اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 20 January 2020
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد:
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: رمز ارز و استخراج آن می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها کمک کند.

لزوم تدوین آیین نامه های حمایتی برای استخراج رمز ارزبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، باقر اثنی عشری در نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه استخراج رمز ارز در کشور گفت: تحولات صنعت رمز ارز بسیار سریع است و ما با کسب و کار‌های جدید در بحث فناوری همیشه روبرو هستیم.

وی گفت: اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ درصد می‌رسد و فعالیت‌های قابل توجهی در خصوص فناوری‌های نوظهور شکل می‌گیرد که کشور ما هم بی نصیب نخواهد بود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: رمز ارز از زیر شاخه‌های صنعت بلاکچین است که در داخل کشور به دلیل سنگین بودن سیستم‌های دولتی در تدوین مقررات و رگولاتوری با مشکل مواجه هستیم.

اثنی عشری گفت: زمانی که استارت‌آپ ها، هوش مصنوعی و پیام رسان‌ها هم که آمدند ابتدا نمی‌دانستیم چه کنیم و در مورد رمز ارز هم جامعه و حاکمیت ابتدا با بهت روبرو شد و نخستین عکس العمل دولت مسدود سازی بود، اما به تدریج قانع شد که باید تغییر رویکرد دهد.

وی افزود: تولید و استخراج رمز ارز غیر قانونی نیست، اما یک سال طول کشید تا قوانین تصویب شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: بخشی از تولید کنندگان رمز ارز دچار توقیف، تحریم، مصادره شدند و به زندان افتادند و بالاخره معاون اول رئیس جمهور ۱۷ شهریور امسال دستورالعملی در خصوص رمز ارز صادر کرد.

اثنی عشری با اشاره به این که رمز ارز و استخراج آن می‌تواند کمک قابل توجهی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها کند، افزود: در این خصوص مذاکرات ما باید با وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت ادامه پیدا کند تا مسائل در چارچوب عملیاتی به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا با وجود انتقاد به وزارت نیرو با این وزارتخانه مستقیم وارد مذاکره نمی‌شوید؟ گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیشتر وزارتخانه‌ها ارتباط دارد و مثلاً در خصوص بازی‌های رایانه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در خصوص هوشمند سازی مدارس با وزارت آموزش و پرورش و در خصوص استارتاپ‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط دارد و با وزارت نیرو هم در بحث تعرفه‌های استخراج رمز ارز باید وارد مذاکره شود.

لزوم تدوین آیین نامه های حمایتی برای استخراج رمز ارز

افشین آشوری در نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه استخراج رمز ارز در کشور افزود: صنعت نوین بلاکچین (زنجیره بلوکی) کاربرد‌های زیادی در حمل و نقل، بانکداری، مدیریت انرژی و چرخه تأمین و ثبت اسناد و املاک دارد و می‌تواند این فعالیت‌ها را شفاف کند.

وی گفت: اگر ثبت سفارش خودرو بر بستر بلاکچین انجام می‌شد دیگر یک نفر ۵ هزار خودرو ثبت سفارش نمی‌کرد و قطعاً بلاکچین مانع بروز فساد می‌شود.

رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: خوشبختانه هیئت دولت ۱۲ مرداد امسال استخراج رمز ارز را به عنوان یک صنعت شناخت، اما با توجه به تعرفه برق اعلامی از سوی وزارت نیرو این صنعت در نطفه خفه شد و کسانی هم که خودجوش عمل کرده بودند، برایشان پرونده سازی صورت گرفت.

آشوری گفت: اگر به وسیله این صنعت، ارز استخراج شود ارزآوری فراوانی خواهد داشت و این صنعت اگر توسعه پیدا کند ارز را به داخل ایران می‌آورد و از ابزار‌های مقابله با دلار محسوب می‌شود.

وی افزود: ما باید این صنعت را توسعه دهیم نه این که با شرایط، تبصره‌ها و آیین نامه‌های سخت برای توسعه این صنعت نوعی مانع ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: این سازمان به عنوان سازمانی که مباحث صنفی را دنبال می‌کند، از همه اعضای صنعت استخراج رمز ارز حمایت خواهد کرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: