اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 16 January 2020
رییس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست ‌و جذام:
رییس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست ‌و جذام با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موارد سالک در ۷ کشور دنیا اتفاق می افتد، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما نیز یکی از مناطق آلوده به این بیماری است که سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار مورد جدید در آن دیده می شود که این تنها موارد ثبت شده توسط وزارت بهداشت می باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: دکتر علی رضا فیروز، رییس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست ‌و جذام در نوزدهمین کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران در محل هتل المپیک، گفت: سالک یک نوع بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است و بر اثر انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می‌شود.

۹۰ درصد موارد سالک در ۷ کشور دنیا اتفاق می افتد

فیروز در ادامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موارد سالک در ۷ کشور دنیا اتفاق می افتد، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما نیز یکی از مناطق آلوده به این بیماری است که سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار مورد جدید در آن دیده می شود که این تنها موارد ثبت شده توسط وزارت بهداشت می باشد

ایران پیشگام در درمان بیماری سالک

فیروز در ادامه گفت: در کشور ما مطالعات زیادی در خصوص درمان بیماری سالک صورت گرفته که از کل مقالات دنیا بیشتر است و درمان های مختلفی در این خصوص وجود دارد.

رییس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست ‌و جذام در ادامه مهم ترین عامل درمان بیماری سالک را شرایط بیمار، سن ، محل زندگی بیمار و تعداد ضایعات دانست ‌و گفت: با توجه به اینکه درمان در هر فرد مبتلا متفاوت است وزارت بهداشت در کمیته کشوری دستورالعملی برای درمان آن تهیه نموده که براساس آن روش های درمان به کلیه شبکه های بهداشتی سراسر کشور اعلام می شود تا بهترین درمان با کمترین عارضه به صورت یکنواخت انجام شود.

بیماری سالک در ۱۹ استان کشور وجود دارد

فیروز در ادامه از وجود بیماری سالک در ۱۹ استان کشور، خبر داد و گفت: استان‌های اصفهان، کرمان و خراسان بیشترین استان‌های درگیر این بیماری هستند.

رییس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست ‌و جذام در ادامه تشخیص به موقع را از مهم ترین عوامل درمان بیماری سالک دانست و گفت: اگر درمان مناسب و‌کامل صورت گیرد ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد بیماری به راحتی درمان خواهد شد.

فیروز ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری توسط پشه و بیشتر در محل صورت بیمار رخ می دهد در برخی از موارد جای آن باقی می ماند و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد که با لیزر ، لایه برداری شیمیایی و کاشت قابل اصلاح و درمان هستند.

آموزش همگانی بهترین عامل جلوگیری از انتقال بیماری سالک است

محمد جواد یزدان‌پناه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری چنین کنگره های می تواند در انتقال تجربیات و روش بهتر درمان بیماری ها تاثیر مثبت داشته باشد، گفت: درمان بیماری سالک در کل دنیا متفاوت است و این بیماری پاسخ یکسان به درمان دیده نمی شود.

یزدان پناه در ادامه گفت: پاسخ درمان به بیماری سالک در منطقه ایران که جز موارد سالک قدیم دنیاست با درمان نواحی امریکا که موارد جدید سالک است و حتی خاورمیانه متفاوت است، بنابراین به اشتراک گذاشتن تجربیات پزشکان سراسر دنیا و از طریق جلسات و مطالعه مقالات می تواند در درمان به موقع این بیماری مفید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با بیان اینکه بیماری نوع روستایی سالک در اکثر نقاط کشور وجود دارد، تاکید کرد: با توجه به افزایش حاشیه نشینی در کشور و وجود این بیمار در این مناطق در صورت اختلال رسیدگی و کمبود امکانات می تواند نسبت به افزایش این بیماری اثر گذار باشد.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد کمیته کشوری مبارزه با سالک،گفت: فرد مبتلا به این بیماری کانونی برای انتقال به افراد مختلف است و در صورت وجود پشه خاکی و یک فرد آلود به بیماری سالک تا ۵۰۰ متر می تواند افراد بیشتری را آلوده کند.

وی در ادامه با بیان اینکه زیر بوته ها، دیوارهای خراب، اغل حیوانات محل زندگی پشه های خاکی است، افزود:  راه مقابله با این بیماری و ریشه‌کنی آن‌ها آموزش عمومی با جوامع درگیر این بیماری است که می توانداز شیوع آن جلوگیری نمود.

به گزارش عصرپرس، سالک نوعی بیماری پوستی است که سالانه حدود دو میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و ایران گزارش می‌شود، درواقع سالک یک نوع بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است و بر اثر انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می‌شود.

سالک از گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده منتقل می‌شود. پشه خاکی بسیار کوچکی که اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی است و به سختی دیده می‌شود. در ایران دو نوع سالک شهری نوع خشک و روستایی نوع مرطوب وجود دارد. در سالک نوع شهری مخزن بیماری عمدتا بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند.

 به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود، در سالک نوع روستایی موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: