اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 15 January 2020
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت،گفت: اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قبل، حین و بعد از وقوع سیل گسترده جنوب استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه، ببسیار ستودنی است و از بهورزان، کادر بهداشتی و درمانی، نیروهای اورژانس و دست اندرکاران حوزه سلامت این استان، تشکر ویژه می کنم.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در سیل بسیار ستودنی استبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و بررسی مشکلات مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان که با حضور جمعی از معاونین و مدیران وزارت بهداشت، رییس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مسئولان استانی و محلی در فرمانداری چابهار برگزار شد، اظهار داشت: باید برای مسائل پس از وقوع سیل نیز آمادگی های لازم را داشته باشیم. خوشبختانه تجربه بسیار گران سنگ ما در مدیریت سیلاب های گسترده بهار امسال در 25 استان به طور گسترده و 6 استان به شکل بسیار وسیع تر، به ما کمک خیلی زیادی کرد.

وی افزود: تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تعجب کرده بود که چگونه امکان دارد با توجه به گستردگی سیلاب ها در کشور در بهار امسال، بدون کمک خارجی و در شرایط تحریم، حتی یک مورد اپیدمی در ایران مشاهده و گزارش نشد و مدل ایران به عنوان مدلی برای اداره سوانحی مانند سیلاب در دنیا مطرح شد.

وزیر بهداشت گفت: اگر ایرانی های خارج از کشور می خواستند در سیلاب های گسترده بهار امسال به هموطنان خود در ایران کمک کنند، امکان تبادل مالی وجود نداشت و در حال حاضر هم، آمریکا به دروغ عنوان می کند که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست اما برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، به شدت تحت فشار هستیم اما خوشبختانه با لطف خدا و پشتوانه خون شهدا و دلگرمی از مبانی اعتقادی مان، توانسته ایم کمبودهای دارویی را به کمتر از یک سوم روز مشابه سال برسانیم.

نمکی اضافه کرد: در حال حاضر تا تیر و مرداد سال آینده، داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اتاق های عمل در کشور ذخیره شده و شرکت های دارویی، تا 6 ماه اول سال آینده، مواد اولیه دارند.

وی یادآور شد: در تجارب موفق سیلاب های بهار امسال، مدل مدیریتی بسیار خوبی به دست آمد که مادران باردار و گروه های آسیب پذیر و بیماران را باید قبل از محاصره سیلاب به محل های امن، منتقل و دارو را به مقدار کافی در مراکز بهداشتی و درمانی ذخیره کنیم و این کار نه تنها علمی بلکه تجربی و ارزشمند است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کار ما در حوزه سلامت، پس از وقوع سیل آغاز می شود. اولین کار ما باید آموزش به مردم باشد. رکن اصلی کار ما، ارائه آموزش همگانی توسط افراد دوره دیده و با روش های درست به مردم است. باید در مورد سلامت آب آشامیدنی و جمع آوری لاشه های حیوانات اهلی، حتما مراقبت کنیم. در سیل بهار امسال تجربه ارزشمندی برای ما در جمع آوری لاشه ها و صورتجلسه آن توسط همکاران بهداشتی ما و ارائه آن به سازمان دامپزشکی کل کشور، بیمه ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دست آمد.

نمکی تاکید کرد: برای مقابله با بیماری مالاریا به جای سم پاشی باید به دنبال شناسایی و درمان زودهنگام موارد ابتلا به مالاریا باشیم چراکه این روش، ارزان ترین، موثرترین و سهل ترین روش کنترل مالاریا است. مالاریا در استان سیستان و بلوچستان، از مرزهای مشترک با سایر کشورها، وارد می شود.

وی گفت: خوشبختانه دکتر ظفر میرزا وزیر بهداشت پاکستان از دوستان قدیمی بنده است و توافقاتی در زمینه ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی، قرنطینه ها و آزمایشگاه های مشترک مرزی برای کنترل بیماری های واگیر کرده ایم. معتقدیم استان سیستان و بلوچستان، دروازه بان سلامت کشور در یکی ار پرتنش ترین مرزهای جغرافیایی با پاکستان است.

وزیر بهداشت از کمک های وزارت بهداشت برای جبران کاستی های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در این منطقه از کشور در حال انجام است به عنوان نمونه پروژه ساخت بخش بزرگ اورژانس بیمارستان امام علی(ع) چابهار در زمینی با مساحت 3400 متر مربع، پروژه تسهیلات زایمانی با 25 تخت، 16 واحد اسکان برای پزشکان، تبدیل مرکز درمان بستر شهرستان کنارک به بیمارستان 64 تختخوابی و تخصیص 60 نیروی متخصص طرحی به این دانشگاه، بخشی از این اقدامات است.

نمکی تاکید کرد: قبلا هم سه بار گفته ام که استان سیستان و بلوچستان را با یک ضابطه جدید ببینیم. نمی توانیم استان هایی مانند گیلان، مازندران و البرز را با استانها و مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان از نظر نصاب جمعیتی، همسان ببینیم و نیاز به بازنگری داریم. باید حد نصاب تازه ای برای استان سیستان و بلوچستان و مناطق مختلف آن برای رفع نیازهای نیروی انسانی و امکانات آن فراهم کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: