اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 14 December 2019
سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه گسترش روابط بین ایران و ژاپن از اهداف اصلی سفر روحانی به توکیو است گفت: ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش در منطقه داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.

گسترش روابط بین ایران و ژاپن از اهداف سفر روحانی به توکیو است

به گزارش عصرپرس، سید عباس موسوی در نشست خبری خود در تبریز که نخستین نشست خبری در خارج از تهران است، افزود: بعد از آزادی زندانی ایرانی در آمریکا، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به‌صورت پکیجی را در توئیت خوداعلام کرد و ما آمادگي داريم تا همه گروگان‌هایی که ما در آمریکا داریم در قالب یک پکیج مبادله کنیم و توپ در زمین آمریکاست.

وی گفت: آمریکا همیشه از ترفند فشار استفاده کرده است اما باید مصون‌سازی در مقابل فشارها را داشته باشیم و روند وزارت امور خارجه نیز همين است و به برخی کشورها اعلام کردیم که استقلال خود را حفظ کنند و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.

وي افزود: با وجود ادعای آمریکایی‌ها که غذا و دارو جز تحریم‌ها نیست، اما عملا راه ورود دارو‌ها را به کشور بسته اند.

در آشوب‌های اخیر که سنگ مردم را به سینه می‌زدند، اما همین مردم را با تروریسم اقتصادی مواجه می‌کنند.

توسعه روابط با کشورهای همسایه از اولویت‌های وزارت امور خارجه

موسوی با اشاره به همسایگی ایران با ۱۵ کشور، گفت: برخی همسایگان در اثر توهمات و مشکلات احساس دوری یا نزدیکی می‌کنند ولی برخی کشورها در ایران جایگاه ویژه‌ای دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: سیاست خارجی در این دو دوره فعال و متوازن بود و اولویت‌های مختلف در برهه‌های مختلف را داشت و از توازن بخشی غافل نبودیم و همسایگان را به عنوان اولویت اصلی قرار داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور مهم در معادلات منطقه‌ای بوده و از جمله کشورهای دوست ماست، توضیح داد: یکی از راه‌های گسترش ارتباطات، کاهش موانع در سفر اتباع به دو کشور است و ما هم سعی کردیم تا از طرف خودمان این حسن‌نیت نشان را دهیم و تاکنون با جمهوری نخجوان لغو روادید را داشتیم و مذاکرات در رابطه با اینکه این موضوع به کشورهای همسایه دیگر گسترش یابد، ادامه دارد.

برنامه های موشکی برای تقویت بنیه دفاعی حق ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برنامه های موشکی بر اساس تقویت بنیه دفاعی کشور حق ایران است

موسوی با اشاره به سخنان و طرح مطالب واهی از سوی آمریکایی ها در خصوص انجام آزمایشات موشکی در ایران گفت : آمریکایی ها با این گونه برنامه ها نمی توانند بر قانون شکنی های یک جانبه خود سرپوش بگذارند.

وی تصریح کرد: محور مذاکرات و تعهدات برجامی حول موضوعات هسته ای بوده و سوق دادن غیر اصولی آن به منع اقدامات موشکی ایران به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی آزمایشات موشکی غیرمتعارف اخیر ایالات متحده و خروج یک جانبه این کشور از پیمان خود با روسیه را محکوم کرد و افزود: این گونه اقدامات در ایجاد تنشهای جهانی تاثیر شدیدی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم های غذایی و دارویی آمریکا علیه ایران هم گفت : در حالیکه در آشوبهای اخیر مقامات آنها سنگ مردم ایران را به سینه می زدند اما در عمل می بینیم که فروش دارو به کشور را ممنوع کرده اند و هر گونه خرید در این زمینه با مشکلات نقل و انتقالات مالی روبروست.

موسوی افزود : با تحریم بانک مرکزی مردم ایران را با مشکلات عدیده روبرو کرده اند و جوسازی حمایت از اعتراضات مردمی هم بازی بیش نیست.

گسترش روابط بین ایران و ژاپن از اهداف سفر روحانی به توکیو است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هرگونه سفرخارجي که طراحی می‌شود، امیدواریم ثمربخش باشد زیرا اگر احساس کنیم سفری ثمر ندارد قطعا آن سفر طراحی نخواهد شد.

وی گفت: سفر رئیس جمهور به ژاپن در همین راستاست و ژاپن کشور مهم در آسیا بوده و ما مراودات زیادی با آنها داریم که قبلا مشتری ثابت نفت ما بود ولی به خاطر فشارها دست از خرید برداشته است که البته کارشان برای ما قابل قبول نیست.

موسوی ادامه داد: ژاپن به عنوان کشور دوستی است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.

تبریز قطب مراودات با کشورهای همسایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تبریز از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان قطب در مراودات با کشورهای همسایه نقش‌آفرینی کند، تصریح کرد: دستور کارهای متعددی برای این استان‌ها در نظر گرفته شده است که گسترش صادرات و واردات جزو برنامه‌های اصلی ما با کشورهای همسایه است که یکسری مکانیزم دوجانبه با کشورهای منطقه اتخاذ کرده‌ایم که در حال انجام است.

از دولت جدید انگلستان انتظار داریم به تعهداتش در برجام پایبند باشد

وی در رابطه با انتخابات اخیر در کشور انگلستان ادامه داد: مسائل داخلی در کشورها خیلی به ما ارتباط ندارد و ما مداخله‌ای نداریم زیرا آنها در حالی یک فرآیند با اتفاقات رخ داده شده داشتند که تصمیم گرفتند انتخابات صورت گیرد و در نهایت حزب محافظه کار پیروز شد و امیدواریم صرفاً به حداقل تعهدات خود در قبال با ایران عمل کنند و بیش از این نیز از آنها انتظار نمی‌رود.

موسوی ادامه داد: بعد از اینکه ترامپ سر کار آمد از بسیاری از معاهدات خارج شد به‌گونه‌ای رفتار کرد که گویا انقلاب اتفاق افتاده است برای ما هم همین مورد در خصوص انگلستان رخ داد ولی تعهد آنها اگر پا برجا باشد، کافی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز کرد: امیدواریم دولت انگلیس با توجه به شرایطی که دارد همراه با اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر تعهدات خود پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به برجام انجام دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: