اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - 18 December 2019
سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر مبنای همسایگی خوب قرار داده و سعی کرده تا حد امکان دور از دخالت در کشورهای منطقه به آنها کمک کند. درباره شش کشور شورای همکاری خلیج فارس همواره این سیاست را پیگیری و به زبان‌های مختلف به آن‌ها اعلام کردیم آماده زندگی مسالمت‌آمیز با شما هستیم.

ایران به زندگی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه اعتقاد دارد

به گزارش عصرپرس از مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سید عباس موسوی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگ و پهناوری است، حدود ۱۵ کشور همسایه دارد و تک تک این کشورها برای ما مهم و معتبر هستند. منطقه امن از دید ما منطقه ای است که همسایگان امن داشته باشد، اگر این نگاه را داشته باشیم که رفاه ما در رفاه کشور همسایه است، قدری از آسیب های این روزها و این سال ها در منطقه کم خواهد شد.

وی افزود: برخی همسایگان ما این دیدگاه را ندارند و بودنشان را در نبود دیگران احساس می کنند. این نوع نگاه و بدتر از آن، نگاه به خارج و استمداد از کشورهای خارجی برای تامین امنیت، یکی از آفت هایی است که متاسفانه منطقه ما در این مدت با آن روبرو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نگاهی ویژه به افغانستان به عنوان یک کشور دوست، قدیمی و مهم داشته است. بعد از این که داعش در برخی کشورهای منطقه ما نابود شد، متاسفانه با هماهنگی و برنامه‌ریزی بخش عمده آن به سمت افغانستان، با اهداف داخلی در خود افغانستان و اهداف منطقه ای سوق داده شد.

طالبان بخشی از راه حل در افغانستان است

موسوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان از افغانستان درباره مذاکره با طالبان گفت: طالبان گروهی است که به عنوان یک واقعیت در افغانستان حضور دارد و نادیده گرفتن آن منجر به ادامه  بی‌ثباتی و تنش در این کشور خواهد شد. از این رو جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با این گروه تعامل و آنها را متقاعد کند با دولت مرکزی افغانستان به گفت و گو بنشینند و به راه حل برسند. ما نیز معتقد هستیم طالبان بخشی از راه حل در افغانستان است.

مسلمانان و مظلومان را فراموش نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان نیجریه در مورد وضعیت شیخ زکزاکی و اقدامات ایران در این خصوص اعلام کرد: در موضوع شیخ زکزاکی تا جایی که به وزارت خارجه ماموریت داده شده و ما پیگیر آن هستیم، همه تلاشمان را کرده و می کنیم که شیعیان نیجریه و دوستان ما در آنجا، خانواده ایشان در آرامش و امنیت باشند اما همه این موضوع دست ما و جمهوری اسلامی ایران نیست. گروه های مختلفی آنجا حضور دارند، گروه های مختلفی حتی از اروپا با جنبش در ارتباط هستند و نقش آفرینی می کنند.

وی افزود: در قضیه هند که شیخ زکزاکی حضور پیدا کرد، تلاش های فراوانی با دولت های همراه با ما انجام شد. در این زمینه رایزنی شد از هماهنگی هواپیما تا بقیه هماهنگی ها و سفارت خانه ما در هند و بقیه کشورها حتی برخی کشورهای همسایه را بسیج کردیم که این سفر انجام شود.

موسوی اضافه کرد: متاسفانه به علت نامعلومی شیخ بعد از سه چهار روز دوباره هند را ترک کرد و به نیجریه برگشت. اقدامات دیگری هم در حال انجام است. احتمالا سفرهایی بین مقامات ما و نیجریه صورت خواهد گرفت. قطعاً مسلمانان، شیعیان و مظلومان را فراموش نمی کنیم.

حجت الاسلام منصور میراحمدی رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) نیز ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در سال ۱۳۸۲ توسط مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاسیس شد و هدف اصلی این دانشگاه،  آموزش و تربیت دانشجویان غیر ایرانی مسلمان، بویژه پیروان اهل بیت (ع) در مقطع تحصیلات تکمیلی است. این دانشگاه پذیرای حدود ۳۰۰ دانشجو از ۹ کشور در ۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد است و همه این دانشجویان به عنوان میهمانان جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه تلاش می کنند.

وی افزود: این دانشجویان در  ۲ سال در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می دهند تا پس از بازگشت به کشورهای خودشان زمینه خدمت بیشتر را در جامعه خود پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از کتاب روش های آموزشی صادقین نوشته قیصر عباس جعفری و سعید طاوسی مسرور و کتاب مناظره و آداب آن در منظر قرآن و اهل بیت (ع) نوشته سید صادق پیشنمازی رونمایی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: