اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 13 January 2020
وزیر بهداشت در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی:
وزیر بهداشت تاکید کرد: ما تاکنون اجازه نداده ایم که تولیدات ملی زیر بار واردات دارویی له شوند و امیدوارم با این روند، به خودکفایی ملی در عرصه تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی کشور کمک شود.

اجازه نداده ایم که تولیدات ملی زیر بار واردات دارویی له شوندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، با اشاره به اینکه ما در تمام عرصه ‌های ملی دستاوردهای مهمی داشتیم و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، دستاوردهای ما در نظام سلامت جزو مطلوب ‌ترین و پیشتازترین دستاوردهای ملی است، گفت: دستیابی ایران به شاخص‌های تندرستی در ۲۲ کشور شرق مدیترانه درخشان است که این جز با تلاش محققان حاصل نشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در عرصه دارویی کشور بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می ‌کنیم، عنوان کرد: برای سه درصد باقی مانده نیز برنامه گسترده ملی داریم.

نمکی افزود: ما تاکنون اجازه نداده ایم که تولیدات ملی زیر بار واردات دارویی له شوند و امیدوارم با این روند، به خودکفایی ملی در عرصه تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی کشور کمک شود.

با کاهش واردات دارو، درصدد تقویت زیرساخت های تولید داخل هستیم

وی ادامه داد: ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برای سال آینده برنامه مفصلی داریم. امسال هزینه کرد سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی مصرف دارو و تجهیزات وارداتی در سال گذشته را به 3 میلیارد یورو می رسانیم که کاهش ۲۰ درصدی هزینه کرد در بخش واردات دارو را در پی دارد و همین 3 میلیارد یورو واردات را به سمت تولید داخل هدایت می کنیم. یعنی درصدد تقویت زیرساخت های تولید داخل هستیم و در سال آینده بازهم با کاهش 20 درصدی و تکیه بر تولید ملی را ادامه می دهیم.

افزایش سهم بخش سلامت از GDP

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان قائم مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت درباره سهم پایین تحقیقات از GDP، اظهار کرد: سهم بخش سلامت در چند سال گذشته از GDP از حدود 6 درصد به ۹ درصد رسیده و این سهم ارزنده‌ ای است، اما ما در توزیع این منابع در بخش سلامت، متأسفانه به پژوهش توجه زیادی نکرده ایم و علت آن هم به تمهیدات درون وزارتخانه برمی گردد، یعنی از رشد بودجه های پژوهشی کمتر دفاع شده و به بخش درمان، دارو و بهداشت توجه بیشتری شده است.

لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش

وی با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش گفت: در دنیا حدود ۵۲ درصد از بودجه‌ های پژوهشی از بخش خصوصی تأمین می ‌شود و در کشور ما هم این روند در حال شکل گیری است.

پژوهش ‌ها از مشکلات نظام ارائه خدمت گره‌ گشایی کنند

نمکی با بیان اینکه یکی از مترقی‌ ترین نوع برنامه ‌ریزی‌های پایدار برای عرصه پژوهش شرکت ‌های دانش بنیان هستند، افزود: بحث دیگری که در این عرصه به آن نیاز داریم این است که پژوهش‌ها از مشکلات نظام ارائه خدمت گره‌ گشایی کنند که خوشبختانه این قسمت نیز آغاز شده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پیگیری تحقیقات بین رشته‌ ای، افزود: ما گاهی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و سایر حوزه ها، جزیره ‌ای عمل می ‌کنیم. باید از ظرفیت و پتانسیل محققان ملی بیشتر استفاده کنیم و دیوارهای میان محققان را برداریم. هریک از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی یا غیرعلوم پزشکی یک سرمایه ملی هستند.

وی گفت: توجه به این نکته ضروری است که تحقیق در علوم اجتماعی به آسانی علوم دارویی نیست. وقتی می‌ خواهید پای خود را در جامعه بگذارید، باید از فیلترهای زیادی عبور کنید و گاهی نتایج تحقیقات علوم اجتماعی باید پاورچین پاورچین اعلام شود. دانشمندان علوم پزشکی باید با دانشمندان علوم اجتماعی ارتباط برقرار کنند، چراکه بسیاری از مولفه‌ های مرتبط با سلامت امروزه خارج از این بخش سلامت هستند.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به لزوم بهره‌ گیری از دانشمندان و پژوهشگران مقیم خارج از کشور، گفت: این دانشمندان دلشان برای اعتلای مملکتشان می تپد، لذا این پیوند بسیار مهم است. امیدوارم جشنواره بیست و ششم رازی دستاوردهای بزرگ‌ تر و رویکردهای مهمتر ملی را به همراه داشته باشد.

 هدف جشنواره رازی، شناسایی جوانان به عنوان اهرم های اصلی پژوهش است

نمکی در ادامه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در مورد بودجه های پژوهشی سعی ما این است که از درون سهم بودجه های سلامت به بخش پژوهش توجه بیشتری داشته باشیم،‌گفت: بخش پژوهش است که به ما در کاهش هزینه های سنگین سلامت در سال‌های آتی کمک می کند.

وی افزود: ما در حال نشان دار کردن بودجه ها هستیم تا در دانشگاه ها به جز بخش پژوهش صرف نشود.

وزیر بهداشت ادامه داد: معاونت مدیریت توسعه وزارت بهداشت وظیفه نشان دار کردن بودجه های پژوهشی را برعهده دارد و از همه مهم تر دعوت بخش خصوصی برای ورود به عرصه پژوهش با استفاده از دستاوردهایش به توسعه زیرساخت ها است که بتواند در این راستا موثرباشد.

عمده ترین هدف جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی این است که پژوهشگران جوان را به عنوان اهرم های اصلی پژوهش شناسایی کند و بودجه هایی به عنوان کمک ارائه کند و همچنین بتواند شاکله ای را برای زیرساخت های پژوهش با پیوند آن ها ایجاد کند. 

هیچ گزارشی از شیوع بیماری های واگیردار در استان سیستان و بلوچستان نداشته ایم

نمکی در خصوص وضعیت سیل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: خوشبختانه دانشگاه های علوم پزشکی سطح این استان از جمله دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر، اقدامات حوزه سیل را مدیریت می کنند و خوشبختانه تا این لحظه با مدیریت منظم اعمال شده، هیچ گزارشی از شیوع بیماری های واگیردار نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: امسال تجربه سیلاب های گسترده در 25 استان و سیلاب های شدید در 6 استان کشور را با موفقیت گذراندیم و خوشبختانه کمترین اپیدمی را با توجه به حجم گسترده سیلاب ها در کشور نداشتیم و در استان سیستان و بلوچستان نیز چنین وضعیتی را داریم و بنده نیز در اسرع وقت، به این استان سفر می کنم.

به گزارش عصرپرس،دربیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از مجموع ۱۹۷ شرکت کننده، ۱۰۵ نفر محقق، ۸۹ نفر محقق جوان و دانشجو و ٣ نفر پژوهش برتر بودند.

برگزیدگان این دوره شامل ۶ نفر محقق، ٢ نفر محقق جوان و ٣ پژوهش برتر و از نهادهای حقوقی، ٣ دانشگاه علوم پزشکی، ٣ دانشگاه علوم پزشکی برتر در حوزه مراکز رشد، ۶ مرکز تحقیقاتی، ٣ کمیته تحقیقات دانشجویی و دو نشریه علمی پژوهشی مصوب علوم پزشکی و یک شرکت دانش بنیان و یک سازمان غیر دولتی حامی پژوهش مورد تقدیر قرار گرفتند.



خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: