اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 09 December 2019
وزیر نیرو در حاشیه کنفرانس بین‌المللی برق:
وزیر نیرو با اشاره به افزایش متوسط 25 درصدی تولید برق کشور نسبت به سال‌هال قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم تا پایان دولت دوازدهم به حدود 38 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش ۳۸ درصدی تولید سالانه برق کشور تا پایان دولت

به‌گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان در حاشیه برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی برق با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به لحاظ فنی مشکلاتمان حل شده و بیش از ۹۵ درصد نیازهای تکنولوژیکی و فناورانه صنعت برق در داخل کشور تدارک می‌شود، افزود: درصددیم در سی و چهارمین کنفرانس برق، برای حل و فصل چالش‌های صنعت برق و موضوعات ناظر بر مدیریت مصرف به‌عنوان اصلی‌ترین چالش پیش رو، یک هم‌بست بین دانش و تجربه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر در بخش آب و برق و سایر منابع زیست محیطی اخلاق مناسب‌تری برای مصرف پیدا نکنیم، طبیعتاً تولید ما نخواهد توانست با نیازهای روزافزون برابری کند.

اردکانیان با بیان اینکه با افزایش جمعیت در دنیا و مشکلات زیست محیطی، منابع به طور طبیعی در حال فاصله یافتن با مصارف هستند، گفت: هر جامعه‌ای به الگوهای مناسب مصرف پایبندتر باشد، زندگی راحت‌تری خواهد داشت.

وزیر نیرو اظهار کرد: می‌بایست به شاخه مصرف بهتر، مناسب‌تر و هوشمندتر توجه بیشتری کنیم و تجربه عملی این مقوله برای ما نزدیک شدن صنعت به شاخه علوم اجتماعی است، بنابراین لازم است در بخش آب و برق از علوم اجتماعی بهره‌گیری بیشتری کرده و با جامعه مصرف کننده ارتباط معنادارتری پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: این بدان معناست که تنها با ابزار قیمت نمی‌توان مصرف را اصلاح کرد، بلکه می‌بایست این موضوع توسط جامعه درک و به یک اخلاق تبدیل شود.

اردکانیان با بیان اینکه مصرف صحیح تنها خطاب به مردم نیست، افزود: ما نیز می‌بایست تلاش کنیم قیمت تمام شده خدمت و کالا را از طریق کوچک کردن سازمان دولت و استفاده مناسب‌تر از وقت تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این که بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی فاصله چشمگیری وجود دارد، افزود: می‌بایست قیمت تمام شده و فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی را کاهش دهیم و پرداخت یارانه‌ها نیز هدفمندتر شود.

وی ادامه داد: اگر مردم بدانند مجموع یارانه‌ها چه میزان است، به چه اقلامی و با چه نسبتی تعلق می‌گیرد، می‌توانیم در یک برنامه چند ساله در راستای اصلاح این فاصله گام برداریم.

اردکانیان با بیان اینکه وزارت نیرو سال گذشته از قانون بودجه‌ای که برای سال ۹۸ تصویب شد استفاده مناسبی کرده و توانست بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به بخش خصوصی را با ساز و کار موجود در قانون بودجه تسویه کند، تصریح کرد: امیدواریم امسال هم مجلس در بررسی لایحه بودجه به موضوع ظرفیت سازوکارهای قانونی توجه داشته باشد.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر حدود ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور داریم در حالی که این ظرفیت در ۴۰ سال پیش هفت هزار مگاوات بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۵۷ تا سال ۹۲ هر سال به‌طور متوسط ۱۷۷۵ مگاوات و از سال ۹۲ تاکنون هر سال به‌طور متوسط ۲۲۱۵ مگاوات نیروگاه وارد مدار شده است، گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد، ظرفیت نصب شده کشور ۶۹ هزار مگاوات بود و اکنون نسبت به سال‌های قبل از آن ۲۵ درصد افزایش تولید به ثبت رسیده است.

اردکانیان افزود: در صورت کنترل مصرف و وجود منابع لازم برای اجرای برنامه‌های پیش رو، افزایش تولید سالانه را تا پایان دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به سال‌های قبل ۳۸ درصد افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به پدیده فروپاشی شبکه برق یا خاموشی خارج از برنامه (Blackout) اظهار کرد: این اتفاق خاص کشورهای در حال توسعه نیست و به عنوان مثال چند ماه گذشته انگلستان، کانادا، آذربایجان و ارمنستان گرفتار این مسئله شدند، در حالی‌که ایران با تدابیر اندیشیده شده حدود ۱۶ سال فروپاشی صنعت برق نداشته است.

وزیر نیرو تصریح کرد: سال ۹۸ توانستیم در ۹۹.۵ درصد ایام سال، فرکانس را در بازه مطمئن نگه داریم و این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

اردکانیان، اتکای صنعت برق را به میزان خیلی زیاد و صنعت آب را به میزان زیاد وابسته به منابع داخلی دانست و افزود: قانون بودجه در این زمینه بیش از منابع می‌تواند بابت ساز و کارها راه‌گشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۹۹ با قانون بودجه ۹۸ تفاوت معناداری ندارد و امیدواری ما این است آنچه که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل می‌شود، بتواند به ما در سازوکارهای قانونی کمک کند.


خبرنگار: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: