اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 15 December 2019
وزیر راه و شهرسازی خبر داد
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: راه‌های روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راه‌اندازی شده است؛ به گونه‌ای که تا پایان سال جاری و سال آینده روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.

احداث روزانه۲۰کیلومتر راه روستایی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس: محمد اسلامی، وزیر راه و شهر سازی در افتتاح نمایشگاه حمل و نقل در محل مصلی امام خمینی (ره) با بیان اینکه نمایشگاه حمل و نقل نیز فرصت مناسبی برای گفت‌وگو، تعامل، انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و تصویرسازی مطلوب برای آینده است، گفت:به دنبال آن هستم تا با تحرک‌بخشی به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل سهم وزارت راه و شهرسازی در خروج از رکود اقتصادی و رسیدن به رونق اقتصادی را ارتقاء دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این یک سال پیشرفت‌هایی در وزارت راه و شهرسازی به وقوع پیوست از جمله در بخش دیپلماسی حمل و نقل، تفاهمنامه‌هایی با کشورهای عضو کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران بخصوص با کشورهای همسایه به امضاء رساندیم و اسنادی مبادله کردیم که موانع را یکبار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی برداریم.

فعال شدن مسیر ترانزیتی ریلی به چین

اسلامی افزود: با هر کشوری که در مسیر ترانزیت ما قرار دارد بخصوص کشورهای همسایه، در حال حاضر هیچ‌گونه عدم تفاهمی نداریم. در بخش ریلی نیز تفاهمنامه‌های ۴ و ۵ جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه بخصوص در مسیر حمل ریلی کالا از چین به اروپا از مسیر ایران به امضاء رسانده‌ایم، فعالیت در این مسیر آغاز شده و به صورت واقعی و زنده از این خط بهره‌برداری می‌کنیم. با ایجاد تعرفه‌های یکسان، حجم ترانزیت ما متحول خواهد شد.

افزودن ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراه‌های کشور

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی راه و شهرسازی را علی‌رغم محدودیت منابع ارتقاء داده‌ایم و با متمرکز کردن مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک خوبی به پروژه‌های زیرساختی بدهیم؛ به گونه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراه‌های کشور افزوده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی به فعالیت سازمان راهداری در بخش راه روستایی اشاره و اظهار کرد: توسعه راه‌های روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راه‌اندازی شده است؛ به گونه‌ای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.

به گفته اسلامی، در کنار احداث راه‌های جدید، قرار است با استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی راه‌ها با دو هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جاده‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در محورهای پرحادثه کشور

اسلامی در خصوص بهسازی جاده‌های کشور ادامه داد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما بود. در سال ۱۳۹۶ در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشته‌ها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علی‌رغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشته‌ها را به ۸۹ نفر کاهش دهیم درحالی‌که فعالیت بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای

وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان جاده‌ای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود و هم ایمنی جاده‌ای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان ریلی تفاهمنامه امضاء کرده‌ایم که برای اولین‌بار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان به شرکت‌های تولیدکننده داخلی داده‌اند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم بود.

اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بین‌المللی انجام شود.

به گفته وی، این پیشرفت‌ها علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه رخ داده است

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: