به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جریان بررسی جزئیات لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها با ماده ۱۷ و تبصرههای آن در مورد تکلیف شهرداریها در ارائه گزارش تفریغ بودجه، تعیین حسابرس، ثبت درآمدها و هزینهها با ۱۵۸ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۱۷ این لایحه آمده است: شهرداریها و دهیاریها
موظفند گزارش صورتهای مالی و تفریغ بودجه هر سال را تا پایان شهریورماه سال بعد به
شورای اسلامی تسلیم کنند و شورای اسلامی نیز باید حداکثر تا پایان سال نسبت به رسیدگی
و تأیید آن از طریق حسابرس رسمی اقدام نماید. درصورتی که در زمان مقرر حسابرسی به اتمام
نرسد به پیشنهاد و تایید شورای اسلامی استان، زمان رسیدگی و تأیید تا حداکثر یکسال،
قابل تمدید میباشد.
در تبصره ۱ این ماده آمده است: شوراهای اسلامی شهر
و روستا موظفند نسبت به نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداریها و دهیاریها و کلیه
سازمانها، مؤسسات، شرکتهای وابسته و تابعه آن، حفظ سرمایه، داراییها، اموال عمومی
و اختصاصی شهرداری و دهیاری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه و نیز صورتهای مالی
از نظر مطابقت با قوانین و مقررات از طریق انتخاب حسابرس رسمی اقدام کنند و نتیجه را
از جمله در موارد نقض و تخلف به منظور پیگیری و رسیدگیهای لازم به شهردار و دهیار
اعلام کنند تا براساس مقررات قانونی اقدام شود.
تبصره ۲ ماده ۱۷ نیز به این شرح است: شوراهای اسلامی شهر
و روستا موظفند یک نسخه از نتیجه گزارش حسابرس رسمی را تا زمان مقرر برای بررسی و هرگونه
اقدام قانونی به وزارت کشور ارسال نمایند. درصورت عدم ارسال گزارش حسابرس در زمان مقرر
توسط شوراهای یادشده، وزارت کشور موظف است راساً از طریق حسابرس و تأیید گزارش حسابرسی
رسمی از محل منابع شهرداری یا دهیاری مربوطه اقدام نماید.
در تبصره ۳ ماده ۱۷ این لایحه آمده است: شهرداریها موظفند
نسبت به ثبت درآمدها و هزینهها در سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین) که توسط وزارتکشور
حداکثرظرف مدت یکسال از تاریخ لازمالاجراءشدن این قانون راهاندازی میشود، اقدام
نمایند. همچنین شهرداری و شوراهای اسلامی مکلفند گزارشهای صورتهای مالی و تفریغ
بودجه را از طرق جراید و درگاه الکترونیکی منتشر کرده به اطلاع عموم برسانند.
تبصره ۴ نیز به این شرح است: حسابرس و بازرس قانونی
شرکتهای وابسته به شهرداری که اکثریت اعضای هیأت مدیره آن از طرف شهرداری تعیین میشود،
به پیشنهاد هیأتمدیره و به تصویب شورای اسلامی شهر تعیین میشود. شهرداری و تمامی
سازمانها، مؤسسات و شرکتهای وابسته مجاز نیستند بیش از ۴ سال متوالی، یک مؤسسه حسابرسی را به سمت
حسابرس انتخاب کنند.
تصویب کلیات طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور با ۱۳۰ رأی موافق، ۶۸ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
عبدالرضا عزیزی
رئیس کمیسیون اجتماعی در توضیح کلیات این طرح گفت: این طرح با حضور طراحان، کارشناسان
دیوان محاسبات کشور، سازمان اداری و استخدامی و مرکز پژوهشهای مجلس مورد بحث و تبادل
نظر قرار گرفت. این طرح تبعیض حقوق دریافتی کارکنان را مرتفع میکند و میتواند نقطه
شروعی برای رفع تبعیض حقوق سایر کارمندان رسمی و قراردادی نیز باشد.
رئیس کمیسیون اجتماعی
مجلس در ادامه یادآور شد: این طرح بار مالی ندارد، زیرا منابع آن از محل درآمدهای
اختصاصی دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شده است. همچنین طرح ساماندهی تبدیل وضعیت قراردادی
کارکنان دانشگاه پیام نور به تصویب هیات امنای این دانشگاه رسیده کما اینکه حقوق کارکنان
قراردادی، رسمی و پیمانی از سال ۱۳۹۵
تاکنون یکسان سازی
شده و تنها تبدیل وضعیت این افراد باید انجام شود. البته همه کارکنان مشمول، دارای
شناسه معتبر از سازمان اداری و استخدامی هستند.
مکلف شدن سازمان امور مالیاتی به ارائه گزارش درباره میزان درآمد شهرداریها
نمایندگان مجلس
سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند تا هر سه ماه یک بار گزارش میزان درآمد وصولی توزیع
عوارض ارزش افزوده سهم شهرداریها را به مجلس اعلام کند.
نمایندگان در نشست
علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه دوفوریتی درآمد پایدار
و هزینه شهرداریها و دهیاریها با ماده (۱۶) این لایحه با ۱۶۵ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر در جلسه
موافقت کردند.
در ماده ۱۶ این لایحه آمده است: سازمان امور مالیاتی
کشور مکلف است گزارش میزان درآمد وصولی و توزیع عوارض ارزش افزوده سهم شهرداریها و
دهیاریها (به تفکیک هریک از شهرداریها و دهیاریها) در مقاطع زمانی سهماهه به کمیسیونهای
شوراها و امور داخلی کشور، اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی، شورایعالی استانها
و وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) اعلام نمایند.
همچنین در تبصره
۱ ماده ۱۶ لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداریها
و دهیاریها آمده است: عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها درآمد دولت نیست و به صورت
امانت توسط وصولکننده آن باید دریافت و طبق ترتیبات قانونی به حساب شهرداریها و دهیاریهای
مربوطه واریز گردد.
در تبصره ۲ این لایحه نیز آمده است: مالیاتهایی که
شهرداریها و دهیاریها در موقع خرید کالاها و خدمات برای انجام وظایف و خدمات قانونی
و در راستای فعالیتهای غیرانتفاعی پرداخت میکنند، طبق مقررات این قانون قابل تهاتر
و یا استرداد است.
دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح باید عوارض شهرداری و دهیاری بپردازند
نمایندگان مجلس
شورای اسلامی، دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح را موظف به پرداخت عوارض و بهای خدمات
شهرداریها و دهیاریها تا پایان سال مالی کردند.
نمایندگان در نشست
علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه
شهرداریها و دهیاریها با ۱۵۴
رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه با ماده ۱۴ لایحه مذکور موافقت کردند.
در ماده ۱۴ آمده است: کلیه دستگاههای اجرائی موضوع
ماده (۵) قانون مدیریت
خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸
با اصلاحات و الحاقات
بعدی و ماده (۵) قانون
محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶/۶/۱
و نیروهای مسلح
جمهوری اسلامی ایران (موضوع ماده (۲) قانون
استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۲/۱۲/۲۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، مکلفند عوارض
و بهای خدمات شهرداریها و دهیاریها موضوع این قانون را همه ساله حداکثر تا پایان
سال مالی به حساب شهرداری و یا دهیاری مربوط واریز نمایند. ذیحساب و رئیس دستگاه مربوط
مسئول حسن اجرای این ماده میباشد.
همچنین نمایندگان
با ۱۶۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در جلسه ماده ۱۳ لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداریها
و دهیاریها را به منظور رفع ابهام به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.
در ماده ۱۳ آمده است: از زمان لازمالاجراءشدن این
قانون، تمامی قوانین و مقررات مربوط به اعطای تخفیف، معافیت و بخشودگی پرداخت عوارض
و وجوه به شهرداریها و دهیاریها نسخ میگردد. هرگونه تخفیف، معافیت و بخشودگی عوارض
شهرداریها و دهیاریها پس از تأمین آن در بودجه سنواتی کشور ممکن میباشد.
تبصره- شهرداریها
موظفند با تصویب شورای اسلامی شهر نسبت به دریافت بهای خدمات از استفادهکنندگان خدمات
شهری اقدام نمایند. درصورتیکه وزارت کشور و یا سایر مراجع قانونی تکلیفی را برای کاهش
قیمت تعیینشده توسط شورای اسلامی شهر اعلام نمایند، مراجع مذکور با هماهنگی سازمان
برنامه و بودجه کشور موظف به تأمین آن از محل بودجه عمومی دولت میباشند.
تعیین سهم شهرداری از مالیات نقل و انتقال املاک
نمایندگان مجلس
با واریز ۲
درصد و یک درصد
سهم عوارض شهرداری از محل مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری، موافقت
کردند.
نمایندگان در نشست
علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه درآمد پایدار
و هزینه شهرداریها و دهیاریها با ۱۲۴
رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با مفاد ماده ۱۱ این لایحه موافقت کردند.
در ماده ۱۱ آمده است: سازمان امور مالیاتی موظف است
هنگام دریافت مالیات ماده (۵۹) قانون
مالیات مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال
حق واگذاری به ترتیب دو درصد (۲%) و
یک درصد (۱%) به
عنوان عوارض دریافت و به حساب شهرداری محل واریز نماید.
همچنین در ماده
۵۹ قانون مالیات مستقیم آمده؛ نقل
و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (۵%) و همچنین انتقال حق واگذاری
محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (۲%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان
عین یا صاحبان حق مشمول مالیات است.
تبصره ۱ ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی
تعیین نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه مالیات خواهد بود.
تبصره ۲ ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت
است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل.
واریز بخشی از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به حساب شهرداریها
نمایندگان مجلس
با واریز بخشی از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به حساب شهرداریها موافقت کردند.
نمایندگان در نشست
علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه دوفوریتی درآمد پایدار
و هزینه شهرداریها و دهیاریها با ماده (۱۲) این لایحه با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (۱۲) این لایحه آمده است: معادل دوازده
در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول میشود، توسط گمرک جمهوری
اسلامی ایران به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور)
واریز شده تا به نسبت ۱۳
درصد (۱۳%) کلان شهرها، ۳۵ درصد (۳۵%) دهیاریها و ۵۲ درصد (۵۲%) سایر شهرداریها و بر اساس شاخصهای
جمعیت و کمتر توسعهیافتگی، صرف کمک و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها و دهیاریها
گردد. وزارت کشور مکلف است وصولی هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد براساس سهمهای تعیینشده
به حساب شهرداریها و دهیاریها واریز نماید و هرگونه برداشت از حساب تمرکز وجوه به
جز پرداخت به شهرداریها و دهیاریها ممنوع است.
همچنین نمایندگان
با الحاق یک تبصره به این ماده با ۱۲۹
رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این تبصره الحاقی
آمده است: گزارش واریزیها و نحوه توزیع منابع هر ۶ ماه یک بار به کمیسیون امور داخلی کشور
و شوراهای مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شود.