اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 09 December 2019
دژپسند در پاسخ به سوال نماینده اهر:
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امهال تسهیلات دریافتی حادثه‌دیدگان بعد از وقوع زلزله نیازمند قانون جدید است، خسارت‌دیدگان در کنار مشکلات خود نباید دغدغه دیگری داشته باشند.

امهال تسهیلات دریافتی بعد از وقوع زلزله نیاز به قانون جدید دارد

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 18 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال بیت الله عبداللهی نماینده مردم اهر، هریس گفت: علاوه بر جلسات منظم در کمیسیون اقتصادی مجلس امروز برای دومین بار به منظور پاسخگویی به سؤال نمایندگان در صحن علنی حضور دارم. امروز تقریباً یک سالگی جنگ اقتصادی گسترده در حال طی شدن است و دشمن از تمامی حیله‌های خود در این جنگ بهره می‌برد، باید ما نیز با تمام قدرت در مقابله با این حرکت ظالمانه دشمن برنامه و عزم جدی داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یکی از حیله‌های دشمن انسداد منابع برای اجرای پروژه‌ها است تا مردم آماده مقابله با حکومت شوند، ادامه داد: باید برای نقش بر آب کردن حیله دشمن برنامه‌ریزی کنیم، وزارت اقتصاد در مجراهای گوناگون برنامه‌های لازم را مد نظر قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تأمین منابع، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است که در 7 ماهه اول سال جاری سرمایه‌گذاری مستیم خارجی 20درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: باید با کشورایی که ارتباط داریم بتوانیم تجارت و صادرات را تسهیل کنیم اما کشور نیازمند تأمین منابع بیشتر برای این امر است. یکی از منابع برای توسع زیرساخت‌ها، پرداخت تسهیلات بانکی است.

دژپسند با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی وزارت امور اقتصاد و دارایی اصلاح نظام بانکی کشور است، گفت: خوشبختانه برنامه جامع اصلاح نظام بانکی تقدیم رئیس جمهور شده، برای اینکه بانک‌ها چابک‌تر و قدرت پرداخت تسهیلات بیشتری داشته باشند، واگذاری املاک آنها در دستور کار قرار گرفته که 17 هزار میلیارد تومان به صورت یکپارچه و یک جا واگذار شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی راکد بانک‌ها به افرادی که توانایی دارند، واگذاری مدیریتی شده تا توان پرداخت تسهیلات بانک‌ها افزایش پیدا کند، اضافه کرد: یکی از واحدهایی که می‌تواند به افراد و خانوارهایی که در معرض سیل قرار گرفته‌اند کمک کنند، بانک‌ها هستند. بخش زیادی از مردم در زمینه کشاورزی شاغل هستند، این اقشار از توان اقتصادی بالایی برخوردار نیستند به همین دلیل در چنین شرایطی بانک‌ها در پرداخت، امهال و بخشودگی جرائم تسهیلات نقش محوری دارند.

وی افزود: افرادی که در زلزله آسیب دیده‌اند می‌توانند تسهیلات خود را امهال کنند و بانک‌ها نیز مطابق قانون نسبت به این امر اقدام کرده‌اند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه تا جایی که اجازه قانونی داشته باشیم در زمینه امهال وام خسارت‌دیدگان اقدام می‌کنیم، عنوان کرد: کسانی که در بحران سیل و زلزله قرار می‌گیرند نباید فشار دیگری آنها را احاطه کند، امهال تسهیلات به افرادی تعلق می‌گیرد که قبل از وقوع زلزله وام گرفته باشند.

دژپسند با بیان اینکه برای بخشودگی تسهیلات حدود 18 هزار پرونده بررسی شده و اقدامات لازم صورت گرفته است. در زمینه امهال تسهیلات از دو بانک کشاورزی و مسکن لیستی تهیه شده که مشخصات تمامی افراد در آن وجود دارد، گفت: برخی از بدهکاران منتظر فرصت و شرایط جدید بودند به همین دلیل بانک‌ها به تبلیغات شهری روی آورده‌اند تا در این زمینه اقدام کنند.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان با تأکید براینکه امهال تسهیلات دریافت بعد از وقوع زلزله به قانون نیاز دارد، خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم خسارت‌دیدگان در کنار سرمای هوا نباید مشکل دیگری داشته باشند.

دژپسند:شرایط در شرکت نیشکر هفت تپه آرام است

وزیر اقتصاد مطرح کرد: سرمایه گذار و خریدار شرکت نیشکر هفت تپه مشکلاتی داشته اند اما سازمان خصوصی سازی کمک‌هایی کرد که مشکلات پیش آمده برای آن‌ها به جامعه کارگری تسری پیدا نکند،  بنابراین اکنون شرایط در شرکت نیشکر هفت تپه آرام است و این شرکت آماده توسعه و بهره برداری است.

فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز (دوشنبه 18 آذرماه) مجلس شورای اسلامی به سوال  شکور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار درخصوص علت واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی بدون رعایت تشریفات و مقررات قانونی و تعدیل قیمت پایه بنگاه ها توسط هیات واگذاری پاسخ داد.

وی چابک سازی، کوچک سازی و واگذاری شرکت ها و دارایی های مازاد دولت را مسئله دارای اهمیت در شرایط کنونی اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: در شرایطی که تقریباً محروم از درآمدهای نفتی هستیم و به مرور به سمت انقطاع اعتبارات هزینه ای از منابع نفت خام می رویم، چابک سازی، کوچک سازی و واگذاری شرکت ها و دارایی های مازاد دولت بسیار اهمیت پیدا می کند.

دژپسند ادامه داد: به خاطر دارید در زمان آغاز وزارت بحث مولدسازی دارایی های دولت و اصلاح روش ها، متدهای واگذاری و قیمت گذاری در امر خصوصی سازی مطرح شد و بنده نیز عرض کردم خصوصی سازی در چند دهه اخیر نیازمند آسیب شناسی عمیقی است.

باید در روش های واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی تنوع ایجاد کرد

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: نخستین کاری که در آغاز وزارتم انجام دادم، آسیب شناسی بود و در این مسیر از گزارش های نهادهای پژوهشی، مرکز پژوهش های مجلس و... بهره بردم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش های کنونی مورد عمل واگذاری و خصوصی سازی کفایت مواجهه با بحران های احتمالی اجتماعی و موضوعی را ندارد، بنابراین باید به اقتضای بنگاه و به اقتضای بخش و... و محیط آن بنگاه در روش های واگذاری تنوع ایجاد کنیم.

دژپسند ادامه داد: گزارش فوق در هیات واگذاری (متشکل از دولت، بخش خصوصی و مجلس) مطرح شد و تمام راه های ممکن و جدیدی که می توانستیم برای این پروسه استفاده کنیم، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. البته طبیعی است که در این فرآیند، دولت نیز تامین مالی شود، هر چند تصمیم ها بر مبنای تامین مالی دولت نیست اما آثارش حتماً به تامین مالی دولت کمک می کند و در این شرایط که نفت به حداقل فروش و قیمت رسیده، می تواند کمک رسان خوبی باشد.

خصوصی سازی منتهی به چوب حراج زدن به اموال دولت نشود

وی روش قیمت گذاری را بحث دیگری در حوزه واگذاری ها دانست و توضیح داد: قانون به تصویب رسیده درخصوص قیمت گذاری ها تمامی جوانب و موضوعات را مورد توجه قرار داده است، به گونه ای که بتوان در روش های واگذاری و قیمت گذاری به بهترین شکل ممکن عمل کرد. البته اگر چه تسهیل امر خصوصی سازی و واگذاری مطرح است، اما نباید منتهی به چوب حراج به اموال دولت شود.

دژپسند در توضیح مراحل واگذاری و خصوصی سازی اموال دولتی توضیح داد: ابتدا هیاتی کارشناسی تشکیل می شود و این افراد قیمت را براساس اصول کارشناسی و حسابداری تعیین می کنند، اما تعیین قیمت در همین مرحله متوقف نخواهد شد، چرا که پس از آن در هیات واگذاری (متشکل از وزرای اقتصاد و دادگستری، روسای اتاق بازرگانی، رئیس سازمان برنامه و دو نماینده مجلس) مطرح و در این هیات قیمت ها مجدداً بررسی می شوند و در نهایت قیمتی که منطقی تر است انتخاب و بر آن اساس سازمان خصوصی سازی نسبت به واگذاری اقدام می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در تعیین قیمت و در تصمیم گیری کاملا کارشناسی و علمی رفتار می شود، البته تلاش شده تعیین قیمت به گونه ای نباشد که خریدار رفتار ما را پیشخوانی کند. همچنین طی چند ماه گذشته 6 پالایشگاه آمده در بورس را عرضه کرده و در عین حال آنها را مشمول تخفیفات درجه ای نکردیم. بنابراین در واگذاری ها بر مبنای قانون عمل می کنیم.

نباید در امر خصوصی سازی و واگذاری ها تعلل کنیم

وی اظهار کرد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری نباید در امر خصوصی سازی و واگذاری ها تعلل کنیم، اما باید دقت شود هیچگونه مشکل اجتماعی نیز به وجود نیاید.

دژپسند با بیان اینکه هرنوع واگذاری آثار منطقه ای دارد، بنابراین طبیعی است نمایندگان نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: برای تمام واحدهای واگذاری شده که نمایندگان و سایر نهادهای نظارتی نسبت به آن اعتراضاتی داشته اند، کارگروه ویژه تشکیل دادیم تا مشکلات را دقیقا بررسی کنند.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: خوشبختانه مشکل شرکت آلومینیوم المهدی کاملا حل شده است به طوری که مورد قدردانی دوستان نیز قرار گرفت. این درحالی است که سرمایه گذار و خریدار شرکت نیشکر هفت تپه مشکلاتی داشته اند اما سازمان خصوصی سازی کمک هایی کرد  که مشکلات پیش آمده برای سرمایه گذار و خریدار به جامعه کارگری تسری پیدا نکند. بنابراین اکنون در شرکت نیشکر هفت تپه شرایط آرام است و این شرکت آماده توسعه و بهره برداری است.

وی افزود: همچنین مصوب شده بود تا بخشی از زمین های شرکت کشت و صنعت مغان به عشایر منطقه داده شود و دولت نیز در این موضوع دچار تردید نیست، لذا واگذاری بخشی از زمین های این منطقه به عشایر در حال پیگیری است.


نام:
ایمیل:
* نظر: