اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - 05 December 2019
رئیس قوه قضاییه:
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم متناسب‌سازی قوانین و مقررات با موقعیت جنگ اقتصادی، از کارآفرینان و سازمان امور مالیاتی خواست که با تعامل با یکدیگر، موانع و مشکلات را بررسی و پیشنهادات خود را برای رفع این مشکلات ارائه کنند.

قوانین باید متناسب با موقعیت جنگ اقتصادی تدوین شود

به گزارش عصرپرس، سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیدار با فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صنعتگران استان اصفهان، نقش فعالان اقتصادی در اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور را برجسته خواند و تصریح کرد: حضور اثربخش فعالان اقتصادی در برابر تکانه‌ها و توطئه‌های دشمن برای اخلال در اقتصاد کشور، ناامیدکردن مردم و از رونق انداختن تولید، این توطئه‌ها را خنثی کرده است.

رئیس قوه قضاییه، رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در جمع فعالان اقتصادی را درسی برای همه دولتمردان، مسئولان و تلاشگران اقتصاد کشور برشمرد و با بیان اینکه این رهنمودها حجت را بر همه ما تمام کرد، ادامه داد: امروز عرصه اقدام و عمل است و دولتمردان باید امر تولید را برای تولیدکننده تسهیل کنند. البته یک بُعد این موضوع به مقررات و قوانین بازمی‌گردد.

رئیسی افزود: جنگ اقتصادی، مقرراتی به اقتضای جنگ اقتصادی نیاز دارد لذا باید متناسب‌سازی مقررات با موقعیت جنگ اقتصادی صورت گیرد تا تولیدکننده و کارآفرین بتواند در این عرصه، به صورت فعال حضور پیدا کند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان و کارآفرینان، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را در بررسی این موانع موثر دانست و اظهار کرد: باید خروجی جلسات این مجموعه‌ها، مصوباتی قابل اجرا برای همه بخش‌های مختلف باشد که کارآفرین نه در سخن بلکه در عمل احساسِ تسهیل در کارآفرینی و تولید کند.

رئیسی در ادامه، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را اولین مدعیان اخلالگران در نظام اقتصادی دانست و افزود: فعالیت اقتصادی نیاز به امنیت دارد و هرگونه فساد و ناامنی در امر تولید اخلال ایجاد می‌کند؛ لذا در این زمینه اولین مدعی تولیدکنندگان هستند. تولیدکننده‌ای که می‌خواهد قانونمند حرکت کند، هیچ اخلالی را در امر تولید مجاز نمی‌شمرد.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از بروکراسی اداری در کشور خاطرنشان کرد: به عنوان یک تجربه عمیقاً به این معتقدم که واقعاً هیچ تولیدکننده، فعال اقتصادی و کاسبی آمادگی رشوه دادن ندارد؛ مگر اینکه با بوروکراسی اداری مواجه شود تا نخواهد کار دو روزه را دو ماهه و کار دو ماهه را دو ساله انجام دهد. ناسلامتی اداری، کارآفرین را از کارآفرینی و سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان کند.

رئیسی گفت: اگر مجوز‌ها در زمان خودش صادر نشود، به قول رهبر معظم انقلاب که جان کلام را فرمودند، هفت خوان، نه، هفتاد خوان است که باید تولید کننده با آن مواجه شود.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: در شورا‌های اقتصادی و شورای گفت‌وگو و همه ساز و کار‌هایی که قانون پیش بینی کرده که هم سازوکارهای درون اصناف و اتاق بازرگانی است و هم بین دولت و فعالان اقتصادی مشترک است، باید بطور واقعی راه‌های صدور مجوز تسهیل شود؛ به نحوی که کارآفرین احساس کند با مانع و مشکلی در این حوزه مواجه نیست.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر حمایت دستگاه قضایی از مدیران جسور و شجاعی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، تاکید کرد و یادآور شد: از کارآفرین، تولیدکننده، صنعتگر و سرمایه‌گذاری هم که اجازه نمی‌دهد تحریم‌ها اثربخش باشد و در این شرایط، واحد تولیدی یا کارخانه‌ای تعطیل شود، حمایت تمام‌قد خواهیم کرد و وظیفه ما دفاع از چنین افرادی و تشویق آنهاست تا مردم بدانند چه کسانی در سخت‌ترین شرایط اجازه ندادند چرخ‌های اقتصاد کشور کند شود یا از حرکت بایستد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بخش‌های مختلف باید به نظر متخصصین توجه کنیم، گفت: به قضات و همکاران هم گفته‌ام به هیچ عنوان شنیدن حرف یک متخصص، خلاف استقلال قاضی نیست بلکه به کشف حقیقت کمک می‌کند. آرا و نظرات مبتنی بر نظر کارشناسی، حتماً باید مورد استقبال همه بویژه همکاران ما در حوزه نظارت و قضاوت باشد.

رئیسی در ادامه، برخی ترک فعل‌ها را به مراتب خسارتبارتر از فعل‌ها دانست و تصریح کرد: این ترک فعل ها گاهی زیان‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند لذا به هیچ وجه از کنار آنها به سادگی عبور نخواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اظهارات برخی حاضران در جلسه درباره موضوع مالیات، از استاندار خواست با برگزاری جلسه‌ای حرف فعالان اقتصادی را در این زمینه بشنود‌.

رئیسی گفت: حتما با حضور نمایندگان مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور یا اداره کل امور مالیاتی استان، سخن کارآفرینان شنیده شود. به نحوی که این تعامل بین بخش مالیاتی و کارآفرینان برقرار شود.

رئیس قوه قضاییه با اعلام موافقت نسبت به پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف ویژه امور اقتصادی، به رئیس کل دادگستری استان اصفهان دستور داد که این شورا با حضور ریش‌سفیدان و کسانی که در این عرصه صاحب‌نظر و مجرب هستند، تشکیل شود تا بسیاری از مسائل که قابل حل در شورا‌های حل اختلاف اقتصادی است، به دادگاه‌ها کشیده نشود.

رئیسی درباره اطاله دادرسی در پرونده‌های اقتصادی نیز گفت: اگر پرونده‌ای که در رابطه با یک موسسه تولیدی یا یک بنگاه اقتصادی مطرح است، دچار اطاله دادرسی شود، فقط آن پرونده نیست که معطل شده است؛ بلکه ده‌ها و صد‌ها کارگر و تولیدکننده نیز مشکل پیدا می‌کنند. لذا باید تعداد شعب دادرسی در حوزه اقتصادی افزایش یابد؛ به نحوی که اطاله دادرسی در این شعب نداشته باشیم. رئیس کل دادگستری استان اصفهان هم یک وعده به ما داد که در مدت کوتاهی بتوانیم زمان دادرسی را خصوصا در دادگاه‌های تجدیدنظر استان اصفهان کوتاه کنیم و گزارشی که امروز به بنده دادند، حاکی از این بود که در این جهت فعالیت‌ها موثر بوده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین درباره موضوع قاچاق کالاخاطرنشان کرد: قاچاق کالا خنجری بر رونق تولید است و باید با آن خصوصا قاچاق سازمان یافته که به صورت کانتینری صورت می‌گیردمقابله کرد، بر این اساس، فعال شدن سامانه‌های لازم در این زمینه بسیار مهم است و ما هم به سهم خودمان آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیسی با تاکید بر ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد یا کالاهای غیرضروری گفت: واردات بی‌رویه ، تولید را کم‌رونق می‌کند و به آن ضربه می‌زند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ظرفیت‌های درونی کشور اظهار کرد: خداوند متعال تفضل کرده و در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از نیروی متراکم جوان و سربازان گمنامی بهره‌مند هستیم که نام آن‌ها جایی برده نمی‌شود اما حقیقتا در دفاع از انقلاب و ارزش‌ها و مردم، نقش آفرینی، دشمن را ناامید و مردم را امیدوار کرده‌اند. یقین دارم با اقدامات مخلصانه شما فعالان اقتصادی خصوصا در این شهر شهیدان، تولید رونق پیدا می‌کند.

براساس گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه نمایندگانی از فعالان اقتصادی به بیان مشکلات، دیدگاه‌ها و نقطه‌ نظرات خود پرداختند.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: