اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۸ - 07 January 2020
سردار دهقان:
سردار دهقان تاکید کرد:تشییع میلیونی سرداران شهید و این خشم گسترده علیه آمریکا، موجب ترس و وحشت سردمداران کاخ سفید شده است

به گزارش سرویس سیاسی عصرپرس به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ، سردار حسین دهقان وزیر دفاع اسبق ایران و مشاور رهبر ایران در امور دفاعی در مصاحبه با این شبکه گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی پس از چهار دهه جهاد، به آرزوی خود رسید و شایسته آن بود. مردم در مراسم تشییع پیکر او به خوبی قدردانی کردند. اینکه چرا آمریکا دست به این جنایت بزرگ زد و چرا دستور قتل یک شخصیت نظامی بزرگ را صادر کرد، این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی افزود من فکر می‌کنم آقای ترامپ و عناصر تندرو در آمریکا به این علت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را ترور کردند که می‌خواستند از او برای شکست‌های خود در طول چهار دهه گذشته انتقام بگیرند. پس از حملات یازده سپتامبر که آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با طالبان، افغانستان را اشغال  و پس از آن به عراق حمله  و این کشور را نیز اشغال کردند، همزمان مسئله خاورمیانه جدید را مطرح کردند و به عبارت دیگر آمریکایی‌ها روشی جدید و دوره‌ای جدید از دخالت و توسعه سیاسی و نظامی در منطقه ایجاد کردند. از همان زمان، خشم ملت‌ها علیه آمریکا و جنایاتی که در افغانستان و عراق مرتکب شدند افزایش یافت و شدت گرفت.

شکست آمریکا در سیاست خارجی

سردار دهقان افزود: شکست‌های پیاپی که آمریکا در منطقه متحمل شد از طرف ملت‌ها و جوانان منطقه بود که فرماندهی جبهه مقاومت به دست سپهبد شهید سلیمانی بود چه از نظر سازماندهی و چه از نظر مجهز کردن آنها. برای همین از نظر این جنایتکاران باید این شکست‌ها را جبران می‌کردند و باید اقدام مهم و بزرگی انجام می‌دادند که در ترور سپهبد سلیمانی نمود پیدا کرد. علاوه بر این با توجه به اوضاع داخلی آمریکا و وضعیتی که ترامپ برابر افکار عمومی آمریکا با آن مواجه است و همچنین تلاش او برای پیروزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، او به اقدامی نیاز داشت که پیروزی او را برابر افکار عمومی در آمریکا تضمین کند. همه اقداماتی که او در سه سال گذشته در چارچوب سیاست خارجی انجام داده بود شکست خورده بود و هیچ پیروزی در زمینه سیاست خارجی به دست نیاورده است.

تقویت جبهه مقاومت

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی همواره در جبهه‌های نبرد حضور داشت و این مسئله‌ای واضح بود و به هیچ وجه هیچگاه مسئله پنهانی نبود و حتی عکس می‌گرفت و فیلم‌هایی از او در خط مقدم جبهه منتشر می‌شد و آن‌ها به طور دائم بر شهید سلیمانی متمرکز بودند. اما اینکه چرا آن‌ها در این زمان و این مکان او را ترور کردند سوال بسیار مهمی است. این اقدام آمریکایی‌ها از نظر نظامی و اطلاعاتی ارزشی ندارد و عملیات بزرگ و پیچیده‌ای نبود. شهید سلیمانی یک فرمانده سیاسی و نمادی برای مقاومت بود و از این نظر این اقدام، اقدام کوچکی نیست و ضایعه آشکاری برای جبهه مقاومت به شمار می‌آید.

سردار دهقان گفت: شهادت سردار سلیمانی، پایان کار محور مقاومت نخواهد بود، بلکه سرآغاز نهضت جدیدی در جبهه مقاومت خواهد شد و جبهه مقاومت بهتر از پیش خواهد بود و گسترش بیشتری خواهد داشت. ترور شهید سلیمانی مقاومت را متوقف نخواهد کرد و نتایجی عکس برای آن‌ها خواهد داشت.

پاسخ ایران بازدارنده همراه با درایت 

 دهقان در پاسخ به اینکه واکنش و پاسخ ایران به این جنایت چه خواهد بود و چه گزینه‌هایی دارد، گفت: پاسخ ایران به این جنایت مبتنی بر درایت و حکمت و نیز پاسخ بازدارنده و تاثیرگذار خواهد بود. چرا که اولا در هیچ شرایطی ما وارد جنگ فراگیر با آمریکا نخواهیم شد، دوم اینکه این اقدام آمریکا مطمئنا بدون پاسخ نخواهد ماند و سوم اینکه اقدامی که انجام خواهیم داد باید قاطع و متناسب با شدت حمله‌ای که آمریکا انجام داد باشد و همزمان قدرت مهار پیامد‌ها و قدرت مدیریت عرصه درگیری را داشته باشد. واکنش ما باید پاسخ و پیام داشته باشد و باید پاسخی بازدارنده باشد که مانع از اقدام آمریکا در تکرار این جنایت و این اقدام شود؛ بنابراین پاسخ ما قاطع و شدید و سرنوشت ساز خواهد بود و باید بازدارنده باشد و ما زمان و مکان و هدفی را که می‌خواهیم به آن حمله کنیم مشخص خواهیم کرد.

 ترس و وحشت آمریکا از حضور میلیونی در تشییع جنازه سرداران

وی افزود: آیا این تشییع میلیونی شهید سلیمانی و ابومهدی و این خشم گسترده علیه آمریکا، موجب ترس و وحشت آمریکایی‌ها نخواهد شد؟ آن‌ها تصور می‌کردند شهید سلیمانی را ترور می‌کنند و جشن و شادی در منطقه آغاز می‌شود، اما امروز آن‌ها دستپاچه شده اند و از خودشان هزاران بار می‌پرسند چرا چنین جنایتی را بر خلاف قوانین نظامی مرتکب شدند و آیا هیچ ارتشی در جهان چنین اقدام زشتی مرتکب می‌شود؟ ترامپ و همه کسانی که این تصمیم را گرفتند تروریست هستند و اظهارات آن‌ها، اظهارات جنایتکاران جنگی است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

پاسخ ما، سخت و قاطع

سردار دهقان درباره نامه آمریکا به ایران از طریق سفارت سوئیس گفت اینکه مضمون این نامه چه بوده است را مسئولان می‌توانند بگویند، اما مطمئنا آمریکایی‌ها از ایران درخواست کردند از پاسخ دادن خودداری کند و آن‌ها تصمیمی برای جنگ با ایران ندارند. ترامپ پیش از آن بار‌ها گفته بود که تصمیمی برای جنگ با ایران ندارد و امروز مسئله مورد توجه این است که در مراکز تصمیم گیری در آمریکا، هیچ کسی از تصمیم ترامپ برای ترور سپهبد سلیمانی استقبال نمی‌کند و او با کسی در این زمینه مشورت نکرد و در واقع ترامپ دست به یک قمار بزرگ زد. پاسخ ایران هم روشن بود و ما اقدامات خودمان را متوقف نمی‌کنیم و پاسخ ما قاطع و سخت خواهد بود.

ایران از جنگ استقبال نمی کند

مشاور رهبر انقلاب در امور دفاعی درباره گزینه‌های ایران برای پاسخ به این جنایت و اینکه آیا برای انتخاب گزینه‌ای که شاید منجر به جنگ شود آمادگی دارید یا نه، گفت: همانطور که گفتم ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم و تصمیمی برای جنگ فراگیر با آمریکا نداریم، اما اگر آمریکا اقداماتی انجام دهد که نشان دهنده تصمیم برای جنگ تمام عیار باشد ما برای آن آمادگی داریم و نمی‌نشینیم تا حملات را نظاره گر باشیم و دست بسته باقی نخواهیم ماند. فکر می‌کنم فضای رسانه‌ای و ترس و وحشتی که دولت آمریکا را فرا گرفته است و همچنین حضور نظامی آن‌ها در منطقه و اوضاع اسرائیل و ترس و وحشت آن‌ها، همه این‌ها بزرگترین پاسخ است. همانطور که گفتم در آمریکا بسیاری می‌گویند از این تصمیم حمایت نمی‌کنند و تصاویری از ایالت‌های آمریکا قرار می‌دهند و می‌گویند این ایالت‌ها از ترامپ حمایت کردند که این‌ها نشانه نگرانی در داخل آمریکا است.

پایان حضور نظامی آمریکا در منطقه

وی افزود: جنایتی که ترامپ مرتکب آن شد به حضور نظامی آمریکا در منطقه پایان می‌دهد چرا که عناصر سیاسی و نظامی آمریکا از هیچ امنیتی برخوردار نخواهند بود. نیازی نیست ما بخواهیم  این کار را انجام دهیم زمانی که آمریکا می‌آید شهید سلیمانی را ترور می‌کند که از همه محور مقاومت به او علاقمند هستند بنابراین ملت‌های منطقه انتقام شهید را خواهند گرفت. به یاد دارید که آمریکا یک حرف جدید دیگری نیز در منطقه زد که هر کسی بخواهد در مقابل من بایستد او را هم خواهد زد و می‌توانم از این تعبیر استفاده کنم که همانطور که که موشه دایان و نتانیاهو رهبران مقاومت فلسطین را هدف قرار دادند فکر می‌کنم ترامپ هم این عبارت را از نتانیاهو الهام گرفته است. مطمئنا بن سلمان و نتانیاهو از این اقدام خوشحال شدند، اما چه کسانی ناراحت شدند؟ همه ملت‌های منطقه. چه کسانی استقبال کردند؟ هیچ کس از این جنایت استقبال نکرد. اروپایی‌ها نیز از این اقدام استقبال و از آن حمایت نکردند و ملت‌های منطقه برابر جنایت ترامپ ایستاده اند.

آمریکا حماقت نکند

سردار دهقان در پاسخ به اینکه آیا ایران برگ برنده‌ای برای پیروزی در جنگ احتمالی برابر آمریکا دارد یا نه، گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها تجربه هشت سال دفاع مقدس ما را دیدند و  دیدند که همه جهان غرب، آمریکا، فرانسه و همه کسانی که سلاح داشتند به صدام دادند تا علیه ایران استفاده کند و آن‌ها بودند که سکو‌های نفتی ما را بمباران کردند، اما نتوانستند ما را شکست دهند. همچنین در افغانستان تجربه کردند و این کشور را اشغال کردند و نتوانستند هیچ پیروزی به دست بیاورند؛ بنابراین برابر ملت بزرگ ما با این همه توانمندی‌های گسترده دفاعی و انسانی، نباید هیچ اشتباه راهبردی را برابر ملت بزرگ ایران مرتکب شوند. زمانی که ملت افغانستان این گونه آمریکا را به ذلت کشانده است، ملت ایران بسیار قویتر و بزرگتر است و توانمندی‌های دفاعی آن و وسعت جغرافیایی آن و منابع و ثروت‌ها و نیروی انسانی و دفاعی آن گسترده‌تر است؛ بنابراین آمریکا حتی در مخیله خود هم به حمله به جمهوری اسلامی ایران فکر نمی‌کند. من فکر می‌کنم اگر آمریکا به فکر جنگ با ایران باشد و به ایران حمله کند، جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد و همه جبهه برابر آن‌ها گشوده می‌شود. من این را بعید می‌دانم اگرچه آقای ترامپ به اندازه‌ای احمق است که شاید به دنبال جنگ باشد، اما مشاوران نظامی آمریکا، چنین اجازه‌ای به او نخواهند داد.

پاسخ ایران و ملت منطقه ، انتقام سخت

وی در پاسخ به اینکه اگر آمریکا به ایران حمله کند پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: او گفته است ۵۲ نقطه از جمله مواضع فرهنگی ما را هدف قرار می‌دهد چرا که در گذشته ما پنجاه و دو نفر را در سفارت آمریکا بازداشت کرده بودیم. اولا اگر اهداف فرهنگی را بخواهد انتخاب کند پوست خودش را عوض می‌کند و به یک شخصیت تروریستی در جهان تبدیل خواهد شد. بر اساس قوانین سازمان ملل متحد حمله به مراکز فرهنگی جنایت جنگی به شمار می‌آید. اما باید بداند طرف مقابل نیز پاسخ خواهد داد و طرف مقابل آن‌ها میلیون‌ها نفری هستند که در عراق و افغانستان و ایران و یمن و لبنان و فلسطین و سراسر جهان هستند و در هر نقطه‌ای که آمریکایی‌ها جنایتی مرتکب شده اند کسانی را برابر خود خواهند یافت که نسبت به آمریکا خشم و کینه دارند. آن‌ها مترصد فرصت انتقام هستند. پاسخ ما نیز این خواهد بود که هر موضع آمریکایی در منطقه را هدف قرار خواهیم داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: