشوری نیز باید در سامانه توانیران بار گذاری شود و از این پس هر طرحی که مصوب می‌شود باید در مدت زمان یک ماه همه اطلاعات آن بارگذاری شده و حداکثر سه ماه به تولیدکنندگان فرصت داده می‌شود تا با افرادی که می‌خواهند خرید خارجی داشته باشند ارتباط برقرار کنند.

واگذاری رتبه بندی تولیدات داخلی به مراجع غیر دولتی

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: ارتقای عمق ساخت داخل تولیدات داخلی و رتبه‌بندی تولیدکنندگان مطابق قانون در این سامانه پیش‌بینی شده که باید از سوی مراجع قانونی غیردولتی انجام شود و به همین منظور با مشارکت بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و انجمن‌های صنفی انجام می‌شود.

هادوی در ادامه با اشاره به اینکه در راستای افزایش توان داخلی از تجربه بخش خصوصی استفاده خواهد شد،تصریح کرد:نظارت و صحت‌سنجی شرکت ها که ادعای توانمندی در تولید کالا یا تجهیز خاصی را دارند، در همه استان‌ها از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد.

وی، تاکیدکرد:‌ در شرایط کنونی کشور باید به هر طریق ممکن به داد تولید، اشتغال و به ویژه جوانان تحصیلکرده و صاحب ایده برسیم، بر این اساس فرض نخست ما بر اعتماد است اما مراقبیم که از این اعتماد سوء استفاده نشود.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت، افزود: درصورت هرگونه سوء استفاده، جرم‌نگاری در قانون دیده شده و متخلفان به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

وی گفت: سامانه توانیران کمک می‌کند تا شناسایی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های صنایع مختلف به صورت سیستمی (و نه دستگاهی) باشد.

برگزاری ۹ میز تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صنعت

هادوی در ادامه با اشاره به برگزاری ۹ میز تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صمت، گفت:در همین راستا ۱.۲ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت ها برای داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات منعقد شده است.

برگزار هشت میز ساخت داخل تا پایان سال

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صمت گفت: در صورتی که کیفیت کالاهای عرضه شده ایرانی در سامانه به اندازه کالاهای خارجی نباشد با کمک دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اتصال شرکت‌ها با مراکز دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها در بهبود کیفیت کالاهای داخلی تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در صورت وجود کالا و تجهیز مشابه ایرانی، اگر شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌ها همچنان اصرار بر خرید کالای خارجی داشته باشند، اخطار دریافت خواهند کرد و در صورت بی اعتنایی به اخطار، جرم تلقی شده و به دستگاه قضا معرفی خواهند شد.

راه اندازی سامانه توانیران

به گزارش عصرپرس، سامانه توانمندی‌ها با حضور رییس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شد.

این سامانه براساس جزء (۱) بند الف ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مصوب پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۹۸ به منظور معرفی توانمندی‌های داخلی (کالا و خدمات) راه اندازی شده است و به دنبال ایجاد فرصت برای داخلی‌سازی نیازهای وارداتی کشور است.

شایان ذکراست تولیدکنندگان ایرانی که نیازمند کالاها، تجهیزات و خدمات تولیدی کشور هستند می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس tavaniran.ir به این سامانه دسترسی پیدا کنند.



خبرنگار: پروین مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: