اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 30 December 2019
وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک رفسنجان:
وزیر نیرو با بیان این مطلب که ایران می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند، اظهار کرد: جدا از بهره‌مندی از این مزیت، می توان از امتیاز تبادل و ارتباط با اتکا به نیروهای تخصصی برای حضور در بازارهای منطقه و توسعه عمران منطقه نیز استفاده کرد.

ایران می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند

به‌ گزارش عصرپرس، رضا اردکانیان امروز دوشنبه در آیین افتتاح دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت 58 مگاوات در رفسنجان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در طول هشت سال تا پایان این دولت ۲۰ هزار مگاوات به توان نیروگاهی کشور اضافه خواهد کرد.

وی افزود: به نسبت سال‌های گذشته ۲۵درصد افزایش توان نیروگاهی را در طول سال‌های دولت داشته‌ایم.

وي همچنين با اشاره به يازدهمين هفته پويش #هرهفته_الف_ب_ايران و قدرداني از سرمايه گذاران طرح‌ها گفت: اينها نتيجه كار و تلاش خودشان و مجموعه وسيعي از فعالان در وطنشان است و بهترين راه و سرمايه‌گذاري و پرسودترين آن در راه‌هايي است كه خير و بركت آن به هموطنان خودشان و همنوعانشان برسد.

وزير نيرو، يكي از اصلي‌ترين عرصه‌هاي ايجاد اميد براي آينده و معنا كردن تدبير براي ايجاد اميد، سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي زيرساختي اعم از آب و انرژي و نظاير آن خواند و افزود: همانگونه كه پدران ما در سده‌هاي گذشته حاصل يك عمر فعاليت و تلاش و دسترنج خود را در زمينه طرح‌هاي آب، احداث آب انبارها و قنوات به يادگار مي‌گذاشتند سرمايه‌گذاري در اين طرح‌ها كار بسيار پرسود و پرثمري است.

وی ادامه داد: در صنعت برق با تلاش بخش خصوصي فعال و پرتلاش توانسته‌ايم كشور را از حيث نيازهاي زيرساختي و طرح‌هاي مختلف توسعه بي‌نياز كنيم. در حالي كه 4 دهه پيش ظرفيت نصب شده نيروگاهي ايران حدود 7 هزار مگاوات بود و در آغاز دولت تدبير و اميد يعني 6 سال پيش به حدود 69 هزار مگاوات رسيده بود، امروز در آستانه 83 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده هستيم و در اين مدت بيش از 13 هزار مگاوات نيروگاه جديد ساخته شده و اين بدان معناست كه به‌طور متوسط به نسبت سال‌هاي قبل آغاز دولت هر سال 25 درصد افزايش ظرفيت احداث نيروگاه‌ها را داشته‌ايم.

اردكانيان ادامه داد: مطابق برنامه تدوين شده تا پايان دولت دوازدهم و تا نيمه سال 1400 حدود 6 هزار و 300 مگاوات ديگر ظرفيت جديد به اين مجموعه اضافه خواهيم كرد و با افتخار اعلام خواهد شد كه دولت تدبير و اميد در طول 8 سال توانسته 20 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي به مدار بياورد كه به نسبت سال‌هاي قبل از آن 38 درصد افزايش عملكرد را نشان مي‌دهد.

وي درباره اهميت برق و انرژي گفت: خوشبختانه با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي انبوه، ايران قادر است به عنوان يك نقطه اتصال يا هاب انرژي در منطقه عمل كرده و ظرفيت‌هاي وسيع توليد انرژي در برخي مناطق آسياي ميانه را به مناطق بسيار نيازمند در جنوب غرب آسيا متتقل كرده و جداي از بهره‌مندي از اين تبادل و ارتباط خود هم بتواند به اتكاي منابع انساني وسيع و نيروهاي تخصصي خوبي كه در كشور ما وجود دارند و منبع تجديد پذير هستند از اين ظرفيت براي حضور در بازارهاي منطقه و براي كمك به توسعه و عمران منطقه كمك كند كه مساوي صلح و آرامش است.

اردكانيان با بیان اینکه در هفته يازدهم پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در استان‌هاي كرمان و اردبيل خواهيم بود، گفت: تا پايان اين هفته، از 227 پروژه وعده شده، 92 پروژه بزرگ شامل اين پروژه نيروگاه DG در رفسنجان با سرمايه گذاري 7 هزار و 920 ميليارد تومان افتتاح شده اند.

وي افزود: مطابق برنامه، تا پايان سال 10 سد و سه هزار مگاوات نيروگاه بهره برداري و به هزار و 124 روستا آبرساني و 29 تصفيه خانه فاضلاب، 12 تصفيه‌خانه آب و 26 هزار هكتار شبكه‌هاي اصلي آب به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد و نه تنها به مردم خود نشان مي‌دهيم كه با وجود سختي‌ها و مضيقه‌ها، چرخ‌هاي عمران و توسعه كشور در حركت است، سعي خواهيم كرد كساني كه براي نااميد ساختن مردم و توقف اين چرخ ها، تحريم‌هاي ظالمانه را به مردم تحميل كرده اند منصرف كنيم.

وي افزود:‌ در استان كرمان، وزارت نيرو، 54 پروژه بزرگ را در بخش‌هاي آب و برق و آب و فاضلاب شهر و روستا در دست اجرا دارد. سرمايه‌گذاري در نظر گرفته شده براي اين پروژه‌ها در مجموع افزون بر 18 هزار و 200 ميليارد تومان است.

اردكانيان با اشاره به پيشرفت متوسط 40 درصدي اين پروژه‌ها افزود: اميدواريم دولت بتواند با تامين منابع سرعت بيشتري به اين پروژه ها بدهد و البته بخش خصوصي فعال و دورنگر هم در اين استان بيش از پيش در بهره‌برداري آنها به كمك دولت و هموطنان بيايد تا در نيمه نخست سال 1400، قادر باشيم تعداد قابل توجهي از آنها را به بهره‌برداري برسانيم.

وي با اشاره به آماده‌سازي 54 مگاوات از ظرفيت نيروگاه دي جي رفسنجان براي بهره برداري با سرمايه گذاري  416 ميليارد تومان گفت: پروژه ديگري هم در ماهان، نيروگاه خورشيدي مگاواتي يا مزرعه‌اي با ظرفيت 10 مگاوات و سرمايه‌گذاري 60 ميليارد تومان افتتاح خواهيم كرد.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وزير نيرو افزود: احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير نهضتي است كه در سال هاي اخير پا گرفته و اميدواريم سرعت بگيرد. در حال حاضر حدود 784 مگاوات نيروگاه در بخش نيروگاه هاي تجديدپذير در دست بهره برداري است كه از اين مقدار، 118 پروژه مگاواتي يا نيروگاه‌هاي بزرگ و 3 هزار و 650 نيروگاه كيلوواتي يا پشت بامي كوچك تجديدپذير است.

وي گفت: ظرفيت‌هاي كشور بويژه استان كرمان نیازمند توجه بيشتر و سرمايه گذاري فراوان دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: