اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 14 December 2019
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه سلامت نتوانسته موفق عمل کند چرا که انتقال دهنده پول به ارائه کنندگان خدمت وزارت بهداشت بوده که در این راستا باید از خدمات غیر ضروری جلوگیری کند.

بیمه سلامت باید خدمات غیر ضروری را کاهش دهد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایروان مسعودی اصل قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در همایش هفته پژوهش در محل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اهمیت ‌‌جایگاه سلامت برای همه روشنه است سلامت و بیمه با چالش ها و مشکلاتی مواجه هستند و جز مداخله دولت حل نخواهد شد،گفت: سازمان بیمه سلامت همواره با چالش های مواجه بوده و هدف اصلی ارائه کنندگان سلامت حفظ ارتقای سلامت جامعه است ،  بیمه سلامت منافع آن حفظ سلامت جامعه است و خریدار آگاه برای سلامت مردم است.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه نظام سلامت و بیمه بازنگری باید شود و بیمه سلامت منابعش را از بیمه‌شدگان و ردیف‌های بودجه دریافت می‌کند به طوری که در سال 90 هزینه بیمه سلامت 2 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که در سال 98 این هزینه به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است به طوری که هزینه‌های بالاسری بیمه سلامت در سال 90 به 180 میلیارد تومان و در سال 98 به 730 میلیارد تومان رسیده است.

مسعودی اصل ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده بابت پوشش هر 1 میلیون نفر 500 میلیارد تومان بودجه باید در اختیار بیمه سلامت قرار بگیرد یعنی به ازاء 10.5 میلیون بیمه شده رایگان می‌بایست 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای بیمه در نظر گرفته شود و امروزه سازمان‌های بیمه‌گر انتقال‌ دهنده پول از سازمان برنامه و بودجه به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی یا همان وزارت بهداشت هستند به طوری که در کسری‌ها وزارت بهداشت ضرر کرده است و من معتقدم که بیمه به طور کامل موفق نبوده زیرا صندوق‌های بیمه‌گر در جایگاه‌های اصلی خود قرار ندارند همچنین بیمه‌ها باید سلامت محور باشند و ما باید برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم تا از درمان‌های القایی در کشور جلوگیری شود و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه سلامت افراد و سیاست‌گذاران افراد اجازه اصلاحات نهایی را دارند.

وی با اشاره به اینکه طرح طبقه‌بندی خدمات مشمول بیمه پایه نمی‌شود و بیمه سلامت به عنوان وکیل بیمه شدگان است، ادامه داد: باید اقدام به خرید راهبردی و ارتقاء آگاهی مردم کنیم و راهکارهای بیمه باید راهنماهای بالینی، پزشک خانواده و حذف رابطه بین بیمار و پزشک باشد.

سال آینده سال سختی برای بیمه سلامت است

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: سال آینده سال سختی برای بیمه سلامت است زیرا کسری بودجه در سال آینده در حدود 200 هزار میلیارد تومان و با در نظر گرفتن اوراق این مبلغ به 280 هزار میلیارد تومان می‌رسد و متأسفانه باید بگویم که همه تشویق‌ها متوجه درمان است و گله‌ها از سوی صندوق‌های بیمه‌گر است.

مسعودی اصل اضافه کرد: امروزه پژوهش بسیار مهم است اما متأسفانه برخی سازمان‌ها پژوهش را باور ندارند درنتیجه موانعی را بر سر راه افراد پژوهشگر ایجاد می‌کنند و من معتقدم که مسائل بیمه سلامت پیچیده و متفاوت با حوزه خود سلامت است و ما باید به فکر به روزرسانی صندوق‌های بیمه‌گر باشیم و نباید نگاه درمانی به صندوق‌های بیمه‌گر داشته باشیم.

شناسایی 45 اولویت بیمه سلامت و ارائه 112راهکار

در ادامه مراسم شجاعی سرپرست مرکز ملی تحقیقات بیمه، گفت: در حوزه بیمه سلامت 45 مسئله و 112 راهکار شناسایی و ارائه شده است و بیش از 350 مطالعه انجام گرفته است همچنین در این خصوص 48 جلد کتاب به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: 17 تفاهم‌نامه در حوزه بیمه جاری و 9 تفاهم‌نامه در حال اقدام است و 12 اولویت تعیین شده است.

سرپرست مرکز ملی تحقیقات بیمه تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک بسته‌های تشویقی با هدف ارتقاء سلامت بیمه شدگان در نظر گرفته شده است و ما سعی داریم عمر پوشش زیاد، ارتقاء و حفاظت مالی از بیمه شدگان را افزایش بدهیم و معتقدم که حقوق بیمه باید متناسب با ریسک تعیین شود.

به گزارش عصرپرس، درپایان این مراسم ازسامانه جامع مدیریت پژوهش و دوکتاب ترجمه شده رونمایی به عمل آمد وهمچنین از پژوهشگران برتر بخش سلامت تجلیل شد.

 

 خبرنگار:پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: