اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 20 January 2020
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان هرمزگان مطرح کرد:
نماینده ویژه در استان هرمزگان در بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: خسارت به زیرساخت‌ها زیاد بوده اما خوشبختانه با آگاهی داده شده و هوشیاری مردم آسیب جانی را شاهد نبودیم.

جابه‌جای خانه‌های در مسیر رودخانه و بسترهای طغیانیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر امروز خود به استان هرمزگان جهت بازدید از مناطق سیل‌زده با اشاره بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در این استان اظهار داشت:‌ سیلاب‌ها براثر بارش‌های سنگین به طور طبیعی ایجاد خسارت خواهد کرد. خوشبختانه در این سیل با آگاهی داده شده و هوشیاری مردم که به موقع خانه‌های خود را تخلیه کردند، آسیب جانی نداشتیم.

وی ادامه داد: خسارت به زیرساخت‌ها زیاد است اما هنوز برآورد نهایی اعلام نشده اما با این حال استانداری هرمزگان پیش‌بینی کرده که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها صدمه وارد شده است.

وی افزود: در این سیل به باغ‌، دام‌ها و زندگی مردم آسیب وارد شده و حدود ۵۳ روستا کلا راه ارتباطی‌شان قطع شده بود. از همان ابتدای کار عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد و حدود ۲۰ روستا در شرق هرمزگان راه ارتباطی‌شان برقرار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دلایل قطع شدن راه‌های ارتباطی این روستاها اظهار داشت:‌ دلیل این‌که براثر این سیلاب ارتباط این راه‌های روستایی قطع شد به این خاطر بود که به صورت تاریخی و سنتی اکثر این راه‌های روستایی مسیرشان از درون رودخانه‌ها انتخاب شده است. این مساله هم به این خاطر بوده که در دهه‌های گذشته به خاطر خشکسالی همواره فکر می‌شده این مسیرها می‌تواند پابرجا باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید از مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: هم اکنون با طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب طبیعی است که همه این مسیرهای روستایی از بین رفته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای امدادگر، هلال احمر، اورژانس، سازمان راهداری و شرکت‌های خصوصی پیمانکار وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌شود تا با رفع انسدادها، راه‌های ارتباطی هرچه زودتر برقرار شود تا بعد از آن بتوانیم وارد فاز بازسازی شویم. 

وی افزود: مسیر جاده اصلی جاسک به کنارک آسیب‌های سنگینی دیده و پل‌های قدیمی کلا از بین رفته‌اند. با این حال خوشبختانه پل‌های جدید ساخته شده که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهور و جزو پروژه‌های مصوب ستاد سواحل مکران است، به واسطه طراحی مناسبی که داشتند، هیچکدام آسیب ندیده‌اند.

اسلامی ادامه داد: در وهله به دنبال برقراری ارتباطات هستیم تا بعد از آن بنیاد مسکن برای جبران خسارت آسیب خانه‌ها و زندگی مردم پرونده تشکیل دهد تا وام‌های معیشتی و بلاعوض را پرداخت کند که قرار است زیر نظر استانداری انجام گیرد.

وی افزود: همچنین قرار است جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، باغ‌ها و دام مردم عزیز این خطه که در سیل آسیب دیده‌اند تشکیل پرونده دهد  تا براساس مصوبه‌ای که دولت به زودی اعلام می‌کند عملیات جبرانی دنبال شود.

نماینده ویژه دولت در استان هرمزگان ادامه داد: روز گذشته همراه با دکتر روحانی،‌رئیس جمهوری در چابهار حضور داشتیم که به دستور ایشان به عنوان نماینده ویژه دولت امروز در استان هرمزگان و در خدمت مردم شریف، وفادار و فروتن این منطقه هستیم.

وی افزود: در این زمینه باید یک تشکر نیز از نیروهای خدمات رسان، شرکت‌ها، دستگاه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر نهادها داشته باشیم که به موقع و با امدادرسانی مناسب در خدمت مردم عزیز هرمزگان بوده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که اقدامات لازم برای کمک‌رسانی با حداکثر توان انجام گیرد، تصریح کرد: در سیل استان هرمزگان تعدادی از روستاها باید ایمن‌سازی و یا این‌که جابه‌جا شوند چون خانه‌های مردم آسیب‌پذیر است.

وی افزود: پراکندگی در استان هرمزگان زیاد است و ما باید یک طرح مترکز را انجام دهیم تا هم برای معیشت و هم برای زندگی مردم مناسب باشد. قطعا با تراکم پایین و پراکندگی بالا خود مردم و زندگی‌شان آسیب خواهد دید. باید کاری انجام گیرد که آسیب‌ها به زندگی‌شان کمتر باشدو با یک هزینه متناسب بتوان عملیات بهسازی را انجام دهیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص برنامه جابه‌جایی روستاها و اینکه در این خصوص چه اقداماتی انجام خواهد گرفت، گفت: در این خصوص باید مطالعات هیدرولوژی انجام گرفته و میزان جدیدی که از لحاظ رواناب‌ها سیلاب‌ها در کشور ثبت شده، می‌تواند ملاک این مطالعات قرار گیرد. با این مطالعات که متاثر از داده‌های جدید خواهد بود باید نقاط آسیب‌پذیر مشخص شده تا در خصوص جابه‌جایی یا عدم جابه‌جایی روستاها برنامه‌ریزی انجام گیرد.

وی ادامه داد: در استان لرستان این کار انجام شد و تمام خانه‌ها و افرادی که در مسیر رودخانه و بسترهای طغیانی بودند، کلا جابه‌جا شدند. در استان هرمزگان هم باید این کار انجام گیرد و قطعا در جایی که تشخیص بر جابه‌جایی باشد این کار حتما عملیاتی می‌شود. در این مسیر اگر هم نیاز نباشد با یکسری عملیات عمرانی، ایمنی برقرار خواهد شد.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: