اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۸ - 07 January 2020
در تماس تلفنی روسای مجلس ایران و ترکیه
در تماس تلفنی رییس مجلس ترکیه با لاریجانی بر همکاری های ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم دولتی آمریکا و ارتقای امنیت منطقه تاکید شد.

تاکید ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم دولتی آمریکا

به گزارش عصرپرس، مصطفی شنتوب ، رییس مجلس ترکیه در تماس تلفنی با دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حادثه ترور و شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و آن را نقض مسلم موازین حقوق بین الملل دانست.

علی لاریجانی، رییس مجلس  کشورمان  نیز در  این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از پیام تسلیت مصطفی شنتوب ، رییس مجلس ترکیه اظهار داشت: «این فاجعه، قلوب مردم ایران را به شدت جریحه دار کرد و حادثه ای بسیار تلخ بود که موجب شد  مردم در جمعیت های میلیونی در همه شهرهای ایران  حضور پیدا کنند . این در حالی است  که ترامپ پس  از این جنایت اظهار کرد باید زودتر دست به این کار می زدیم  و این مطلب  نشان می دهد  که کار دولت آمریکا ترور است و به این کار هم  اقرار و هم رضایت دارند».

لاریجانی با اشاره به ضرورت جلوگیری از تروریسم دولتی آمریکا گفت:" اگر این اقدام صورت نگیرد،  تروریسم تسری پیدا خواهد کرد و جلوگیری از آن نیز نیاز  به همکاری همه کشورها دارد".

وی با خیرخواهانه و دوستانه خواندن مواضع  ترکیه، مشورت های دو کشور با یکدیگر  را ضروری عنوان کرد و افزود: ما  شما وپارلمان ترکیه را برادر و دوست خود می دانیم و معتقدیم که در کنار هم بودن ایران ‌و  ترکیه در امنیت منطقه موثر است".

در این گفت و گوی تلفنی، همچنین «مصطفی شنتوب» رییس مجلس ترکیه خطاب به رییس مجلس کشورمان گفت: " باید به مردم شریف ایران تسلیت عرض کنم ، زیرا ملت شما هم اندوهگین و هم از  این حادثه خشمگینند و حق نیز دارند".

وی با بیان این که  ترکیه پس از این رخداد از بابت ثبات و امنیت منطقه نگرانی هایی دارد ، ادامه داد:  اگر دو کشور ایران و ترکیه با یکدیگر همکاری های دو جانبه نداشته باشند، منطقه  بیشتر مورد مداخلات قدرت های خارجی قرار خواهد گرفت که نمونه های آن را در سوریه ، یمن، لیبی و عراق شاهد هستیم".

رییس مجلس ترکیه با اشاره به تلاش آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای ایجاد هرج و مرج در منطقه اضافه کرد: آنها می خواهند ما را تسلیم چنین روندی کنند که راه خنثی سازی آن ، مبارزه با تروریسم و همکاری برای ایجاد امنیت در منطقه است".

به گزارش خانه ملت، مصطفی شنتوب در پایان گفت و گوی تلفنی با رییس مجلس کشورمان گفت: معتقدم جمهوری اسلامی همچون گذشته با مشکلات با عقلانیت و اعتدال مواجه  شده و آنها را بر طرف خواهد کرد."


نام:
ایمیل:
* نظر: