اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - 04 December 2019
توافق‌نامه همکاری بین گروه مپنا و گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان به منظور تولید اتوبوس برقی در کشور به امضاء رسید.

برای نخستین بار در کشور؛ تولید اتوبوس برقی کلید خورد

به گزارش عصرپرس، توافق‌نامه همکاری مشترک در طراحی و ساخت داخل خودروهای تجاری و کار برقی اتوبوس و مینی‌بوس شهری و بین شهری بر مبنای بومی سازی فناوری‌های مرتبط امضاء شد. این توافق‌نامه را مدیران عامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت تولیدی و صنعتی عقاب افشان (عقاب)، روز سه‌شنبه 12 آذر ماه نهایی و امضاء کردند.

این فعالیت در قالب تشکیل سرمایه‌گذاری مشترک (JV) در منطقه صنعتی استان‌های البرز و سمنان عملیاتی خواهد شد. همکاری دو طرف با اتکاء به استفاده حداکثری از فناوری‌های بومی و پتانسیل‌های درونی و با هدف تقویت توانمندی‌های داخل کشور نسبت به هم‌افزایی موثر از طریق توسعه خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل صورت خواهد گرفت. بومی سازی سامانه قدرت یا power Train در کشور از جمله اهداف بزرگ صنعتی مورد نظر در این توافق‌نامه است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته منجر به این توافق‌نامه، برنامه‌ریزی برای ظرفیت تولید انبوه اتوبوس و مینی بوس برقی و ورود به ناوگان حمل و نقل شهری در خطوط اتوبوس‌رانی کلان‌شهرهای کشور به میزان بسیاری از حجم آلاینده‌های شهری خواهد کاست. همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ایجاد امکان صادرات سوخت به کشورهای منطقه و ایجاد درآمدهای ارزی را فراهم خواهد آورد.  ایجاد اشتغال برای هزاران نفر متخصص و کارگر در زمینه‌های مختلف تولیدی و خدماتی از جمله اهداف دیگر این فعالیت راهبردی است.

موقعیت خوب در فناوری مورد تقاضا برای برقی سازی خودروها

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، در حاشیه باردید از سالن‌های تولید گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان، ظرفیت تولید اتوبوس برقی را تابع مولفه‌های متعدد دانست و در عین حال از نیاز به تولید حدود دو تا سه هزار اتوبوس برقی در کشور خبر داد و اظهار داشت: هر میزان متعهد به نوسازی باشیم این رقم بالاتر خواهد رفت که بستگی به اقتصاد کشور هم دارد. این راهی است که همه دنیا برای آن برنامه دارند و کشور ایران نیز باید در این مسیر حرکت کند و ایران مستعدتر از بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه است.

"عباس علی‌آبادی" گفت: آنچه که مسلم است شرایط زیست محیطی در دنیا نیازمند آن است که تحولات جدید در حوزه انرژی رخ دهد و کاهش مصرف انرژی اتفاق بیفتد، اما در سمت تقاضا و مصرف در حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و یا شهری باید به سمت الکترونیکی شدن و یا برقی سازی حرکت کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی انرژی را از مولفه‌های اصلی زندگی بشر دانست و افزود: هر قدر در کاهش مصرف انرژی صرفه‌جویی شود در اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت. در این زمینه، موضوع برقی شدن اتوبوس‌ها و قطارها دارای اولویت و اهمیت بسیار هستند و بر اساس بررسی‌ها تا سال 2030 حتی ناوگان کامیون‌های بزرگ نیز برقی خواهند شد. در کشور ما با توجه به نیروگاه‌های احداث شده، در 200 ساعت از ایام سال به پیک برق می‌رسیم و در بقیه ساعت‌ها در طول سال از این میزان انرژی تولیدی استفاده حداکثری نمی‌شود، علاوه بر این، کشور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است و این میزان برق تولیدی را می‌توان در سایر عرصه‌ها از جمله برقی سازی خودروها استفاده کرد، لذا در حوزه زیرساخت خوشبختانه با مشکلی مواجه نیستیم.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در فناوری مورد تقاضا برای برقی سازی خودروها در موقعیت بسیار خوبی قرار داریم و امروز عمده بخش‌های این مهم به صورت داخلی در کشور موجود است. نکته مهم آن است که لوکوموتیوهای مپنا دیزل الکتریک هستند و عملاً یک مرحله از کار انجام شده و در زمینه خودرو برقی نیز تاکنون اقدامات مناسبی در گروه مپنا صورت گرفته که به زودی رونمایی خواهیم کرد. وی افزود: با توجه به تجربیات خوب گروه مپنا در لوکوموتیوها و تکمیل مطالعات مپنا در بحث اتوبوس‌های شهری، امیدواریم به‌زودی اتوبوس‌های برقی را عرضه کنیم و از آمادگی کامل برای عرضه این محصولات برخورداریم.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به صرفه‌جویی حاصل از برقی سازی اتوبوس‌های شهری و بین شهری، تصریح کرد: به طور متوسط اگر یک خودرو در مقیاس خودرو معمولی برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین نیاز داشته باشد، یک ماشین معادل آن بین ۱۰ تا ۱۵ کیلووات ساعت برق احتیاج دارد و ۱۰ تا ۱۵ کیلو وات ساعت برق را می‌توان با حدود دو تا دو و نیم لیتر تأمین کرد و یا از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان استفاده کرد تا سوخت فسیلی نیز مصرف نشود که دستاورد بسیار مبارکی است.

وی در زمینه زیرساخت‌های لازم جهت تأمین برق اتوبوس‌های جدید گفت: خوشبختانه در بخش زیرساخت اقدامات بسیار بزرگی انجام شده است، ضمن آنکه ایران از نظر منابع انرژی از کشورهای دارای رتبه در بین کشورهای دنیا است، بنابراین زیرساخت لازم برای تأمین مواد اولیه انرژی انجام شده است. هم‌اکنون ۸۲ هزار مگاوات برق احداث شده و حدود ۱۹ هزار مگاوات نیز در دست احداث است. برای این میزان نیروگاه، تأسیسات کامل فراهم شده و خطوط انتقال و توزیع بسیار گسترده‌ای ایجاد شده است. در بیشتر ایام سال، حدود ۸ هزار و ۵۰۰ ساعت ظرفیت مازاد داریم که این ظرفیت مازاد می‌تواند در حمل و نقل استفاده شود.

مدیرعامل مپنا با اشاره به اقدامات این گروه در زمینه ایجاد زیرساخت شارژ خودروها تأکید کرد: در تهران کار نصب ایستگاه‌های شارژ آغاز شده و ادامه دارد و این اقدامات در مشهد هم در حال اجرا است و برای سمنان و دیگر نقاط نیز باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی در خصوص میزان سرمایه‌ لازم جهت برقی سازی گفت: این موضوع تابع برنامه‌ها است و در حال حاضر رقم دقیقی نمی‌توان گفت، اما به نظر می‌رسد این سرمایه به سرعت از محل صرفه‌جویی سوخت انجام خواهد شد. امیدواریم این رویکرد باعث شود که پتانسیل‌های پژوهشی فعال شود و زیرساخت‌های صنعتی لازم برای این کار در کشور توسعه یابد.

وی در زمینه احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کشور فناوری ساخت توربین‌های بادی به صورت کامل بومی شده و در زمینه انرژی خورشیدی نیز گام‌های زیادی برداشته شده است. البته هنوز درصد ساخت داخل پنل‌های خورشیدی که در کشور ما تولید می‌شود زیاد نیست، اما اقدامات زیرساختی آن بسیار مهم است و به زودی می‌توانیم در این خصوص روابط خود را با کشورهای دیگر آغاز کنیم. در حوزه نیروگاه‌های بادی نیز می‌توانیم ادعا کنیم با کشورهای روز دنیا در جایگاه برابر قرار داریم.

شایان ذکر است، در این مراسم، استاندار سمنان، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا نیز حضور داشتند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: