اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 13 January 2020
معاون علمی و فناوری رییس جمهور:
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: در حال حاضر بهترین داروها و تجهیزات پزشکی در کشور تولید می شود اما فرهنگ عمومی و زیرساخت های فکری، مصرف کالای خارجی را ترجیح می دهد که باید با این فرهنگ و زیرساخت فکری، مبارزه کنیم.

داخلی سازی محصولات پزشکی باعث توسعه تکنولوژی و دانش شده است

به گزارش خبرنگارعصرپرس، دکتر سورنا ستاری در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران، اظهار داشت: بزرگترین شرکت های داروسازی، بیشترین و بهترین داروهای بیوتکنولوژی در منطقه، در ایرات قرار دارد و شرکت های داروسازی از ظرفیت ارزشمند فارغ التحصیلان داروسازی بهره مند شده اند و برخی از این شرکت ها، چندین هزار فارغ التحصیل را با میانگین سنی ۳۲ سال را بکار گرفته اند و خروجی فارغ التحصیلان داروسازی از کشور، بسیار اندک است که این نتیجه نگاه وزارت بهداشت به حوزه داروسازی است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو یکی از مترقی ترین نهادها در کشور و وزارت بهداشت است که به توسعه تکنولوژی در کشور کمک کرده و باید از وزارت بهداشت، تقدیر کنیم و امیدواریم که چنین نهادهایی در وزارت نفت و سایر دستگاه ها نیز وجود داشته باشد تا علاوه بر تعیین و استقرار استانداردها، به تولید و تولید کنندگان ایرانی کمک کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: ۱۱۰ سال فروش نفت، ما را به وارداتچی تبدیل کرده و متاسفانه بوروکراسی های اداری و زیرساخت های فکری در راستای حمایت از واردات و مخالف با تولید و صادرات است. در حال حاضر بهترین داروها و تجهیزات پزشکی در کشور تولید می شود اما فرهنگ عمومی و زیرساخت های فکری، مصرف کالای خارجی را ترجیح می دهد که باید با این فرهنگ و زیرساخت فکری، مبارزه کنیم.

ستاری یادآور شد: در بخش پژوهش و تحقیقات حوزه سلامت با وجود مشکلات فراوان به ویژه محدودیت اعتبارات، پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده که مشارکت بخش خصوصی به این پیشرفت کمک کرده و بخش خصوصی صدها میلیارد تومان در این حوزه، مشارکت کرده است.

وی اظهار داشت: هر وقت که پیشرفت های حوزه دارو و راهکارهای درمانی را می بینیم، نشان دهنده پویایی سیستم و مشارکت بخش خصوصی در حوزه تحقیقات و پژوهش است. دولت ها هر قدر هم که در حوزه تحقیقات، سرمایه گذاری کنند، نمی توانند محصولات چندانی را تولید کنند اما محصولات زمانی تولید و تقویت می شوند که بخش خصوص در بخش تحقیقات و پژوهش مشارکت کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: بخش خصوصی سرمایه گذاری های فوق العاده در تحقیقات و پژوهش حوزه سلامت کرده و شرکت های دانش بنیان بر روی جوانان، نخبگان و ایده های ارزشمند آنها، تمرکز دارند و هر قدر امور آنها را تسهیل و از تولید حمایت کنیم و پذیرای روشهای جدید آنها باشیم، بیشتر می توانیم جوانان را در کشور جذب کنیم.

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: