اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 14 December 2019
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاگفت:۷۰ درصد قطعات استفاده شده در این پالایشگاه، تولید داخل است و این امکان را داریم که به راحتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم.

ایرانی سازی ۷۰ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس

به گزارش عصرپرس، سعید محمد امروز در جمع خبرنگاران درباره لزوم داخلی سازی صنایع افزود: در بحث بنزین که بسیار برای کشور تهدید آمیز بود، دشمن برنامه ریزی زیادی کرده بود تا کشورمان را در تامین بنزین دچار مشکل کند.

محمد اضافه کرد: شرکت‌های خارجی سال‌ها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ورود و پول‌های زیادی برای آماده سازی تولید بنزین در این پالایشگاه دریافت کردند، اما به محض آغاز تحریم‌ها و کوچک‌ترین مشکلی بلافاصله این پالایشگاه را رها کردند و رفتند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: با این همه قرارگاه بلافاصله به این حوزه ورود کرد و جای شرکت‌های بزرگ خارجی را گرفت؛ چتر حمایتی خود را بر شرکت‌های خصوصی داخلی گستراند و توانست قطعات مورد نیاز را طراحی و مهندسی معکوس کند.

وی افزود: ۷۰ درصد قطعات استفاده شده در این پالایشگاه، تولید داخل است و این امکان را داریم که به راحتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم.

محمد اضافه کرد: البته اگر بخواهیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم، این امکان را داریم که فاز‌های مختلف پارس جنوبی را صد در صد در داخل بسازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: در فاز‌های ۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی قرارگاه ۷۰ درصد فاز‌ها را ایرانی سازی کرده است و توانسته ایم مجوز یا لایسنس آن را ایرانی کنیم.

محمد با تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی و رهنمود‌های مقام معظم رهبری گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی ضعف داریم و متاسفانه دستورالعمل‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است.

برغم آنکه رهبر انقلاب بار‌ها از خام فروشی نفت انتقاد می‌کردند، اما اقدامی صورت نگرفت و به این دلیل امروز در فروش نفت خام سختی‌هایی داریم در حالی که فروش بنزین و گازوئیل تحریم نیست و به راحتی پول آن را دریافت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر پیش از این زیرساخت‌های تولید فرآورده‌های نفتی در داخل فراهم می‌شد، الان مشکلی برای فروش آن‌ها نداشتیم.

محمد خاطرنشان کرد: رهبری در حوزه صنایع و معادن نیز بر جلوگیری از خام فروشی تأکید داشتند، اما هیچ بهره‌ای از دستورالعمل‌های ایشان نبردیم. این در حالی است که با یک درصد جمعیت جهان، ۵۷ میلیارد تن معدن کشف شده معادل ۷ درصد معادن جهان در ایران قرار دارد که این رقم صرفا به شناسایی معادن در عمق ۱۰۰ متر اختصاص دارد، در حالی که در دنیا توانسته اند تا عمق ۹۰۰ متر در معادن فعالیت کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با چنین ذخایری، ایران می‌تواند بدون نفت خام کشور را اداره کند، اما کاری در این خصوص نکرده ایم و تنها از ۰.۳ درصد معادن برداشت می‌شود و کشور ثروتمندی هستیم، اما چون تنظیم دقیقی برای استفاده از این ثروت‌ها صورت نگرفته است، دچار خلاء هستیم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکل‌های ما در بخش صنایع، تکمیل نشدن زنجیره آنهاست؛ در حوزه فولاد از استخراج سنگ آهن تا فراوری آن، این زنجیره تکمیل شده است، اما فقط یک قلم الکترود ویژه فولاد را تولید نکرده ایم که غربی‌ها ما را تحریم کردند و صنعت فولاد ما دچار مشکل شده است و در صنعت آلومینیوم نیز همین طور؛ در حالی که تولید این اقلام کاری ندارد و می‌توانستیم با رصد گلوگاه ها، کشورمان را در برابر تحریم‌ها ایمن کنیم.

وی اضافه کرد: در این میان خارجی‌ها نیز با استفاده از توان جوانان جهان سوم، این مواد خام را با استفاده از فناوری نوین، فرآوری و به فرآورده تبدیل می‌کنند و با قیمت بالا به ما می‌فروشند و این سد باید شکسته شود.

محمد افزود: شاید تحریم‌ها سخت باشد و مردم را تحت فشار قرار دهد، اما اگر یک بار همه کشور به اجماع برسیم که در این جهت کار کنیم، حتماً افق خوبی را پیش‌رو خواهیم داشت.

محمد افزود: برای ورود به عرصه‌هایی که تاکنون از آن‌ها غفلت شده است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تعامل خوبی نیز با دولت داریم و سعی می‌کنیم برنامه‌ها را با دولت در میان بگذاریم و به تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها کمک کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های دولت، تأمین منابع مالی است، از این رو باید در دوره رشد شکوفایی، این مسایل مد نظر قرار می‌گرفت، اما به هر حال امروز هم دیر نیست؛ اموال و سرمایه‌های غیرمولد زیادی در دست دولت است که به عنوان مثال می‌توان به زمین‌هایی که وزارت نیرو برای ساخت مخازن از قدیم انتخاب کرده بود، اشاره کرد.

وی گفت: ​وزارت نیرو از قدیم این زمین‌های بزرگ را دارد و تنها یک‌دهم از زمین‌ها را استفاده کرده و بقیه بدون استفاده مانده است، وزارت نیرو می‌تواند در تعامل با شهرداری، این زمین‌ها را به فروش برساند که این اقدام علاوه بر ایجاد جنب و جوش در بازارها، درآمد خوبی را نیز نصیب وزارتخانه می‌کند.

محمد گفت: از سوی دیگر، نقدینگی در دست مردم است که به سمت بازار‌های کاذب همچون سکه و ارز می‌رود و می‌تواند یکی از راه‌های تأمین منابع مالی باشد. برای چنین اقدامی، اول باید اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری جلب کنیم و به عنوان مثال، سود بیشتری از سود بانک‌ها نصیبشان شود. اگر در طرح‌های عمرانی سودآوری ایجاد کنیم و حتی دولت در برخی از طرح‌ها یارانه بدهد، نقدینگی مردم نیز به سمت پروژه‌های زیرساختی می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: کنارگذر جنوبی تهران، آزادراهی را از آبیک تا چرمشهر به صورت ۳۰ - ۷۰ با دولت در دستور کار قرار داده‌ایم که تا پایان سال بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسد؛ باید با نگاه به داخل و استفاده از توان داخل، برنامه‌ریزی‌های جدیدی کنیم.

محمد ادامه داد: در قرارگاه علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی، فعالیت‌های محرومیت زدایی نیز انجام می‌دهیم و از منابع خود جهت توسعه زیرساخت‌ها در روستا‌ها و مناطق کمتر برخوردار استفاده می‌کنیم، همچنین در مدیریت بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، همواره پیشتاز بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه تلاش می‌کند در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، شفافیت داشته باشد که با توجه به ضوابط و قوانین، به صورت ویژه این اقدام را انجام خواهیم داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: