اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۸ - 28 December 2019
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: ظرفیت ایران برای صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری صادرات ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیابه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، مسعود کمالی‌اردکانی در حاشیه برگزاری روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اعلام این مطلب افزود: این اتحادیه شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است و کل تجارت خارجی این پنج کشور حدود ۹۰۰ میلیارد دلار است در حالی که حجم تجارت خارجی ایران با این اتحادیه و پنج کشور حدود دو میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه ایران عملاً از پنجم آبان‌ماه سال جاری وارد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اورآسیا شده است، افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی عمدتاً با یک بازار خاص کار می‌کند، ظرفیت‌های بازار اوراسیا و اتحادیه اوراسیا می‌تواند فرصتی جدید برای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی این استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: عمده صادرات استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند متمرکز بر بازار افغانستان است هر چند بازار افغانستان در نوع خود یک بازار استراتژیک و مهم برای ایران محسوب می‌شود اما بی‌ثبات و ساختار‌نیافته است از این رو، تلاش داریم ظرفیت‌های جدید صادراتی را به این استان معرفی کنیم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران واردات پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا را حدود ۳۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران است اما مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت ایران برای صادرات به این کشورها حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: البته روسیه در این بازار نقش عمده و متمرکزی ایفا می‌کند، اما اقلام متنوعی همچون مواد غذایی، محصولات معدنی، مصالح ساختمانی و دیگر کالاها را نیز می‌توان به سبد صادراتی ایران افزود.

کمالی اردکانی با تأکید بر ظرفیت خوب ایجاد شده برای تجارت خارجی کشورمان، به واسطه موافقتنامه تعرفه‌های ترجیحی با اوراسیا بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از تجار در زمینه کاهش تعرفه‌های ترجیحی در بازارهای خارجی مطالبه دارند که با انعقاد این تفاهم‌نامه در ۵۰۲ قلم کالا از این پنج کشور ترجیح تعرفه گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: برای برخی از این کالاها حتی تا ۹۰ درصد و به طور میانگین حدود ٥٦ درصد کاهش تعرفه گرفته شده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌هایی که با اعضای این اتحادیه مراودات تجاری دارند به منظور بهره‌مندی از منافع تجارت ترجیحی باید از فرم‌های مخصوص گواهی مبدأ این کشورها که در حال حاضر در اتاق بازرگانی منتشر شده است، استفاده کنند و در غیر این صورت امکان استفاده از مزایای ترجیحات تجاری این کشورها را نخواهند داشت.

کمالی‌اردکانی در پایان گفت: تجار آینده‌نگر باید سبد بازارهای خود را توسعه داده و از حالت تک بازاری خارج شوند و کشورهای اورآسیا می‌توانند ظرفیت خوبی در این زمینه باشند.

به گفته غریبی، سازه‌های جانبی سکوی دریایی 14D شامل یک پل ارتباطی و یک مشعل به ترتیب با وزن‌های 270 و 110 تن هستند که ساخت آنها در یارد صدرا به اتمام رسیده و به همراه عرشه این طرح به خلیج فارس منتقل می‌شوند.

سرپرست سکوهای C وD طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با برگزاری جلسات روزانه فنی و ایمنی، تطابق کیفیت فعالیت‌های اجرایی با الزامات پروژه، استخراج جبهه‌های باز کاری و ابلاغ به پیمانکار، ارائه مستمر داشبوردهای مدیریتی مبتنی بر واقعیات عینی پروژه و استفاده از درس‌آموخته‌های پروژه‌های پیشین عملکرد پیمانکار را دنبال می‌کنند، گفت: تلاش شده است تا با تأمین و جذب به‌موقع منابع و برقراری انضباط مالی در بودجه‌بندی پروژه، راهبری و ارائه طریق به پیمانکار و نیز با رفع موانع موجود، تحقق سنگ‌نشانه‌های پروژه را تسریع کرده و مسیر دستیابی به تولید زودهنگام و ایمن را هموار سازیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: