اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 22 August 2015
نگاهی به فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد زنان
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از برنامه‌هایی که شاهد اجرایی شدن بخشی از آن بودیم، نشست‌های منطقه‌ای سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان است که این نشست ها قرار است در پنج نقطه کشور برگزار شود.

عصر پرس: سازمان‌های مردم‌نهاد یا سَمَن یا اِن‌جی‌او به اَشکال مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. این مفهوم به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردفرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند. بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد غیرانتفاعی نیز هستند. درواقع بودجه این سازمان‌ها ازطریق کمک‌های مردمی، سازمان‌های دولتی، توسط خود دولت یا ترکیبی از طرق مذکور تأمین می‌شود.

از این منظر می‌توان وضعیت سمن‌ها را در ایران ردیابی و ارزیابی کرد. و اگر دایره نگاه را محدودتر کنیم کار راحت‌تر می‌شود. مثلا تنها به ان جی او های محیط زیست یا سیاسی یا زنان بپردازیم. گزارش زیر نیز از سمن‌های ویژه بانوان مشخصا در سه استان خراسان و یزد و کرمان تهیه شده است.

تاکنون سه نشست از پنج نشست منطقه‌ای سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان در استان‌های خراسان رضوی، یزد و کرمان برگزار شده است؛ نشست‌هایی که در راستای شبکه‌سازی و آموزش سمن‌های حوزه زنان برگزار می‌شود و سعی دارد بین سمن‌های مختلف در راستای حل مشکلات جامعه هم افزایی صورت گیرد.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب مولاوردی به سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یکی از برنامه‌هایی که توسط معاونت طرح شد و تاکنون شاهد اجرایی شدن بخشی از آن بودیم، نشست‌های منطقه‌ای سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان است که این نشست ها قرار است در پنج نقطه کشور برگزار شود.

از سال 93 تاکنون سه نشست از نشست های دور اول برگزار شده است. نشست منطقه‌ای اول با حضور نمایندگان استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان به میزبانی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد. در نشست منطقه ای دوم استان های چهارمحال وبختیاری و اصفهان میهمان استان یزد بودند. نشست منطقه ای سوم نیز به میزبانی استان کرمان و با حضور استان هرمزگان اوایل مردادماه سال جاری برگزار شد. همچنین نشست منطقه ای چهارم قرار است در آینده ای نزدیک به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شود.

اهمیت برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سمن‌های زنان

اطهره نژادی؛ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری که مسئولیت برگزاری نشست‌های منطقه‌ای را برعهده دارد، پیرامون برگزاری این نشست‌ها و اهمیت آن می‌گوید: نشست‌های منطقه‌ای کمک می‌کند سمن‌ها از برنامه‌های دولتی درحال اجرا در حوزه زنان و خانواده استان خود، مطلع شوند. همچنین، در این نشست ها سمن‌های مکمل در استان های مجاور بیشتر با هم آشنا شده و فعالیت‌های یکدیگر را ارزیابی کرده و در مورد مسائل زنان و خانواده در استان به بحث و گفت وگو می نشینند. در این نشست ها قرار است مفاهیم شبکه سازی و تعاملات گروهی و همکاری بین سازمان های غیردولتی زنان آموزش داده شود. آموزش سمن ها به منظور ایجاد هم افزایی بین سمن ها، در راستای بهره وری بیشتر از منابع مالی و انسانی جهت حل مسائل جامعه صورت می‌گیرد.

از آن جایی که اطلاعات چندانی پیرامون چند و چون برگزاری سه نشست منطقه‌ای برگزار شده سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان وجود ندارد و جزییات برگزاری این نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی چندان در رسانه‌ها بازتاب پیدا نکرده است، پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه در این زمینه گزارشی تهیه کرده است. به همین منظور با مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری شهرهای میزبان نشست های منطقه ای و برخی از سمن هایی که در این نشست ها حضور داشتند، گفت وگویی انجام شده است که در ادامه می آید:

زهرافرشته حسین زاده سلجوقی؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، در رابطه با برگزاری اولین نشست منطقه ای سمن ها در مشهد گفت: این نشست با حضور چهار استان خراسان های شمالی، جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان، اولین نشستی بود که بعد از سال ها برای ایجاد همدلی و هماهنگی بین سمن ها برگزار شد و تعداد زیادی از سمن‌های 4 استان در این نشست شرکت داشتند. سمن هایی در این برنامه سه روزه شرکت داشتند که جمعیت هدف آنها یا پدیدآورندگان و گردانندگان آنها زن بودند. این نشست ها بیشتر هم اندیشی آموزشی بود و روی توانمندسازی سمن ها و آموزش یک سری از آداب، قوانین و مقررات و روش ها به آنها تمرکز شده بود.

170سمن زنان و خانواده در خراسان رضوی

او درخصوص سمن های فعال استان خراسان رضوی در حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: حدود 170 سمن در استان داریم که در حوزه زنان و خانواده ثبت شده اند، اما کمتر از 50 درصد آنها فعالیت های چشمگیر و قابل اندازه گیری دارند. حدود 20 درصد این آمار نیز تنها به گرفتن مجوز بسنده کرده و اقدامی در جهت فعال سازی تشکل هایشان انجام نداده اند. مجوزهای سمن ها سه ساله یا پنج ساله هستند که برخی برای تمدید مجوز مراجعه نکرده اند یا اگر تمدید کرده اند، فعالیت چندان برجسته ای نداشته اند. به دلیل مذهبی بودن شهر مشهد بسیاری از سمن های این شهر، در زمینه های مذهبی و آموزش مسائل دینی کار می کنند و کمتر در زمینه فعالیت های مدنی به خصوص فعالیت های مربوط به حقوق زنان، آموزش یا توانمندسازی زنان فعالیت دارند. تعدادی از سمن ها نیز در زمینه محیط زیست درحال گرفتن مجوز هستند. قبلا حدود 8 سمن حوزه زنان از محیط زیست مجوز داشتند که الان این تعداد رو به افزایش است.

اهمیت فعالیت سمن‌های زنانه

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زیادبودن تعداد سمن ها ممکن است نظارت بر آنها را سخت کند، اما نشانگر آن است که در جامعه زنده ای زندگی می کنیم و آحاد مردم نسبت به روند رشد و توسعه کشور عکس العمل نشان می دهند و چقدر خوب است که این اتفاق در حوزه زنان باشد؛ چون اعتقاد ما این است که زنان باتوجه به نقش ارزنده ای که به عنوان محور و کانون اصلی خانواده دارند، محور و ستون اصلی جامعه هم محسوب می شوند. سلجوقی با اشاره به ضرورت ارزیابی فعالیت های سمن ها قبل و بعد از برگزاری نشست های منطقه ای تصریح کرد: ما باید در زمینه رصد و نظارت و ارزیابی امور آنها اقدام می کردیم و ان شاءالله مکاتبه ای با معاونت امور زنان و خانواده انجام می دهم و از آنها می خواهم شاخصی به ما ارایه دهند تا بتوانیم نسبت به ارزیابی و درجه بندی و دسته بندی فعالیت های سمن ها اقداماتی داشته باشیم.

استان خراسان شمالی سمن تخصصی در حوزه زنان و خانواده ندارد

مهدخت قوپرانلو؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی، به عنوان یکی از نشست های حاضر در اولین نشست منطقه ای در رابطه با سمن های حوزه زنان و خانواده در استان خراسان شمالی گفت: ما در استان خراسان شمالی هیچ سمن تخصصی در زمینه زنان و خانواده نداریم و 20 سمنی که از استان ما در نشست منطقه ای مشهد شرکت کردند، سمن هایی بودند که مدیرعامل آنها زن بود یا در فعالیت های خیریه شرکت داشتند. متاسفانه ما در استان خود اصلا سمن تخصصی زنان نداریم، فقط یک کانون فرهنگی - اجتماعی بانوان داریم که در شهرستان جاجرم فعالیت می کند. پس به دلیل عدم وجود سمن تخصصی حوزه زنان، برگزاری این کارگاه ها در استان ما اثربخشی چندانی نداشت. او افزود: معاونت زنان از ما خواست سمن های فعال تر را شناسایی کنیم و این سمن ها باتوجه به اولویت های مسائلی که در زمینه زنان در استان وجود دارد، طرح هایی را در حوزه زنان بنویسند. در این زمینه، 5سمن طرح هایی نوشتند و به معاونت ارسال کردند. سال 93 یک سمن یعنی کانون ازدواج آسان توانست اعتبار لازم را برای تدوین بانک اطلاعات سمن های زنان در استان کسب کند، اما سایر طرح هایی که فرستادیم هنوز به نتیجه نرسیده است.

مراسم عروسی، 500 هزار تومان

یکی از فعال ترین سمن های استان خراسان شمالی کانون ازدواج آسان است که سیما دلشاد اداره آن را برعهده دارد. او درخصوص فعالیت های این تشکل کشوری که یکی از شعبه های آن در استان خراسان شمالی وجود دارد، گفت: کاری که کانون ازدواج آسان درحال حاضر انجام می دهد، برگزاری مراسم ازدواج جوانان است. ما حدود 500 هزار تومان از جوانان می گیریم و خدماتی شامل تهیه لباس عروس، آرایش، فیلمبرداری از مراسم عروسی، تزیین ماشین عروس، تهیه کارت دعوت و تهیه شیرینی و شربت برای تعداد محدودی از میهمانان به آنها ارایه می دهیم. تالار و خدمات فیلمبرداری و آتلیه را با 50 درصد تخفیف در اختیار زوج ها قرار می دهیم. برای لباس عروس با 16 مزون در سطح شهر قرارداد داریم و هزینه آن را تا 200 هزار تومان تقبل می کنیم. هزینه شیرینی را برای 150 نفر و هزینه کارت دعوت را هم تا 20 هزار تومان برعهده می گیریم. آرایش سروصورت عروس به طور کامل برعهده کانون است و فقط هزینه های قبل از آرایش برعهده فرد قرار دارد. ما با حدود 50 آرایشگاه در سطح شهر کار می کنیم.

کارآفرینی برای خانواده‌های زندانیان

او ضمن بیان این مطلب که سالانه تقریبا300 مراسم عروسی توسط کانون ازدواج آسان خراسان شمالی برگزار می شود، عنوان داشت: علاوه بر برگزاری جشن عروسی برای زوج ها، قبل، هنگام و بعد از ازدواج، مشاوره رایگان داشتیم. مدتی هم به خانواده های نیازمند کمک می کردیم؛ مثلا لباس شب عید آنها را تهیه می کردیم، یا بین خانواده های نیازمند در ماه رمضان بسته های غذایی توزیع می کردیم. یک کارگاه سنگ تراشی داشتیم که در آن جا تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به خانواده های زندانیان به صورت رایگان آموزش می دادیم و وقتی کارآفرین می شدند، خودشان می توانستند در کارگاه های تولیدی مشغول به کار شوند. یک کارگاه خیاطی هم داشتیم که از معادن سطح شهر سفارش قبول می کردیم و زنان سرپرست خانوار این سفارش ها را می دوختند. چند باری هم در بحث جهیزیه کمک هایی داشتیم. از این قبیل فعالیت ها، زیاد انجام دادیم، اما هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت و مدت یک سال است که این کارها را کنار گذاشته ایم و تنها کار برگزاری مراسم عروسی را انجام می دهیم. دلشاد در رابطه با حضور در نشست منطقه ای سمن ها در شهر مشهد اظهار داشت: نشست بسیار مفیدی بود که در آن آموزش هایی برای ایجاد شبکه سمن ها داده شد؛ زیرا اگر سمن هایی که در یک حوزه فعالیت می کنند یکدیگر را شناسایی کنند و با هم همکاری داشته باشند، فعالیت های آنها بسیار موثرتر خواهد بود.


ساماندهی سمن‌هایی که در یک راستا فعالیت می‌کنند

مدیر سمن کانون ازدواج آسان در رابطه با مشکلات سمن ها تصریح کرد: مشکل اصلی سمن ها پرداخت اجاره مکانی است که در آن جا فعالیت می کنند. مثلا در حیطه فعالیت های مربوط به ازدواج علاوه بر سمن ما، شبکه فعالان ازدواج هم وجود دارد که کار فرهنگی انجام می دهد یا ستاد تأمین جهیزیه در بجنورد با دریافت 2 میلیون و 400 هزار تومان از زوج ها، 16 قلم جنس به قیمت کارخانه در اختیار آنها قرار می دهد. نظر من این بود که هماهنگی ایجاد کنند و ما سه سمن که در زمینه ازدواج کار می کنیم، از پراکندگی دست برداریم و یک ساختمان اجاره و اجاره آن را بین خودمان تقسیم کنیم. در این صورت کسی که برای ازدواج دنبال موسسه خیریه است، دیگر سردرگم نیست. در واقع، موسسه هایی که در یک راستا فعالیت می کنند، در یک مکان ساماندهی می شوند. او با بیان این که این ایده را برای ارگان های مختلف فرستاده است، عنوان داشت: مثلا سازمان اوقاف و امور خیریه خانه های زیادی در اختیار دارد، اما چرا از این خانه ها تنها برای مراسم عزاداری امام حسین(ع) استفاده می کند؟ البته، من مخالف این مسأله نیستم، فقط می گویم حسینیه ای که در محرم 10شب در آن را باز می کنید، باقی ایام سال آن را در اختیار یکی از این خیریه ها قرار دهید.


دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها

فخرالسادات خامسی‌هامانه؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد که دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها در این استان برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه در خصوص فعالیت‌های انجام‌گرفته در این نشست گفت: برنامه اصلی این نشست برگزاری کارگاه‌های آموزشی همکاری‌های تخصصی شبکه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد بود که در این راستا 4 کارگاه آموزشی در رابطه با بحث‌های سرمایه اجتماعی و شبکه‌ها برگزار شد. در این کارگاه‌ها مباحثی همچون انواع شبکه‌ها، سناریوهای شکل‌گیری شبکه در قالب فعالیت‌های گروهی، انواع راهبردها و استراتژی‌هایی که باعث کاهش آسیب به شبکه‌های ارتباطی سازمان‌های مردم‌نهاد و پایدارسازی شبکه می‌شود، مطرح شد.

فعالیت 100 سمن زنان در یزد

او در خصوص سمن‌های استان یزد بیان داشت: در استان ما 100 سمن در حوزه زنان فعالیت دارند که بیشتر مجوزهای خود را از استانداری، فرمانداری و بهزیستی گرفته‌اند و در بحث‌های سلامت، آسیب‌های اجتماعی، خیریه، محیط زیست و مباحث اجتماعی و فرهنگی کار می‌کنند. این سمن‌ها یا در حوزه زنان فعالیت می‌کنند یا سمن‌هایی هستند که زنان آن‌ها را تشکیل داده‌اند یا سمن‌هایی هستند که در مدیر آن‌ها زن است، اما در حوزه‌های غیرمرتبط با زنان مانند محیط زیست کار می‌کنند.

مزایای برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها

خامسی‌هامانه در رابطه با ارزیابی سمن‌های استان یزد از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای تصریح کرد: نظر سمن‌های استان ما این است که مطالب عنوان‌شده در کارگاه بسیار مفید بوده و باعث شده است سمن‌ها با هم آشنا شوند و ارتباط میان آن‌ها افزایش پیدا کند. آن‌ها همچنین ایجاد تفکر شبکه‌ای در سازمان‌های مردم‌نهاد و تعامل با فرهنگ‌های مختلف و آشناشدن با حوزه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد استان‌های دیگر را هم از دیگر مزایای این نشست‌ها می‌دانند.

همکاری با سازمان ملل در زمینه اعتیاد و اچ.آی.وی

صدیقه شهسواری مدیر سمن پیام روشن یزد که یکی از سمن‌های حاضر در دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها در استان یزد بود، در رابطه با فعالیت‌های سمن خود به خبرنگار مهرخانه گفت: سمن ما حدود 15 سال است در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و به آسیب‌هایی مانند اعتیاد و اچ.آی.وی می‌پردازد. ما برای آگاه‌سازی مردم و پیشگیری از اعتیاد و اچ.آی.وی فعالیت‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش، نمایشگاه عکس و ... انجام داده‌ایم. همچنین، فعالیت‌های زیادی برای فرزندان این گروه‌های آسیب‌دیده داشتیم.

او افزود: حدود 5 سال است به‌طور ویژه برای کمک به خانواده‌هایی که اچ.آی.وی دارند، با سازمان ملل کار می‌کنیم. در واقع، با سازمان ملل قرارداد سالیانه داریم و آن‌ها از یک‌سری از برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای ما حمایت می‌کنند. برای این خانواده‌ها برنامه‌های گردشگری، تفریحی، روانشناسی و... داریم که برای بالابردن روحیه این افراد و بیرون آوردن آن‌ها از ناامیدی، خوب است؛ چراکه اچ.آی.وی درمان قطعی ندارد. همچنین، از فرزندان آن‌ها حمایت‌های تحصیلی می‌کنیم. در هر صورت، هر کمکی توانستیم از UNAIDS برای آن‌ها گرفتیم.

شرکت تعاونی و کارگاه برای خانواده‌های افراد مبتلا به اعتیاد و اچ.آی.وی

مدیر سمن پیام روشن یزد اظهار داشت: به دلیل این‌که مردان این خانواده‌ها اغلب درگیر اعتیاد و بیماری و اچ.آی.وی هستند و کار نمی‌کنند و درآمدی ندارند، یک شرکت تعاونی برای آن‌ها به ثبت رساندیم که خودشان عضو آن هستند. همچنین یک کارگاه خیلی بزرگ دایر کردیم و کار برایشان می‌گیریم و هر کدام ماهی 400 تا 500 هزار تومان درآمد دارند.

شهسواری در خصوص برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها گفت: من چون دبیر شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان کشور هستم، سالیان سال در جلسه‌های مختلف حضور داشته‌ام و به موضوع شبکه‌سازی اشراف دارم. موضوع نشست منطقه‌ای سمن‌ها نیز شبکه‌سازی بود و به همین دلیل برای شخص من همه مباحث تکراری بود و چیز جدیدی نداشت، اما برای سمن‌هایی که با این مباحث آشنایی نداشتند، بسیار مفید بود.

فاطمه سادات حسینی؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص اهمیت برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان اظهار داشت: برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و سامان‌دهی سمن‌ها کار بسیار خوبی است؛ چراکه شبکه‌سازی صورت می‌گیرد و اطلاعات به‌صورت تبادل تجربه در میان سازمان‌های مردم‌نهاد ردوبدل می‌شود.

سامان‌دهی سمن‌های حوزه زنان در نشست‌های منطقه‌ای

او در رابطه با مزایای برگزاری این نشست‌ها گفت: اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص است و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی که در نشست‌های منطقه‌ای انجام می‌گیرد، برنامه‌ریزی این سمن‌ها برای رسیدن به اهدافشان مشترک می‌شود. این سمن‌ها از ایده و اندیشه‌های جمعی یکدیگر کمک می‌گیرند تا بتوانند اهداف خود را سامان‌دهی کنند. از سوی دیگر، برگزاری این نشست‌ها باعث شد حوزه‌های فعالیت سمن‌ها مشخص شود. برای نمونه ما سمن‌هایی که در کرمان در حوزه‌های فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی و ... فعالیت می‌کنند را تفکیک کردیم. در نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها، معرفت‌افزایی و آگاه‌سازی صورت گرفته تا سمن‌ها واقف شوند چه رسالت سنگینی برعهده دارند و چقدر می‌توانند به اهداف و برنامه‌های دولت کمک کنند و مسایل و مشکلات جامعه هدف یعنی مردم را برطرف کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود داشت پراکندگی سازمان‌های غیردولتی و جزیره‌ای کارکردن آن‌ها بود که لازم بود آن‌ها را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم و رویکرد ساختاری بدهیم تا هم بتوانیم از منابع مالی و انسانی به طور منسجم استفاده کنیم، هم خروجی کارمان بهتر و هزینه‌کردمان کمتر باشد. برای سامان‌دهی نیاز به آگاه‌سازی و معرفت‌زایی بود؛ چون بسیاری از سمن‌ها می‌خواستند فعالیت‌های مثمر ثمری انجام دهند، اما آگاهی و توانایی لازم را نداشتند. ما برای این‌که توان‌افزایی و آگاه‌سازی صورت گیرد، مجموعه سمن‌هایی که در زمینه زنان و خانواده فعالیت می‌کنند را شناسایی کردیم.

500 سمن زنان و خانواده در کرمان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان ضمن بیان این مطلب که مجموعاً 500 سمن در حوزه زنان و خانواده در استان کرمان شناسایی شده‌اند، عنوان داشت:‌ برخی از این سمن‌ها فعال و برخی دیگر غیرفعال هستند که از این میان 200 سمن فعال را شناسایی و از 50 سمن فعال که در زمینه زنان و خانواده و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای دعوت کردیم. سایر سمن‌ها را نیز دسته‌بندی کردیم تا بتوانند از طریق فضای مجازی با هم ارتباط برقرار کرده و تجربیاتشان را به هم منتقل کنند.

او افزود: در نشست منطقه‌ای استان ما سه کارگاه آموزشی برای سمن‌ها برگزار شد و در بحث شبکه‌سازی و اهداف و برنامه‌ها به آن‌ها آموزش داده شد تا بدانند چگونه و به چه صورت حرکت کنند تا در حل مشکلات جامعه ثمره لازم را به دست آورند. در راستای این نشست، قرار است سمن‌های استان‌های کرمان و هرمزگان شبکه ارتباطی با هم برقرار کنند و سایت و جلسه و برنامه داشته باشند و برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی که برای خودشان تعریف می‌کنند، راهکار بدهند. از طرفی، دولت هم بر فعالیت‌ها و برنامه‌های این سمن‌ها نظارت دارد. در حقیقت، این سمن‌ها بازوانی هستند که به دولت برای حل مسایل زنان کمک می‌کنند.

حسینی در رابطه با فعالیت‌های سمن‌های استان کرمان گفت: بیشتر سمن‌های استان در زمینه مسایل فرهنگی و اشتغال‌زایی فعالیت می‌کنند؛ چون دغدغه بیشتر زنان ما مسایل اقتصادی و اشتغال است. وقتی مشکل اقتصادی خانواده‌ها حل شود، مسایل اجتماعی و فرهنگی و باورهای دینی و اعتقادی آن‌ها هم حل می‌شود.

آموزش و ایجاد اشتغال برای زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست

بدریه رضازاده؛ مدیر مؤسسه فرهنگی اجتماعی ابرار که یکی از سمن‌های فعال در حوزه زنان در استان کرمان است، در رابطه با فعالیت‌های این مؤسسه به خبرنگار مهرخانه گفت: ما در استان زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. پس از آن، آن‌ها را به تناسب هنری که یاد گرفته‌اند به ادارات مختلف معرفی می‌کنیم تا شغلی داشته باشند و بتوانند خودشان را اداره کنند. متأسفانه آمار بالایی هم از این افراد وجود دارد؛ به‌طوری‌که در سال 85 حدود 400 نفر دختر و زن بدسرپرست و بی‌سرپرست را شناسایی کردیم.

او در خصوص نشست منطقه‌ای برگزارشده در کرمان اظهار داشت: در این نشست‌ها، بحث‌های شبکه‌سازی مطرح شد که برای سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مفید بود. بسیاری از سمن‌ها هیچ اطلاعاتی راجع به شبکه‌سازی اجتماعی نداشتند و نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند، اما الان متوجه شدند راهکار آن‌ها چیست. قبل از برگزاری این نشست‌ها هر سمنی کار خود را انجام می‌داد، اما الان متوجه شدند که چگونه باید با هم ارتباط داشته باشند و نوع فعالیت‌هایشان چگونه باشد.

ایجاد شغل برای مادران کودکان کار

عرفه فخری‌زاده؛ مدیر مؤسسه مادران کودکان کار کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه در رابطه با فعالیت‌های این مؤسسه عنوان داشت: کار اصلی ما آموزش صنایع‌دستی و ایجاد شغل برای مادران کودکان کار است؛ چون اکثراً پدران بچه‌های کار مشکل دارند. برای این‌که مشکل اقتصادی این خانواده‌ها تاحدودی حل شود و بچه‌ها بتوانند وقتشان را برای تحصیل بگذارند‌ و در سن پایین کار نکنند، یکی از اعضای خانواده باید کاری داشته باشد. بهترین شخصی که در این زمینه می‌تواند همکاری کند، مادر بچه‌ها یا عضوی از خانواده است که از نظر قانونی به سن کارکردن رسیده باشد. هرچند برخی از مادران آن‌ها هم مشکل دارند.

او افزود: ما به این افراد آموزش‌ می‌دهیم و براساس آن آموزش کار می‌کنند. این‌ها خودشان به صورت مستقل کار نمی‌کنند که بخواهند محصول بفروشند و درگیر بازار فروش شوند. برای همین سفارشی برای آن‌ها کار می‌گیریم؛ چون سرمایه‌ای ندارند، باید اجرتی کار کنند، تا درگیر فروش نشوند. تاکنون حدود 30 نفر از این افراد را تحت پوشش قرار داده‌ایم که البته در حال گسترش است. منتظریم از طرف سازمان‌های دولتی یا افراد خیر پشتیبانی شویم تا بنیه مالی قوی‌تری داشته باشیم و بتوانیم کار را گسترش دهیم.

اهمیت حمایت از کودکان کار

فخری‌زاده در رابطه با دلایل اهمیت پرداختن به کودکان کار گفت: وجود کودکان کار معضلات زیادی را به‌وجود می‌آورد از جمله این‌که چهره شهر خراب می‌شود، همچنین از بسیاری از این کودکان؛ چه پسر و چه دختر، سوءاستفاده می‌شود. وقتی هم سنشان بالاتر می‌رود، قباحت خیلی چیزها برایشان ریخته و خیلی راحت مرتکب جرم می‌شوند. بهترین کار این است که در سنین پایین تعلیم ببینند و خانواده‌ها هم از نظر مالی اطمینانی پیدا کنند تا حاضر شوند بچه‌ها را برای کار نفرستند. سمن دیگری هم در استان وجود دارد که به این کودکان آموزش مدرسه‌ای می‌دهد. هر کدام از بچه‌ها هم که از سن آموزش مدرسه‌ای گذشته باشند، با روشی که یکی از آقایان سمن ابداع کرده است، آموزش می‌بینند تا متفرقه درس بخوانند و مراحل مدرسه را طی کنند. خیلی از این بچه‌ها حتی به مراحل تحصیل بالاتر و دانشجویی هم رسیده‌اند.

نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها بسیار مفید بود

مدیر مؤسسه مادران کودکان کار در خصوص برگزاری نشست منطقه‌ای سمن‌ها در کرمان خاطرنشان کرد: این نشست برای ایجاد شبکه‌های سمن‌ها برگزار شد و یک کارگاه تخصصی و آموزشی بسیار مفید بود؛ چون سمن‌ها در سطح استان‌ها از هم شناخت پیدا کردند. در این نشست‌ها، ما سمن‌ها از تجربیات هم استفاده کردیم و یاد گرفتیم شبکه ایجاد کنیم و به تبادل اطلاعات و تجربیات خود بپردازیم. از دیگر آموزش‌های کارگاه‌های برگزارشده، این بود که چگونه پروژه‌هایمان را طراحی و تدوین کنیم و چطور این پروژه را برای مرجعی که می‌خواهیم، توضیح دهیم که ثمربخش باشد.

منبع: سایت مهرخانه و روزنامه شهروند 31 مرداد

نام:
ایمیل:
* نظر: