اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۸ - 04 January 2020
مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر تاکید کرد:
مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر با تاکید بر لزوم حمایت ویژه وزارت نیرو برای رفع چالش‌های تبدیل قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی گفت: در صورت اصلاح قراردادهای مذکور بخش خصوصی می‌تواند مشکل تأمین برق را در سال‌های آینده حل کند، در غیر اینصورت ادامه فعالیت به شکل فعلی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

ادامه فعالیت نیروگاه رودشور منوط به اصلاح قراردادهای بیع متقابلخبرنگار: مهدی افشار

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، احمد مشایخی مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر در نشست خبری که در محل نیروگاه رودشور برگزار شد،با اشاره به اینکه گروه «ماه‌تاب» به عنوان اولین مجموعه بخش خصوصی نیروگاهی کشور در سال ۱۳۸۰ تأسیس شده و فعالیت خود را در زمینه تولید برق آغاز کرده، گفت: عملیات احداث نخستین نیروگاه بخش خصوصی کشور از سال ۱۳۸۲ شروع شده و در حال حاضر این هلدینگ، مالک تمام یا بخشی از ۱۳ نیروگاه است.

مشایخی در ادامه ظرفیت تولید برق توسط این ۱۳ نیروگاه را ۴هزار مگاوات (معادل حدود ۵ درصد ظرفیت شبکه برق کشور) دانست و گفت: در قالب طرح‌های در حال احداث، به این ظرفیت بیش از هزار مگاوات افزوده خواهد شد.

وی درادامه گفت: افزایش نرخ ارز و تبدیل قرارداد بیع متقابل از حالت ارزی به ریالی را از جمله موانع پیش روی تکمیل واحد بخار نیروگاه رودشور می باشد.

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر افزود: ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق درادامه گفت: نیروگاه سرخس، امیرآباد، نوشهر، شهربیجار، خوی، سیاهپوش، نوشهر، کاسپین، ارومیه، رودشور، تابان، شوباد، کیش و کهنوج، نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری این هلدینگ هستند که در اقصی‌نقاط کشور احداث شده‌اند، همچنین بخش بخار نیروگاه کاسپین، بخش بخار نیروگاه رودشور، بخش بخار نیروگاه ارومیه و نیروگاه بادی تیزباد (با ظرفیت تولید ۱۰۰مگاوات برق) در منطقه خاف از طرح‌های در حال توسعه هستند.

وی افزایش راندمان نیروگاهی از ۳۹ به ۵۷ درصد، افزایش ظرفیت تولید از ۷۹۲ مگاوات به ۱۱۳۷ مگاوات، صرفه‌جویی سالانه ۷۲۰ میلیون مترمکعب/لیتر سوخت و کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی متناسب با میزان سوخت مصرف نشده را از جمله مزایای احداث واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه رودشور به سیکل ترکیبی برشمرد و گفت: این در حالی است که اگر چالش‌های قرارداد بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توسط وزارت نیرو حل نشود، اجرای عملیات احداث واحد بخار نیروگاه رودشور که هم‌اکنون با ۳ واحد گازی در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با تأخیر مواجه شده و در ابتدای پیک سال آینده (تابستان ۱۳۹۹) به بهره‌برداری نخواهد رسید.

نیروگاه رودشور نخستین نیروگاه بخش خصوصی کشور

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر درباره مشخصات نیروگاه رودشور که از آن به عنوان نخستین نیروگاه بخش خصوصی کشور نام برده می‌شود، گفت: فاز اول نیروگاه رودشور شامل سه واحد گازی کلاس F است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری تجاری رسید.

مشایخی درباره وضعیت کارکرد واحدهای نیروگاه رودشور، گفت: این نیروگاه از آغاز بهره‌برداری تا کنون با ضریب آمادگی تولید نزدیک به ۹۶ درصد (۱۰ درصد بالاتر از میانگین صنعت نیروگاهی کشور)، بیش از ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

وی همچنین به راندمان ۳۹.۵۷ درصدی واحدهای گازی این نیروگاه اشاره کرد و گفت: این رقم در مقایسه با میانگین واحدهای گازی شبکه تولید برق، حدود ۶ درصد بالاتر است که به معنی صرفه‌جویی مصرف بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۸۵۰ میلیون لیتر گازوئیل) در طول ۱۲ سال گذشته بوده است که علاوه بر مصرف کمتر سوخت به عنوان سرمایه ملی، از نظر زیست‌محیطی نیز فواید زیادی را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر میانگین زمان تعمیرات اساسی سالانه نیروگاه‌های کشور را حدود ۶۰ روز عنوان کرد و گفت: در نیروگاه رودشور با دستیابی به رکورد ۲۶ روزه انجام تعمیرات اساسی، رکورد قبلی اورهال صنعت برق که به مدت ۳۰ روز در اختیار این نیروگاه قرار داشت نیز شکسته شد.

تندیس صنعت سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به نیروگاه رودشور

مشایخی همچنین شاخص‌ها و پارامترهای زیست‌محیطی (مقادیر آلاینده‌های زیست‌محیطی) این نیروگاه را بسیار پایین‌تر از حد مجاز اعلام کرد و گفت: نیروگاه رودشور به عنوان صنعت سبز شناخته شده و در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ لوح تقدیر و تندیس صنعت سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، موسسه UNIDO و GIZ دریافت کرده است.

ادامه فعالیت نیروگاه رودشور منوط به اصلاح قراردادهای بیع متقابل

افزایش نرخ ارز ادامه فعالیت نیروگاه رودشور را با مشکل مواجه کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موانع موجود در تکمیل واحد بخار نیروگاه رودشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ که قیمت نفت به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود، برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی قرادادی با وزارت نیرو منعقد شد که بر اساس آن، وزارت نیرو موظف بود، معادل ارزی سوخت صرفه‌جویی شده (۳۴۵ مگاوات برق تولیدشده از واحد بخار) را به سرمایه‌گذار پرداخت کند، اما پس از مدتی قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۵۰ تا ۶۰ دلار کاهش یافت، از سوی دیگر قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تبدیل شده  که افزایش نرخ ارز موجب شد، این مدل قراردادی هیچ توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد، به همین دلیل ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر درآمد فروش برق از واحدهای گازی نیروگاه رودشور در سال گذشته را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اگر این مبلغ در همان تاریخ توسط وزارت نیرو تسویه می‌شد، امکان تهیه ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو ارز و سرمایه‌گذاری در واحد بخار این نیروگاه فراهم بود، اما در حال حاضر و با جهش ناگهانی نرخ ارز، ارزش این رقم به یک‌پنجم کاهش یافته است.

مشایخی بر لزوم حمایت ویژه وزارت نیرو برای رفع چالش‌های تبدیل قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تأکید کرد و گفت: در صورت اصلاح قراردادهای مذکور بخش خصوصی می‌تواند مشکل تأمین برق را در سال‌های آینده حل کند، در غیر اینصورت ادامه فعالیت به شکل فعلی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.




نام:
ایمیل:
* نظر: