اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 13 January 2020
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بودجه تحقیقاتی ایران در GDP از .۰۵ به حدود ۰.۳ کاهش یافته و محققین کشور نسبت به ۲۵ سال پیش در پژوهش، فقیرتر شده اند و گاهی قادر به پرداخت حق الزحمه همکاران خود نیستند.

کاهش بودجه تحقیقاتی ایران در GDP از 0.5 به حدود 0.3 درصد

به گزارش خبرنگار عصرپرس، دکتر شاهین آخوندزاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد،گفت: جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از سال ۷۴ و به همت مرحومه دکتر صانعی برگزار شد و در ۲۵ سال گذشته، شاهد رشد و شکوفایی پژوهش در کشور بوده ایم به گونه ای که در سالهای گذشته، بخش فناوری های نوین و از دو سال پیش تا کنون مراکز رشد و فناوری دانشگاه ها در این جشنواره حضور داشتند.

آخوندزاده افزود: در کشور ۸۸ هزار عضو هیات علمی فعالیت دارند که حدود ۲۰ هزار نفر از آنها در وزارت بهداشت و ۶۸ هزار نفر نیز در وزارت علوم فعال هستند و عمده فعالیت اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت، ارائه خدمات درمانی است.

وی افزود: در بخش علوم اجتماعی در وزارت علوم، ۲۰ هزار عضو هیات علمی فعالیت دارند و در سال ۲۰۱۸ در علوم اجتماعی در رتبه بندی جهانی از نظر تعداد مقالات در رتبه ۳۰، از نظر شاخص H-Index در جایگاه ۴۴ و در منطقه در رده سوم قرار گرفته ایم و این وضعیت همانند ۲۵ سال پیش علوم پزشکی است اما در حوزه داروسازی در سال ۲۰۱۸ از نظر تعداد مقالات در رتبه ۸ دنیا، از نظر استنادات علمی در جایگاه ۷ و در منطقه در جایگاه نخست قرار داریم.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بودجه تحقیقاتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ۱۰۰۰ میلیارد تومان و وزارت علوم، سه هزار میلیارد تومان است. در ترکیه حدود یک درصد از GDP به بخش تحقیقات و پژوهش اختصاص می یابد در حالی که وضعیت ایران در این زمینه مناسب نیست.

آخوندزاده یادآور شد: در حال حاضر بودجه پژوهش در ترکیه ۷ میلیارد دلار و سهم بودجه های تحقیقاتی دانشگاه های دولتی این کشور، دو و نیم میلیارد دلار است و درصد بودجه تحقیقاتی  ترکیه در GDP از ۰.۶ به حدود یک درصد رسیده در حالیکه بودجه تحقیقاتی ایران در GDP از .۰۵ به حدود ۰.۳ کاهش یافته و محققین کشور نسبت به ۲۵ سال پیش در پژوهش، فقیرتر شده اند و گاهی قادر به پرداخت حق الزحمه همکاران خود نیستند.

وی در پایان یادآور شد: تعداد مقالات شاخص ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، ۲۳۲۴ مورد و در عربستان سعودی ۲۶۴۵ مورد بوده است بنابراین عدم توجه به بودجه های پژوهشی به کمیت و کیفیت تحقیقات و پژوهش ها آسیب می زند.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: