اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 14 December 2019
شهردار تهران در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی بر ضرورت تکیه بر نگاه علمی و پژوهشی تاکید کرد و بسیاری از طرح‌های پرهزینه و کم‌بازده سال‌های اخیر را نتیجه فقدان این رویکرد دانست.

حناچی:مسیر گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود

به گزارش عصرپرس، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز به همراه محسن هاشمی رئیس و اعضای شورای‌شهر و مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای شرکت در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که با میزبانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد، در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد حضور یافت.

او در این مراسم ضمن اشاره به این‌که در آموزه‌های فرهنگی ما ساعتی تفکر فراتر از ٧٠ سال عبادت دانسته شده است، گفت: امکان بررسی مسیرهای طی‌شده و تجدیدنظر در آن‌ها آن‌قدر تاثیرگذار بوده است که این گزاره در بخشی از فرهنگ ما ثبت شده.

حناچی افزود: پژوهش‌های کاربردی و استفاده از آن‌ها برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه مدیریت شهری با آن مواجهیم، حیاتی است؛ به سهم خودم و به نمایندگی از همکارانم از برگزارکنندگان این رخداد مهم تشکر می‌کنم.

شهردار تهران اظهار داشت: امروزه با دانشگاه‌های نسل سوم مواجهیم که کارآفرینی می‌کنند و نتایج آموزش و پژوهش و مطالعاتشان مستقیما بر حوزه کارآفرینی تاثیر دارد. با یک قدم عقب‌تر به دانشگاه‌هایی با اهداف پژوهش می‌رسیم و قبل از آن نیز دانشگاه‌هایی با هدف آموزش فعالیت می‌کردند. باید کاری کنیم که مراکز آموزشی و پژوهشی‌مان با رویکرد پژوهشی در مسیر کارآفرینی پیش روند.

او یکی از بزرگترین مزیت‌های کشور را جمعیت جوان تحصیلکرده و آماده اشتغال دانست و افزود: معتقدم شهرداری‌ها بیشترین نقش را در فضای کسب‌وکار دارند. شهرداری‌ها می‌توانند به‌عنوان یک شتاب‌دهنده قوی به استارتاپ‌ها و نیروهای خلاق و جوان که هسته‌های کوچک علمی و حرفه‌ای دارند، کمک کنند. می‌توانیم فضای کسب‌وکار خوبی برای نیروهای جوان آماده کنیم. به همین خاطر در همایش تهران هوشمند که هفته گذشته همین‌جا در برج میلاد برگزار شده بود، علاوه بر معرفی سرویس‌دهی استارتاپ‌ها و شرکت‌های جوان، دستگاه‌های مختلف نظام مدیریت شهری حضور داشتند تا مشکلاتشان را عنوان کنند و از شرکت‌های جوان کمک بگیرند؛ هر حوزه به تناسب ماموریت‌هایش معضلات خود را مطرح کرد تا گروه‌های جوان پاسخی برای آن‌ها بیابند. ان‌شاءالله عنقریب لایحه حمایت از شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها را نیز به شورای‌شهر ارایه می‌کنیم.

شهردار تهران هدف این کار را درگیر کردن پژوهش‌های در حال انجام با مشکلات ملموس و واقعی‌ای دانست که در شهرها با آن‌ها مواجهیم و ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌هایمان اعتبارات قابل‌توجهی را برای مطالعات و پژوهش در نظر می‌گیریم. باید کاری کنیم تا در این شرایط سخت مالی بتوانیم حداکثر بهره‌وری را از مطالعات و پژوهش داشته باشیم.

او گفت: ما در حوزه مدیریت شهری به خلاقیت، نوآوری، آینده‌پژوهی و آینده‌نگری نیازمندیم. امروز در شهرهای جهان خودروهای پاک مطرح می‌شود و نگاه‌ها به گرم شدن زمین و افزایش آلاینده‌ها و تاثیر آن‌ها بر سلامت شهروندان است؛ با این نگاه شاید در دهه‌های آتی دیگر فروش هیدروکربن‌ها به عنوان یک مزیت تلقی نشود؛ با این نگاه به سمت خودروها و مسیرهای پاک هدایت می‌شویم. یکی از مهمترین فواید خلاقیت و نوآوری این است که اقدامات پربازده را با هزینه‌های کم خواهیم داشت.

او با اشاره به تصویری از شهر تهران در نمایشگر سالن همایش‌ها که محله ولنجک را نشان می‌داد، تصریح کرد: تصور کنید که هر کدام از ساختمان‌های منطقه ولنجک می‌توانست حداقل ١۵ طبقه کوتاهتر از این باشد. متاسفانه ما به گونه‌ای شهر را اداره کردیم که نیازمند این کارها بودیم و این مسیر میسر نبود، جز با ذبح شهرسازی.

حناچی تاکید کرد: معتقدم شیوه مدیریت ما در افتراق بین فقر و غنا بسیار تأثیرگذار است. معتقدم که مسایل پیش‌آمده در یک ماه گذشته ریشه در فقر دارد؛ هر عامل دیگری هم که به فاکتورهای این رخدادها اضافه شود، روی بستر فقر می‌تواند پیش برود. شیوه ما در اداره شهرها می‌تواند به کنترل فقر کمک کند، یا بر افزایش میان فقر و غنا بیافزاید. باید نحوه اداره امور شهرهایمان را متعادل کنیم و این مهم میسر است. داشتن چشم‌انداز و حرکت براساس برنامه، نقشه و هدف ما خواهد بود.

او با اشاره به این‌که نحوه مدیریت ما در شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای بسیار تأثیرگذار است، اظهار داشت: اگر مدیریت ما منتهی به افزایش قیمت مسکن شود، طبعا حاشیه‌نشینی افزایش پیدا خواهد کرد و این پدیده نتایج پرهزینه‌ای به بار می‌آورد.

حناچی گفت: به همین خاطر ٢ لایحه با همکاری دولت در مجلس مطرح است که امیدواریم نقطه عطفی برای یک پارادایم شیفت در همه شهرهایمان باشد. نفع این اتفاق به همه مردم شهر خواهد رسید و فقط یک تعداد محدود از آن بهره‌مند نخواهند شد. همه باید در تحقق این سرنوشت خوب تلاش کنیم.

شهردار تهران یکی از مهمترین نتایج اقدام براساس مطالعات پژوهشی را کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر بودن طرح‌ها خواند و توضیح داد: ما در تهران طرح‌هایی داشتیم که چندین سال ٢٠ درصد بودجه شهرداری را به آن‌ها اختصاص دادیم اما اگر بپرسیم چقدر در افزایش کیفیت زندگی تأثیرگذار بودند، پاسخ منفی خواهد بود؛ و به عکس طرح‌های کم‌هزینه‌تر و پربازده نیز بوده‌اند؛ مثل طرح‌هایی که براساس نگاه توسعه حوزه قلمرو عمومی توسعه پیدا می‌کنند؛ میدانگاه هفت‌تیر با هزینه‌ای کمتر از ۴ میلیارد تومان توسعه پیدا کرد.

بر اساس گزارش شهرنوشت، حناچی خاطرنشان کرد: اقدامات پژوهشی می‌تواند تغییر رویکرد جدی را در پی داشته باشد؛ ایده «روددایت» یا رژیم جاده‌ای در ابتدا یک نظریه بود، اما الان عملا در بسیاری از شهرها به عنوان رویکرد نهادینه در حال اجراست و بسیاری از شهرها با توسعه حمل‌ونقل عمومی این مسیر را طی می‌کنند که تاثیر مستقیم بر پاکیزگی هوا و بهبود کیفیت زیست شهری دارد؛ اولین کسی که این ایده را مطرح کرد، یکی از پروفسورهای دانشگاه بروکلی بود و حالا امروز این نظریه و پژوهش، تبدیل به یک پایه علمی و عملی شده است. ان‌شاءالله بتوانیم مطالعات کاربردی‌مان را پشتوانه تصمیماتمان قرار دهیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: