اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 14 January 2020
وزير نيرو اعلام کرد:
وزير نيرو ميزان بارش‌هاي امسال در استان سيستان و بلوچستان را بيش از 45 برابر سال گذشته اعلام كرد و گفت: هم اينك 60 پروژه وزارت نيرو در اين استان با پيشرفت 46 درصد در دست اجراست.

اجراي 60 پروژه صنعت آب و برق در استان سيستان و بلوچستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردكانيان وزیر روز سه شنبه در دوازدهمين هفته پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در آيين آغاز عمليات اجرايي پروژه آبرساني به 126 روستا در روستاي «صديق زهي» چابهار با ابراز همدردي با آسيب ديدگان سيلاب اخير در سيستان و بلوچستان افزود: طبيعي است كه با چنين بارش پردامنه‌اي از احتمال بروز سيلاب و برخي خسارات ناشي از آن گريزي نيست. اميد مي‌رود با صبوری هموطنان و با تلاش و فعالیت همه دست اندرکاران خسارات وارده به حداقل رسيده و هر چه زودتر شرايط عادي برقرار شود تا بعد از آن شاهد منافع و فوايد اين بارش‌ها در جهت اشتغالزايي و توليد بيشتر باشيم.

وي در اين آيين كه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، ميزان ذخاير آب شيرين در مخازن استان سيستان و بلوچستان اعم از چاه نيمه‌ها و سدها را یک میلیارد و 300 ميليون متر مكعب و حجم خالي موجود در يكي از سدها را حدود 10 ميليون مترمكعب اعلام كرد و آن را نويدبخش سالی پرخیر و برکت برای کشاورزان، دامداران و روستاییان اين استان دانست.

وزير نيرو با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب مبني بر سركشي به مناطق سيل زده و مشاهده خسارات وارده براي چاره جويي هاي لازم گفت: در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران براي بهره برداري 227 پروژه در سراسر كشور، امروز يكي از بزرگترين پروژه هاي آبرساني روستايي براي دسترسي جمعيت 216 روستا در شهرستان هاي چابهار، قصرقند، ميرجاوه، مهرستان، خاش و سرباز به شبكه آب سالم و پايدار در استان سيستان و بلوچستان بهره برداري و همزمان، عمليات اجرايي آبرساني به 126روستاي ديگر در اين مناطق و همچنين شهرستان‌هاي نيكشهر، سوران و سيستان با نزديك به يكصد هزار نفر جمعيت آغاز مي‌شود و جمعيت روستايي برخوردار از آب به حدود 68 درصد مي‌رسد.

وي افزود: اميد است در آينده نزديك جشن بهره‌مندي جمعيت صد در صدي روستايي سيستان و بلوچستان از آب شرب سالم و بهداشتي برگزار شود.

اردكانيان مجموعه هزينه اين پروژه‌ها با بهره‌برداري 713 كيلومتر و آغاز احداث 465 كيلومتر خط انتقال و شبكه توزيع را 328 ميليارد و 400 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: وظيفه ما تثبيت جمعيت روستايي به‌ويژه در مناطق مرزي كشور است.

وي گفت: در سیستان و بلوچستان هم اينك 60 پروژه وزارت نيرو با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومان و ۴۶ درصد پیشرفت فيزيكي در دست اجراست كه تا پایان دولت بخش قابل توجهی از اين پروژه‌ها به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وزير نيرو همچنين خاطرنشان كرد: مجموعه بارش‌ها در كشور از ابتداي سال آبي (مهر 98) تاكنون 115 ميلي‌متر بوده كه نسبت میانگین بلندمدت 50 ساله بیش از ۳۴ درصد و در مقايسه با سال گذشته حدود 2 درصد افزايش داشته است.

وي با بيان اينكه طبق آمار سازمان بهداشت جهاني از هر 10 نفر جمعیت شهري یک نفر و روستايي 8 نفر هنوز به آب كافي دسترسي ندارند، اظهار داشت: هم اينك صد درصد جمعيت شهري به آب شرب سالم دسترسي دارند.

اردكانيان گفت: از سال 1393 تاكنون با تلاش‌هاي صورت گرفته اعم از دولت و مجلس و اجازه رهبري در استفاده از صندوق توسعه ملي، چهار هزار و 950 ميليارد تومان براي آبرساني روستايي در كشور هزينه و 10 هزار و 600 روستا با جمعيت هشت ميليون نفر از شبكه آب سالم و پايدار بهره‌مند شده‌اند كه اين رقم تا پايان دولت دوازدهم 10ميليون نفر هدفگذاري شده است.

"عبدالاحد ریکی"، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از ۵۴۹۵ روستای استان ۲۸۷۷ روستا دارای سامانه آبرسانی هستند و ۱۸ مجتمع آبرسانی برای ۲۱۷۲ روستا هدفگذاری شده است.

ریکی افزود: طرح آبرسانی به ۲۱۶ روستا با جمعیت ۶۰۲۱۳  و اعتبار ۱۸۵۲ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۲۶ روستای استان با جمعیت ۳۶ هزار و ۵۱۸ نفر و با اعتبار ۱۴۳۱ میلیارد ریال، با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: