اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 15 January 2020
واعظی:
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ایران همچنان به برجام پایبند است، گفت: اقدام اروپایی‌ها درباره مکانیزم ماشه تبلیغاتی است.

اقدام اروپایی‌ها درباره مکانیزم ماشه تبلیغاتی استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صدا و سیما، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره بیانیه سه کشور اروپایی پیرامون استفاده از مکانیزم ماشه در برجام تصریح کرد: بحثی که همواره با اعضای باقیمانده برجام داشتیم این بود که امریکا از برجام خارج شده است، به تعهدات خود عمل نکرده و اجازه هم نمی‌دهد کشور‌های باقیمانده در برجام به تعهدات خودشان عمل بکنند.

وی ادامه داد: ما در اردیبهشت ماه گام‌هایی را درباره کاهش تعهدات هسته‌ای برداشتیم و در هفته گذشته به گام پنجم رسیدیم که گام نهایی است، این گام یک گام اصولی است. تقریبا در گام پنجم همه محدودیت‌هایی را که برای غنی سازی اعم از تعداد سانتریفیوژها، نوع سانتریفیوژ‌ها و ضریب غنی سازی وجود داشت، برداشتیم.

 واعظی گفت: ما اعلام کردیم که با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی این کار را انجام داده ایم؛ از سوی دیگر گفتیم این به معنای خروج از برجام نیست. یعنی دقیقا همان کاری را کردیم که آن‌ها کرده بودند.

وی با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی برجام افزود: آن‌ها برجام را حفظ کردند، اما به تعهداتشان عمل نکردند؛ ما هم صحبت مان این است که به برجام پایبند هستیم، ولی این تعهداتی را که اعلام کردیم انجام نمی‌دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین اظهارداشت: این اقدامات ایران در گام پنجم برای اروپایی‌ها سخت بود؛ آن‌ها هم از نظر افکارعمومی و هم از نظر فشار‌هایی که رویشان بود اعلام کردند می‌خواهیم کمیسیون مشترک تشکیل بدهیم. تشکیل کمیسیون مشترک به هیچ وجه به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.

 واعظی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون مشترک به معنای برهم خوردن برجام نیست، تاکید کرد: ما در گذشته درخواست تشکیل کمیسیون مشترک داده ایم و در این کمیسیون بحث کرده ایم. با شناختی که من از کار و مواضع اروپایی‌ها دارم و باتوجه به اعلام روسیه مبنی بر اینکه حق ایران است وقتی طرف مقابلش به تعهدات عمل نمی‌کند آن‌ها هم تعهداتش را کم کنند؛ فکر می‌کنم جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و در همان جلسه مسایل حل و فصل خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: مکانیزم ماشه به هیچ وجه به شورای امنیت نمی‌رود و این مکانیزم اجرا نخواهد شد.

 واعظی گفت: این تنها تبلیغاتی است که آن‌ها انجام داده اند و هیچ پایه و اساسی هم ندارد و این اقدام بیشتر از موضع ضعف و انفعال است.

سفیر انگلیس باید به اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سفیر انگلیس باید به اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وزارت خارجه کشورمان در حال بررسی رفتار سفیر انگلیس است.

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، درباره بازداشت سفیر انگلیس در تهران و اتفاقات بعد از آن، اظهار داشت: آنچه به ما گزارش دادند کار ایشان کار اشتباهی بوده است و قاعدتاً سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری است، نباید برود.

 وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه وظیفه دارد موضوع را بررسی کند، افزود: اگر سفیر انگلیس از اصول اصلی خارج شده است وزارت امور خارجه بر اساس عرف بین‌الملل آنچه که وجود دارد را انجام می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص اقدامات دولت برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان اظهار داشت: رئیس جمهور بلافاصله بعد از اینکه سیل اتفاق افتاد، دستوراتی دادند، نماینده ایشان  علوی به کرمان رفت و ان رضا اردکانیان و جهرمی روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان رفتند، روز سه شنبه هم  نمکی وزیر بهداشت به مناطق سیل زده رفت.

 واعظی گفت: بلافاصله وقتی که این اتفاق افتاد، هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها بسیج شدند، امروز هم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب کردیم که ان‌شاءالله سریعاً رسیدگی شود، دستوراتی که  رئیس جمهور دادند به سرعت برای کمک رسانی به سیل زدگان در دست اقدام است.

 وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات یکی از مقامات اروپایی و اینکه باید به فکر یک توافق دیگر به جای برجام باشیم، گفت: بحثی که اروپایی‌ها اعلام کردند بر اساس بندی است که در برجام به تصویب دو طرف رسیده است، حتی ما خودمان هم وقتی آمریکا از برجام خارج شد بر اساس همین ساز و کار درخواست برگزاری کمیسیون مشترک دادیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: حرفی که ترامپ می‌زند حرف جدیدی نیست از وقتی بر سر کار آمده از همه تعهدات تاریخی و بین المللی که اوباما امضا کرده بود یا از آن‌ها خارج شد یا اگر دو جانبه بود به طرف مقابل پیغام فرستاد که چیز دیگری امضا کنیم، ترامپ فکر می‌کرد چنین کاری با برجام هم می‌تواند بکند، ولی این کار شدنی نیست.

 واعظی همچنین گفت: مطالب و اتفاقاتی که به تازگی افتاده و هم فشار‌های حداکثری که آمریکا از یکسال و نیم گذشته روی ملت و نظام آورده است، راهش وحدت و تبدیل کردن اختلافات گروه‌های به انسجام داخلی است، آن چیزی که باعث ناامیدی دشمن و خنثی کردن توطئه‌ها می‌شود، موضوع انسجام داخلی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: اگر از ایران یکصدا شنیده شود مسائل داخلی حل می‌شود و قطعا آن‌ها عقب نشینی می‌کنند و الان هم ناامید شده اند، آن‌ها در یکی دو روز که در دانشگاه‌ها به بهانه سوگواری جان‌باختگان سقوط هواپیما تجمع برگزار می‌شد امیدوار شده بودند و مقام‌های آمریکایی، چون ترامپ و پمپئو توئیت زدند، به نظر من نباید اجازه دهیم، دشمن از این اتقافات سو استفاده کند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: