اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۸ - 08 January 2020
مديرعامل آبفاي هرمزگان خبر داد:
مديرعامل شرکت آبفاي هرمزگان از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح انتقال پساب تصفیه‌شده به عمق دريا به‌منظور كاهش اثرات منفی زيست محيطي خبر داد.

اجرای طرح انتقال پساب تصفیه‌شده به عمق دريابه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، امين قصمي مديرعامل آبفاي هرمزگان با اشاره به مناقصه طرح انتقال پساب تصفيه‌خانه فاضلاب بندرعباس به عمق دريا، اظهار داشت: پساب، ظرفيتي ارزشمند است كه اولويت ما فروش آن به عنوان منبع آبي جايگزين است، اما تاكنون به دليل نبود مشتري، به صورت موقت و تا يافتن محل مصرف مناسب، ناگزير به دريا به عنوان منبع پذيرنده تخليه مي‌شود.

مديرعامل آبفاي استان هرمزگان گفت: اين روش تخليه پساب موضوعي فني و تخصصي است كه پس از بررسي و مطالعات كارشناسي شده فراخوان آن منتشر شده است. همچنين در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله اسپانيا، امريكا، فيليپين، هند، سريلانكا، برزيل و اسكاتلند، تخليه فاضلاب خام به دريا انجام مي‌شود، اما اين طرح يک مرحله بالاتر بوده و فاضلاب تصفيه شده به دريا ريخته خواهد شد.

وی ادامه داد: مناقصه طرح انتقال پساب به عمق دريا از نوع EPC (طراحي، ساخت و اجرا به عهده پيمانكار) بوده كه ابتدا محاسبات فني و مطالعات زيست محيطي آن با هدف ارتقای وضعيت فعلي و به حداقل رساندن صدمات زيست محيطي انجام و اين طرح پس از بررسي توسط كارشناسان محيط زيست، نهايي و اجرا مي‌شود.

مديرعامل شرکت آبفاي هرمزگان تصريح كرد: دغدغه زيست محيطي موجود قابل درك است اما با توجه به اصل موضوع جهت بهبود شرايط موجود و فارغ از مخالفت‌هاي حاصل از كاستي اطلاعات فني و ديگر موارد، اين طرح در راستاي تكميل و كاهش بيشتر اثرات زيست محيطي اجرايي خواهد شد.

وي افزود: اين طرح به روش OutFall  به‌عنوان يكي از روش‌هاي علمي مورد استفاده در دنيا بوده كه در صورت اجراي اين روش با طراحي مناسب و صحيح (عمق مناسب، نحوه پخش و در نظر گرفتن جريان‌هاي آبي)، مي‌تواند موجب ترقيق، اختلاط مناسب و تصفيه فاضلاب بر اساس توان خودپالايي دريا تحت فرايندهاي فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي شود.

قصمي اظهار كرد: تخليه پساب به دريا در اين روش در چند نقطه به وسيله ديفيوزرها (پخش كننده‌ها) انجام مي‌شود كه سبب افزايش بازدهي روش مذكور خواهد شد.

وی، توان انعطاف‌پذيري بالا و شوك‌هاي هيدروليكي ناشي از بارندگي‌ها خصوصا در شهر بندرعباس كه فاقد سامانه جمع‌آوري آبهاي سطحي است را از جمله مزاياي اين روش نسبت به شرايط فعلي عنوان کرد و گفت: درصورت تخليه در عمق مناسب دريا، اين پساب مي‌تواند از مكانيزم‌هايي همچون اختلاط اوليه، زير و رو شدن آب دريا در اثر جابجايي لايه‌هاي دمايي و اثر اكسيژن محلول در آب جهت تصفيه تكميلي بهره برد.

وي تصريح كرد: پروژه مذكور جهت تخليه پساب تصفيه شده تصفيه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس در نظر گرفته شده است كه شاخص‌هاي كيفي آن به مراتب بيشتر از شاخص‌هاي فاضلاب خام بوده و در اكثر مواقع در حدود استاندارد سازمان محيط زيست جهت تخليه به آب‌هاي سطحي است.


نام:
ایمیل:
* نظر: