اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 01 December 2019
وزیر نیرو در همایش تجاری ایران و اوراسیا:
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه منطقه‌گرایی اقتصادی جایگزین مناسب، بی‌بدیل و مکمل اقتصادی کشورهای منطقه است، گفت: با کمک کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توانیم تحول عظیم اقتصادی را در منطقه به ارمغان آوریم.

اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری است

به گزارش عصرپرس، رضا اردکانیان،وزیرنیرو امروز(یکشنبه) در همایش تجاری ایران و اوراسیا با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بعد از چندین سال مذاکره، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته موفق به امضای قرارداد موقت تجاری آزاد شدند و در نظر است این موافقت‌نامه بعد از سه سال اجرای آزمایشی، به قرارداد تجارت کاملا آزاد تبدیل شود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه ادامه داد: از این رو دوره سه ساله پیش‌رو از بعد اجرا و نتایج حاصله، دارای اهمیت فراوانی است و لذا متولیان اجرای موافقت‌نامه باید در تعامل نزدیک با یکدیگر تلاش وافر و دقت فراوان در حسن اجرای آن به عمل آوردند و از هم اکنون مقدمات لازم برای شروع مذاکرات تجارت کاملا آزاد که از سال آینده آغاز خواهد شد را فراهم کنند.

وزیر نیرو افزود: همچنین ضروری است با تلاش یکدیگر موانع اجرای دقیق موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد که از پنجم آبان‌ امسال رسما وارد فاز عملیاتی شده است را مرتفع کرده و وفق موافقت‌نامه عمل کنند.

اردکانیان تاکید کرد: بدون شک این موافقت‌نامه در صورت اجرای جدی و صحیح زمینه را برای بسط مناسبات اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم و به توسعه اقتصادی این دسته از کشورها منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌گرایی اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: بر همین اساس می‌توان شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» را به فال نیک گرفت.

وزیر نیرو شکل گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای و سیاست منطقه‌گرایی در دهه اخیر برشمرد و افزود: امید می‌رود با گسترش و توسعه این مهم، زمینه هم‌گرایی اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم و صلح و آرامش بیشتری در منطقه به ارمغان آمده و به تبع آن آسیب‌پذیری اقتصاد کشورهای منطقه را در مقابل شوک‌های محتمل اقتصاد جهانی کاهش داد.

اردکانیان تاکید کرد: با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه و با گسترش جغرافیایی آن، می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد، تجارت میان اعضا را ارتقا و تسهیلات بسیاری را برای یکدیگر به ارمغان آورد. بر این اساس «منطقه‌گرایی اقتصادی» جایگزین مناسب، بی‌بدیل و مکمل اقتصادی کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده است، گفت: در همین چارچوب از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بسط مناسبات اقتصادی و تجاری با پنج کشور عضو این اتحادیه استقبال و آن را زمینه مناسبی برای افزایش حجم مبادلات تجاری طرفین می‌دانم.

وزیر نیرو ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی میان کشورهای اوراسیا، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین با برخورداری از ذخایر غنی فسیلی و معدنی، توانمندی‌های فنی و مهندسی، صنایع گوناگون و قرار گرفتن در میان بازاری وسیع می‌تواند شریکی مطمئن و خوبی برای منطقه اوراسیا باشد.

اردکانیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه و به دلیل برخورداری از مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورهای شمالی دریای خزر به‌ویژه فدراسیون روسیه، می‌تواند منافع این دسته از کشورها را پیوند داده و خود نیز از منابع آن بهره‌مند گردد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این مهم و جهت روان‌سازی تجارت منطقه‌ای و توسعه مناسبات تجاری و هم‌گرایی اقتصادی، ضروری است با مساعی یکدیگر به توسعه زیرساخت‌های مورنیاز پرداخت. عدم توسعه زیرساخت‌های ضروری به‌ویژه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی موجب افزایش هزینه‌های حمل کالا، تاخیر در انتقال کالا و افزایش ضایعات محصولات صادراتی خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: از سوی دیگر، علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای، می‌بایست با بکارگیری روش‌های مختلف از جمله شفافیت، یکسان‌سازی مقررات حمل‌و‌نقلی، استاندارد و رویه‌های گمرکی در جهت رفع مشکلات و موانع غیرتعرفه‌ای همت گمارد و تجارت درون منطقه‌ای را توسعه بخشید.

اردکانیان گفت: همچنین می‌توان در چارچوب موافقت‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های انرژی، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک، تسهیل تبادل گردشگر، استفاده از ظرفیت دریای خزر در توسعه گردشگری و نیز گردشگری رودخانه‌ای(یکسان‌سازی مقررات و نرخ تعرفه‌های حمل‌ونقلی)، ایجاد پنجره واحد گمرکی و... پرداخت و در مجموع به سمت ایجاد یک تشکل اقتصادی قوی منطقه‌ای حرکت کرد.

وی تاکید کرد: این اقدامات می‌تواند نقش موثری در مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای منطقه داشته و افق‌های جدیدی از همکاری را فراروی ما قرار دهد و در پی آن یک رابطه بلندمت "اقتصادی – تجاری" را بنا نهاد.

براساس گزارش وزارت نیرو، اردکانیان در پایان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام داشته و بر این باورم که با کمک یکدیگر می‌توانیم تحول عظیم اقتصادی را در منطقه به ارمغان آوریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: