اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 21 December 2019
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد:
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: اجرای طرح سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر اهواز، الزامی و اجرای آن وظیفه شهرداری است.

لزوم اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز

به‌گزارش عصرپرس، ‌‌"قاسم تقی‌زاده خامسی" در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه مشکل آب‌گرفتگی اکثر بخش‌های شهر اهواز برطرف شده است، افزود: چند نقطه از شهر که آب قابل توجهی در آنجا جمع شده هنوز با مشکل مواجه است که با استفاده از پمپ‌های پرتوان که از سراسر کشور تهیه و ارسال شده، آب آن مناطق نیز در حال جمع‌آوری است.

وی با بیان اینکه در چند روز آینده مشکل بطور کامل برطرف خواهد شد، گفت: توپوگرافی اهواز به گونه‌ای است که این شهر مسطح است و شیب لازم برای خروج آب‌ ناشی از بارندگی در آن وجود ندارد؛ از این رو هنگام وقوع بارندگی، آب به‌صورت ساکن در محل باقی می‌ماند. لذا حتما باید طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز و شهرهای مشابه این منطقه بر اساس قانون از سوی شهرداری اجرا شود تا شبکه فاضلاب نیز بتواند به درستی کار خود را انجام دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه سیستم فاضلاب شهر اهواز و یا هر شهر دیگری برای جمع‌آوری فاضلاب طراحی شده است نه آب‌های سطحی، ادامه داد: زمانی که سیستم‌ مناسبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود نداشته باشد، طبیعتا وقوع بارندگی‌های شدید، شبکه فاضلاب را نیز دچار اختلال می‌کند.

تقی‌زاده خامسی افزود: درحال‌حاضر بیش از دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است، البته این سیستم فقط قادر به جمع‌آوری فاضلاب بوده و نمی‌تواند آب‌های سطحی را نیز جمع‌آوری کند.

وی با اشاره به اجرای ۴۰ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز ادامه داد: ۶۰ درصد باقی مانده این طرح، نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است که البته وزارت نیرو مدل اعتباری را به رئیس جمهور ارائه کرده است که با تامین آن، تا سه سال آینده این طرح عملیاتی خواهد شد.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه حتی اجرای کامل طرح جامع جمع‌آوری فاضلاب نیز مشکل آب‌های سطحی این شهر را برطرف نمی‌کند، گفت: همزمان با اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، طرح راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز باید اجرا شود، زیرا درصورت عملیاتی نشدن آن، باز هم شهر اهواز با مشکل آب‌گرفتگی مواجه خواهد شد، چرا که ظرفیت طراحی شده طرح فاضلاب، فقط برای جمع‌آوری فاضلاب است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به غیر استاندارد و غیر اقتصادی بودن جمع آوری فاضلاب و آب سطحی با یک سیستم مشترک، افزود: باید این دو طرح، به‌طور جداگانه، اما همزمان اجرا شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون آبفای اهواز با اختصاص اعتباری معادل ۳۵۰ میلیارد تومان و حضور ۲۲ پیمانکار در حال تعویض تاسیسات صدمه‌دیده و نوسازی سیستم فاضلاب اهواز است.


نام:
ایمیل:
* نظر: