اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 15 December 2019
وزیر بهداشت عنوان کرد:
وزیر بهداشت گفت: کشورهایی که هنوز در استقرار PHC گام های کاملی برنداشته اند، در استقرار UHC دچار مشکل خواهند شد.

تاکید بر مشارکت همگانی برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت

به گزارش عصرپرس، دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز جهانی پوشش همگانی سلامت، که با حضور معاونین و مدیران این وزارتخانه و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برگزار شد، اظهار کرد: ما در گام نخست رسیدن به اهداف مقدسی که برای خود ترسیم کرده بودیم، از استقرار PHC توانستیم بهره های زیادی را ببریم. به تمام عزیزانی که در گشودن این راه در سنگلاخ سال های بعداز انقلاب، به نظام سلامت کشور کمک کردند، درود می فرستم.

ضرورت توجه کشورها به استقرار PHC برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت

وزیر بهداشت افزود: همواره تاکید کرده ام که UHC باید از مسیر PHC عبور کند و این موضوعی است که همواره با تمام وزرای بهداشت کشورهای درحال توسعه مطرح کرده ام، برای پوشش جامع سلامت، حتما باید مراقبت های اولیه بهداشتی مستقر شده باشد و کشورهایی که هنوز در استقرار PHC گام های کاملی برنداشته اند، در استقرار  UHC دچار مشکل خواهند شد که امیدواریم بتوانند این راه ها را طی کنند

نمکی تصریح کرد: ما در استقرار PHC، توانستیم در کاهش مرگ و میر گروه های آسیب پذیر، افزایش پوشش واکسیناسیون و در توسعه زیرساخت های نظام سلامت، گام های موثری را برداریم و در کشورهای شرق مدیترانه به عنوان کشوری مطرح در کارشناسی های بین المللی، مورد قضاوت قرار گیریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت دکتر روحانی، بازهم توانست ما را در گام های بعدی در استقرار پوشش همگانی سلامت نزدیک تر کند. توسعه زیرساخت ها در نقاط محروم، ماندگاری پزشک و کادر پزشکی در نقاط کمتر برخوردار و رسیدگی به بیماران خاص و صعب العلاج و از همه مهمتر، کاهش پرداختی از جیب بیماران و کاهش هزینه های کمرشکن از دوش بیماران در سراسر کشور، از جمله گام های مهمی بود که توانستیم در بستر طرح تحول سلامت برداریم.

نباید از بیماری های واگیردار غافل شویم

وی افزود: امروز وارد مرحله جدیدی از چالش ها و مشکلات نظام سلامت شده ایم، چراکه بیماری های غیرواگیر نباید ما را از بیماری واگیردار غافل کند. برای مثال، همین بیماری آنفلوآنزا برای نظام سلامت کشور مشکلات زیادی را داشت ایجاد می کرد و خوشبختانه قابلیت وجود ابزار PHC توانست ما را از این گذار پر خطر عبور داده و مرگ و میری که طبق پیش بینی کارشناسان باید بیشتر می بود را کاهش دهد. همین نظام مراقبت های اولیه بهداشتی بود که توانست ما را در سیلاب های بهار امسال، با حضور بهورز، کادر پرستاری و پزشکی ادغام یافته در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور، از گرفتاری های بیشتر و عوارض بیشتر، نجات دهد.

نمکی ادامه داد: همزمانی گرفتاری ما در بیماری های واگیردار در کنار بیماری های غیرواگیر، می طلبد که برنامه مفصلی را برای آینده با کمک دانشگاه های علوم پزشکی طراحی کنیم.

وی بیان کرد: ما در سخت ترین ایام اقتصادی کشور، حدود 1000 پروژه را برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی با اولویت نقاط کمتر برخوردار کشور، آماده می کنیم و به نتیجه رساندن این پروژه در اوج تحریم ها، کار بزرگی محسوب می شود. به هرحال، همکاران ما باید در دانشگاه های علوم پرشکی در صرفه جویی، حفظ منابع، استفاده بهینه از منابع، افزایش کیفیت نسبت به کمیت و اولویت بخشیدن پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری، اهتمام جدی داشته باشند

وی عنوان کرد: همکارانمان در سازمان های بین المللی در گشودن راه هایی که مردم در حوزه تجهیزات پزشکی، دارو و لوازم مصرفی شان دچار مشکل نشوند، سخت در تلاش هستند، علیرغم اینکه امریکا به دروغ ادعا می کند که دارو و تجهیزات پزشکی جزو تحریم ها نیست، ما با مشقت و پیچیدگی های بسیار این اقلام را تهیه می کنیم. همکاری سازمان های بین المللی با ما در شکستن حلقه های محاصره اقتصادی و تامین داروها و تجهیزات پزشکی از منابع مطمئن و اصلی، بسیار مهم و کمک کننده خواهد بود.

نمکی گفت: نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت، در وهله اول، نیازمند مشارکت قوی بین بخشی و در وهله بعدی، مشارکت مردمی هستیم. اگر روزی می توانستیم پوشش واکسیناسیون را افزایش دهیم، یا مرگ و میر را در گروه های آسیب پذیر کاهش دهیم، برای این بود که اکثر فعالیت ها در اختیار ما بود، برای مثال، واکسن وارد می کردیم و زنجیره سرد را رعایت کرده و تلقیح را انجام می دادیم، اما امروز برای کاهش سرطان و بیماری های قلبی عروقی، در وزارت بهداشت حداقل تاثیرگذاری را در کاهش خطرها و بلایای حاصل از این مشکلات داریم؛ لذا نیازمند مشارکت بین بخشی و مردم هستیم.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به طرح "هرخانه، یک پایگاه سلامت" گفت: طرح "هرخانه، یک پایگاه سلامت"، به عنوان اصلی ترین تدبیر برای جلب مشارکت مردم در نظام سلامت است. این طرح در سه استان آغاز شده و استان های دیگر نیز به آن می پیوندند و امیدواریم با استفاده از ظرفیت این طرح بزرگ، حدود 20 میلیون سفیر سلامت را در دل خانواده ها تربیت کنیم و سطح خدمتگزاری را از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی و درمانی به داخل خانواده ها ببریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: