اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 15 December 2019
رییس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بیش از ۹۰ درصد از بیماران سوختگی، توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند، اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و با توجه به ردیف اعتباری کمک به بیماران سوختگی، هزینه‌های این بیماران در مراکز درمانی از صفر تا ۱۰۰ درصد، رایگان می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد بیماران سوختگی،توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، رضا رضایی در نشست خبری روز ملی مردمی پیشگیری از سوختگی با بیان این که پیشگیری از سوختگی، نیازمند یک اقدام جمعی و همگانی بین دستگاه های مختلف، سازمان ها و مردم است، گفت: اما نقش وزارت بهداشت در این زمینه، محدود به درمان و مراقبت از بیماران است.

وی با اشاره به اینکه به بیمارستان‌های سوختگی همواره از سوی وزارت بهداشت کمک می‌شوند، ادامه داد: البته نمی‌توان از نقش آموزش در پیشگیری از حادثه غافل بود. متاسفانه در هیچ یک از کتاب‌های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حتی سطری از آموزش‌های پیشگیرانه در زمینه سوختگی مشاهده نمی‌کنیم و هیچ یک از وزارتخانه‌هایی که عامل سوختگی در کشور هستند، در این زمینه کمکی نمی‌کنند.

رییس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درمان سوختگی برای بیمارستان‌ها هیچ سود اقتصادی ندارد،‌ یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی با وجود کارخانه های زیاد و جمعیت بالای تحت پوشش خود، حتی یک تخت سوختگی ندارد، اما در وزارت بهداشت ابتدا وضعیت تخت های سوختگی در کشور را بررسی کردیم که تعداد زیادی تخت در کشور، استاندارد نبود.

وی افزود: هزینه احداث و تجهیز هر تخت سوختگی در کشور، بیش از ۵ میلیارد تومان است؛ چون این تخت‌ها نیاز به امکانات ویژه از جمله سیستم هواساز ویژه و پرستار دارد. همچنین پس از استانداردسازی تخت های سوختگی، در وزارت بهداشت اقدام به گسترش این تخت ها کردیم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ۸۳ بخش و مرکز سوختگی با ۹۳۵ تخت بیمارستانی، ۱۷۴ تخت ویژه سوختگی و ۸ مرکز تک تخصصی سوختگی در کشور فعال است، اما باید توجه و تمرکز خودمان را به حوزه پیشگیری معطوف کنیم و وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، نفت، صمت و نیرو باید در این زمینه کمک بیشتری کنند.

هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای اتباع حادثه دیده دراثرسوختگی

در ادامه این نشست خبری دکتر ده‌مرده_ رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری،‌ ضمن بیان آنکه اکنون هر ۱۱۰ تخت سوختگی بیمارستان شهید مطهری اشغال است، گفت: این یعنی اگر بیمار جدید بخواهد به بیمارستان ما مراجعه کرده و بستری شود باید منتظر باشد یک نفر فوت کرده یا ترخیص شود. این در حالی است که در شرح حال اولیه‌ای که از بیمار می‌گیریم متوجه می‌شویم اکثر سوختگی‌ها به دلیل سهل‌انگاری رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند ممکن است نیاز به قطع عضو داشته باشند، افزود: به حدی حجم کار در این بیمارستان بالا است که دستگاه اره‌ای که برای قطع عضو استفاده می‌کنیم اکثرا در تعمیرگاه و در حال تعمیر است.

ده‌مرده‌ای با تاکید بر لزوم آموزش همگانی در زمینه سوختگی،‌ نسبت به فعالیت صدا و سیما در این زمینه انتقاد کرد و گفت: تنها آنتن برنامه‌هایی با بیننده خاص و در شبکه‌های خاص آنهم در ساعاتی که بیننده زیادی ندارد به ما اختصاص می‌یابد و اگر بخواهیم برنامه پر بیننده در ساعت خوبی داشته باشیم باید در ازای آن پول پرداخت کنیم؛ آنهم در شرایطی که مشکل کمبود بودجه برای این بیماران وجود دارد.

وی افزود: هزینه تامین یک لباس مخصوص سوختگی حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است و این درحالی است که این لباس،‌ پمادهای جلوگیری کننده از بروز گوشت اضافه،‌ کاردرمانی و بازتوانی از سوی بیمه‌ها پوشش مناسبی نداشته و تنها بخشی از جلسات مشاوره‌ای برای این بیماران با احتساب بیمه محاسبه می‌شود.

وی مشکل دیگر در حوزه بیماران سوخته را متوجه اتباع دانست و تصریح کرد: اتباع با هدف کار به کشورمان می‌آیند و در حالی که اکثرشان در سن جوانی قرار دارند دچار حادثه می‌شوند و به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند. هزینه درمان این بیماران در صورتی که جزو اتباع غیرقانونی باشند نه توسط وزارت کشور و نه توسط بیمه‌ها تقبل نمی‌شود؛ از طرفی من هم به عنوان رئیس بیمارستان نمی‌توانم از پذیرش این بیماران خودداری کنم. تنها در طول یکسال گذشته، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اتباع سوخته هزینه کردیم که به هیچ عنوان به ما برنگشت.

هرسال 28 تا 30 هزار نفر به دلیل سوختگی در بیمارستان ها بستری می شوند

در پایان این نشست دکتر قدیمی،قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، بیشترین علت سوختگی در کودکان را تفریحات در محیط باز و آتش روشن کردن دانست و گفت: حجم سوختگی در کودکان و سالمندان بسیار قابل توجه است؛ چراکه این دو گروه نیاز به مراقبت بیشتر داشته و سهل‌انگاری اطرافیان می‌تواند آنها را دچار سوختگی کند.

وی سپس در خصوص آمار و ارقام میزان سوختگی از سال ۹۱ تا ۹۷ در کشور اظهار کرد: طبق کاوش‌های ما از سامانه‌های آماری،‌ در این شش سال هر ساله ۲۸ هزار نفر دچار سوختگی شدند که از این تعداد یک هفتم آنها نیاز به بستری در بخش ویژه داشتند و تنها در سال ۹۶ میزان ۱۶۵۱ نفر بر اثر سوختگی فوت کردند.

در بخش پایانی نشست نیز دکتر جمالی_ متخصص پاتولوژی و مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت، با بیان اینکه سوختگی انسان‌ها را دچار عوارض اجتماعی، اقتصادی،‌ روانی و... می‌کند، گفت: به همین دلیل مردم باید نسبت به حقوق خود مطالبه‌گر باشند؛ چرا باید تعداد زیادی پژو ۴۰۵ بسوزد ولی هیچکس پاسخگو نباشد؟ به همین دلیل مهمترین اولویت ما این است که مردم را نسبت به حقوق‌شان آگاه کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: