به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس: محمد اسلامی، وزیر راه و شهر سازی در افتتاح نمایشگاه حمل و نقل در محل مصلی امام خمینی (ره) با بیان اینکه نمایشگاه حمل و نقل نیز فرصت مناسبی برای گفتوگو، تعامل، انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و تصویرسازی مطلوب برای آینده است، گفت:به دنبال آن هستم تا با تحرکبخشی به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل سهم وزارت راه و شهرسازی در خروج از رکود اقتصادی و رسیدن به رونق اقتصادی را ارتقاء دهیم.
وزیر راه و شهرسازی
ادامه داد: در این یک سال پیشرفتهایی در وزارت راه و شهرسازی به وقوع پیوست از جمله
در بخش دیپلماسی حمل و نقل، تفاهمنامههایی با کشورهای عضو کمیسیونهای مشترک اقتصادی
ایران بخصوص با کشورهای همسایه به امضاء رساندیم و اسنادی مبادله کردیم که موانع را
یکبار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی برداریم.
فعال شدن مسیر
ترانزیتی ریلی به چین
اسلامی افزود:
با هر کشوری که در مسیر ترانزیت ما قرار دارد بخصوص کشورهای همسایه، در حال حاضر هیچگونه
عدم تفاهمی نداریم. در بخش ریلی نیز تفاهمنامههای ۴ و ۵ جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه بخصوص
در مسیر حمل ریلی کالا از چین به اروپا از مسیر ایران به امضاء رساندهایم، فعالیت
در این مسیر آغاز شده و به صورت واقعی و زنده از این خط بهرهبرداری میکنیم. با ایجاد
تعرفههای یکسان، حجم ترانزیت ما متحول خواهد شد.
افزودن ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراههای
کشور
وی تصریح کرد:
سرمایهگذاری در حوزههای زیرساختی راه و شهرسازی را علیرغم محدودیت منابع ارتقاء
دادهایم و با متمرکز کردن مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک
خوبی به پروژههای زیرساختی بدهیم؛ به گونهای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراههای
کشور افزوده خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی
به فعالیت سازمان راهداری در بخش راه روستایی اشاره و اظهار کرد: توسعه راههای روستایی
با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه
ملی راهاندازی شده است؛ به گونهای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.
به گفته اسلامی،
در کنار احداث راههای جدید، قرار است با استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی
راهها با دو هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جادهای را در دستور کار قرار
دهیم.
کاهش تصادفات و
تلفات جاده ای در محورهای پرحادثه کشور
اسلامی در خصوص
بهسازی جادههای کشور ادامه داد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما
بود. در سال ۱۳۹۶
در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک
میلیون و ۴۰۰هزار
تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشتهها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علیرغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه
برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات
را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشتهها را به
۸۹ نفر کاهش دهیم درحالیکه فعالیت
بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.
وزیر راه و شهرسازی
افزود: با تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت
رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰
تکمیل میشود.
نوسازی ناوگان
ریلی و جادهای
وی به نوسازی ناوگان
حمل و نقل جادهای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم
نوسازی ناوگان جادهای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود
و هم ایمنی جادهای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی
یادآور شد: ۲۰۰۰
میلیارد تومان
برای نوسازی ناوگان ریلی تفاهمنامه امضاء کردهایم که برای اولینبار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان
به شرکتهای تولیدکننده داخلی دادهاند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل
ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم
بود.
اسلامی خاطرنشان
کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این
تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بینالمللی انجام شود.
به گفته وی، این
پیشرفتها علیرغم تحریمهای ظالمانه رخ داده است
خبرنگار: پروین
مرادی