اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 15 January 2020
معاون طرح و برنامه وزارت صمت اعلام کرد:
معاون طرح و برنامه وزارت صمت، گفت: در 9 ماهه امسال چهار هزار و 668 پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده است که 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و این پروانه‌های بهره برداری حدود 72 هزار اشتغال داشته اند و حدود 39 هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری آنها بوده است.

احیای 1059 واحد تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در 9 ماهه امسالبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ازشاتا، سعید زرندی در برنامه صبح بخیر ایران در خصوص احیای واحدهای تولیدی در کشور، بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت صمت پیگیری می کنیم این است که روی واحدهایی که تعطیل شده است یا زیر ظرفیت خود کار می کنند و یا طرحهایی که به بهره برداری نرسیده اند، برای فعال سازی تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: سیاست اصلی ما برای افزایش بهره وری در حوزه صنایع این است و در همین راستا سرمایه گذاران را به کار کردن روی این گونه واحدها تشویق و ترغیب می کنیم.

 معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اعلام اینکه هدف گذاری امسال بازگرداندن 2 هزار واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید بوده است، گفت: هم با استفاده از سرمایه گذاران جدید و هم سرمایه های خود آن واحدها این کار را به جلو بردیم.

احیای 1059 واحد تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در 9 ماهه امسال

زرندی با بیان اینکه هدف گذاری امسال، بازگشت به چرخه تولید یک هزار و 344 واحد در داخل شهرکها و نواحی صنعتی بوده است، افزود: در این حوزه تاکنون یک هزار و 59 واحد احیا شده است که 19 هزار و 983 نفر اشتغال زایی به همراه داشته است.

وی در خصوص آمار واحدهای احیا شده بیرون از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نیز تصریح کرد: از 600 واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که باید به چرخه تولید باز می گشت، حدود 300 واحد را در 9 ماهه امسال توانستیم احیا کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های داخلی را امسال در برنامه کاری خود قرار داده ایم، گفت: 7 محور برنامه داریم که نهضت ساخت داخل اصلی ترین آن بوده است و اعلام کردیم که هر کالایی که در داخل کشور امکان ساخت داخل دارد با نگاه صادرات گرا و اقتصادی در داخل کشور تولید شود.

زرندی با اعلام اینکه جلوی واردات یک هزار و 522 ردیف کد تعرفه که عمدتاً مواد مصرفی بوده است را گرفتیم، افزود: این موضوع بازار خوبی را برای حوزه داخل فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه در راستای داخلی سازی تاکنون 8 میز ساخت داخل برگزار شده است، گفت: در حوزه خودرو 3 میز برگزار کردیم که حدود 275 میلیون یورو واردات این حوزه را قرارداد داخلی سازی بستیم. همچنین دو میز ساخت داخل در حوزه مخابرات برگزار کردیم که 118 میلیون یورو کاهش ارزبری به همراه داشته است. از سوی دیگر هدف گذاری کرده ایم تا افق 1400 حدود 10 میلیارد دلار از واردات را داخلی سازی کنیم.

افزایش 18 درصدی صدور جواز تاسیس صنعتی در 9 ماهه امسال

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره برخی عملکردهای وزارتخانه نیز گفت: در 9 ماهه امسال 19 هزار و 812 جواز تاسیس صنعتی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 18 درصد افزایش داشته است.

افزایش 6.9 درصد صدور پروانه بهره برداری صنعتی در 9 ماهه امسال

زرندی ادامه داد: در 9 ماهه امسال چهار هزار و 668 پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده است که 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و این پروانه‌های بهره برداری حدود 72 هزار اشتغال و حدود 39 هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری آنها بوده است که نشانگر این است با همه مشکلات سرمایه گذاران دارند کار انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: از چهار هزار و 668 پروانه بهره برداری صادر شده، بیش از 3 هزار کارخانه کاملاً جدید و یک هزار و 600 فقره طرح های توسعه ای کارخانه های قبلی در کشور است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه نخستین نمایشگاه توانمندی‌های ساخت داخل و رونق تولید با نگاه تقاضا محور را 27 تیرماه برگزار کردیم، گفت: 202 تفاهم نامه همکاری بین تامین کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد و یک جریان خوبی شکل گرفت.

زرندی با اعلام اینکه شرکت‌های بزرگی مانند ایران خودرو، سایپا، گل گهر و فولاد مبارکه نمایشگاه دائمی نیازمندی‌ها و توانمدی‌های ساخت داخل را دارند، بیان کرد: سامانه توانیران به عنوان یک نمایشگاه دائمی مجازی را راه اندازی کردیم تا توانمندی‌ها و نیازها مشخص بشود. همچنین مرکز ساخت داخل را در وزارت صمت راه انداختیم.

وی با تأکید بر اینکه به موازات همه این اقدامات حوزه دانش بنیان را نیز فعال کرده ایم، تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان موجود را که می‌توانند به صنایع ما خدمات بدهند را حمایت می‌کنیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: