اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 16 December 2019
معاون وزیر صمت اعلام کرد:
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه طرح بومی سازی 20 فناوری در حوزه صنعت و معدن را دنبال می کنیم،گفت: طرح بومی سازی 20 فناوری به وسیله توانمندی‌های داخلی یکی از طرح‌های حساس کشور ما به ویژه در شرایط تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز است.

اجرای طرح بومی سازی ۲۰ فناوری در کشور

به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، برات قبادیان در حاشیه هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور در گفتگو با خبرنگاران،گفت: وزارت صمت در سال 1398 در هفت محور 34 پروژه اساسی را در دستور کار قرار داده است که 2 پروژه آن مختص به حوزه پژوهش و فناوری است.

وی با بیان اینکه یکی از این 2 پروژه، طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار که موسوم به طرح ملی تاپ است، گفت: این طرح اهداف بسیار گسترده ای را مدنظر دارد که نتیجه این کار توانمند سازی تولید، ارتقای دانش و فناوری در داخل و در نهایت اشتغال پایدار برای نیروهای جوان و به ویژه تحصیلکرده دانشگاهی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اعلام اینکه طرح تاپ از دو بخش تشکیل شده است، اضافه کرد: یک بخش آن مربوط به بنگاه‌های صنعتی، تجاری و معدنی است که تا کنون بالغ بر 5 هزار بنگاه ثبت نام کردند و در سامانه ای به نام تاپ یک هزار و 500 پروژه تعریف شده است.

قبادیان با اشاه به اینکه دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان و نخبگان صنعتی، بخش دوم این طرح به شمار می آیند، گفت: این نخبگان در چارچوب این طرح در یک هزار و 500 پروژه قرارداد می بندند.

وی با پیش بینی ثبت نام 10 هزار بنگاه در این طرح تا پایان سال، افزود: استقبال خوبی از این طرح شده است و باید به آینده طرح خوش بین باشیم، چراکه برخی استانها از اهداف تعیین شده در ارتباط با ثبت طرح های خود در سامانه مرتبط جلوتر نیز هستند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت ادامه داد: بخشی از اهداف هشتمین جشنواره پژوهشی و فناوری حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستا است، گفت: بنا داریم به صورت ویژه در دهه فجر و در روز 22 بهمن برترین های طرح تاپ را طی مراسمی ویژه معرفی کنیم.

وی با اعلام اینکه طرح بومی سازی 20 فناوری در حوزه صنعت و معدن را هم دنبال می کنیم، افزود: طرح بومی سازی 20 فناوری به وسیله توانمندی‌های داخلی یکی از طرح‌های حساس کشور ما به ویژه در شرایط تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت ادامه داد: در چارچوب این طرح یک هزار و 406 محصول شناسایی شده است که این محصولات به صورت میانگین 8 میلیارد و 300 میلیون دلار ارزبری دارند.

قبادیان گفت: نمایشگاه ما در راستای به هم رسانی فناوران و شرکت‌های نیازمند به این فناوری‌ها فردا برگزار می شود و از رسانه ها دعوت می کنم که از این نمایشگاه تحت عنوان نمایشگاه ساخت داخل و بومی سازی فناوری‌ها که یکی از پروژه های اساسی کشور است، حتما بازدید به عمل آورند.

وی با اعلام اینکه طرح تاپ موتور محرک بومی سازی فناوری است، تصریح کرد: به کمک طرح بومی سازی فناوری می توانیم تغییرات اساسی و کلیدی را در ارتباط توانمندی های داخل کشور و نگاه و بومی سازی فناوری به درون رقم بزنیم.


خبرنگار: پویا مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: