اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 01 December 2019
لاریجانی در نشست خبری:
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی بی تقوایی های سیاسی در فضای کشور، تاکید کرد: هتک و تخریب مجلس مخالف مرام امام و شهید مدرس است.

تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است

به گزارش خبرنگار عصرپرس، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری صبح امروز یکشنبه خود که به مناسبت روز مجلس در سالن مشروطه قوه مقننه برگزار شد، با گرامی داشت سالروز شهادت شهید مدرس، گفت: شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهد بود که ویژگی های منحصر به فردی داشت؛ او یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود در حدی که مرحوم میرزای بزرگ شیرازی فرمودند او پاکدامنی اجدادش را داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قاطبه سیاستمداران آن زمان نسبت به این شخصیت بزرگ، نگاهی اینگونه داشتند البته مخالفان، وی را تخریب می کردند مثلا یحیی دولت آبادی مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کرد ولی حتی اکثر مخالفان وی هم در اینکه مدرس یک شخصیت مبارز در تاریخ ایران بود، اذعان داشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در آثار وکتب چاپی به درخشندگی مدرس در تاریخ پارلمان ایران اشاره شده، ادامه داد: ملک الشعرای بهار در مورد مدرس می گوید که وی یکی از شخصیت های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول به بعد، نظیرش از حیث صراحت لهجه و ویژگی فنی در علم سیاست و خطابه ایده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مدرس در تاریخ مبارزات ایران با هدف اینکه قانون در کشور حاکم شود و نظام های استبدادی و استعمارزده، طومارشان پیچیده شود، تلاش کرد. مدرس برای یک حکومت عادله و پیشرفته قائل به آن بود که قانون و قانون گرایی در کشور حاکم شود و معتقد بود مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نشود، مملکت نیست.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: باید بدانیم اگر کشور به معنای واقعی بخواهد پیشرفت کند و قانون به معنای واقعی پیاده شود و مجلس سنبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت باشد باید به گفته مدرس مجلس در کشور مقدم باشد همچنان که وی در هنگامی که استیضاح رضاخان را امضا کرد، علت آن را توهین رضاخان به مجلس شورای ملی عنوان کرد.

تخریب مجلس، تخریب کلیت ملت است

لاریجانی تصریح کرد: برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس، توهین به ملت است و تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می رود لذا حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادی ها و حفظ اراده ملت است ولی گاهی می بینیم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می کنند که چنین رویه ای مخالف مرام امام خمینی (ره) و مدرس است.

وی با اشاره به دیدار نمایندگان دور اول مجلس شورای اسلامی با امام راحل به سخنی از ایشان اشاره کرد که بیان کرده بودند: من خیلی از مجالس را یاد دارم و در برخی از آن ها به عنوان تماشاچی رفتم. یکی از امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی که مدرس در آن جا بود و یا مجالسی که ما ندیدیم.

لاریجانی با بیان اینکه این بیان امام دارای آینده نگری بود، ادامه داد: ممکن است اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است؛ لذا ممکن است در فصل انتخابات، هیجانات سیاسی بروز و ظهور کند اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت نباشد، دیوار کجی است که اگر هم فراز شود، باز هم بر سر مردم فرود می آید.

مجلس دهم در بعد نظارتی کارهای مثبتی انجام داده است

لاریجانی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجلس دهم افزود: در این مجلس کار‌های مهمی صورت گرفت و هر سال قانون بودجه تصویب شد و بسیاری از مشکلات هم که دولت آن را در لایحه بودجه لحاظ نمی‌کرد مانند موضوع کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان و بنیه دفاعی کشور، نمایندگان ملاحظات لازم را در آن انجام می‌دادند.

وی گفت: در این دوره ۱۶۲ قانون تاکنون تصویب شده که شامل ۶۳ طرح و ۹۹ لایحه است و گاهی لوایح ارائه شده دولت بیشتر بوده است.

لاریجانی با اشاره به برخی قوانین تصویب شده در این دوره افزود: قانون توسعه و اشتغال در روستا، صندوق توسعه و بانک‌ها به منظور سرمایه گذاری، قوانین رفع موانع تولید (که خوب اجرا نشده، اما نفس قانون خوب بوده است)، قانون ارزش افزوده، گازرسانی و آسفالت به روستاها، قانون حفاظت از خاک و هوای پاک هر چند اگر این قانون به خوبی اجرا می‌شد وضعیت بهتری در موضوع هوای پاک داشتیم از قوانینی است که در این دوره به تصویب نمایندگان رسیده است.

وی گفت: قانون استفاده از منابع ژنتیک، قانون افزایش میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری، قانون حفاظت از محیط بانان و جنگل بانان، حمایت از هنرمندان و صنایع دستی، حمایت از بازنشستگان، قانون صدور چک و قانون تشدید مجازات و تدوین بانکداری که هم اکنون در دستور کار نمایندگان است نیز از جمله قوانین مهم این دوره است.

رئیس مجلس افزود: ۱۶۵ بار از وزیران مختلف در صحن مجلس درباره موضوعات گوناگون دعوت شده که آن‌ها برای پاسخگویی در مجلس حاضر شدند همچنین یک بار سوال از رئیس جمهور و شش بار تحقیق و تفحص در موارد مختلفی همچون ذخیره فرهنگیان، موضوع تأمین اجتماعی، هدفمند سازی یارانه‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: 6مورد استیضاح در صحن مجلس مطرح شدکه دو مورد از آن به عدم رأی اعتماد منجر شد. از ماده 234، 13 مورد تخلف دستگاه‌ها احصاء شد و به قوه قضائیه ارجاع شد. کمیسیون‌های تخصصی 31 مورد گزارش به مجلس دادند که موضوعات آن مرتبط با حادثه پلاسکو، سیل، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، اجرای اصل 44 قانون اساسی و در ارتباط با موسسات اعتباری و مالی بود البته این گزارشات مجزا از گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه است که هر سال در مجلس قرائت می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: ما جلساتی را به صورت غیرعلنی برگزار کردیم که تعداد آن به 64 جلسه می‌رسد؛ این جلسات غیرعلنی در خصوص تحولات منطقه با حضور وزیر امور خارجه، حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره)، ناآرامی‌های کشور با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، ناترازی بانک‌ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت بیمه‌های درمانی، وضعیت کشاورزان، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها، وضعیت موسسات اعتباری و ارز در کشور بود البته در ارتباط با ارز، دولت نرخ 4200 تومانی را اعلام کرد که ما در مجلس و کمیسیون‌ها موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد این نرخ مبنای علمی ندارد لذا ارز نیمایی در کشور دنبال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس دهم در ارتباط با موسسات اعتباری ساز و کاری را با کمک مقام معظم رهبری تعبیه کرد که به موجب آن مشکل میلیون‌ها نفر رفع شد؛ همچنین در جلسات غیرعلنی در ارتباط با مشکلات حوزه صنعت، فضای مجازی، لوایح مرتبط با FATF و وضعیت یارانه بررسی‌هایی صورت گرفت

لاریجانی افزود: کمیسیون اصل 90 گزارش‌هایی را ارائه داد، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش‌هایی را ارائه و قرائت کردند، کمیسیون اصل 90 در گزارشات خود به موضوعاتی در ارتباطات با نارسایی قوای مختلف پرداخت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح ساختار بودجه کشور و اینکه آیا مجلس حاضر است ردیف های بودجه را کاهش دهد؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش های مختلف کشور مربوط می شود و سال گذشته در همین زمان رهبر معظم انقلاب موضوع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای اقتصادی قوای سه گانه قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقریباً طی سال های گذشته که بنده رئیس قوه مقننه بوده ام، تغییرات لایحه بودجه کاهش یافته است، افزود: ممکن است برخی مواد در لایحه بودجه کیفی باشند، همانند موضوع آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی که طی چند سال بر اجرای آن در قالب بودجه اصرار داشتیم، اما مجلس تغییرات کلانی در بودجه انجام نداده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه باید ابتدا در دولت انجام شود، ادامه داد: لایحه بودجه باید با ساختار بودجه واقعی تطبیق یابد و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی در این خصوص داشته باشند که اگر این سازمان در این باره استدلال سنجیده ای داشته باشد، مجلس حتما کمک می کند.

لاریجانی با اشاره به طرح بودجه دو سالانه از سوی دولت اظهار کرد: بخش هایی از بودجه در قانون مشخص شده اند مانند پیشنهادی که برای بودجه دو سالانه مطرح شده و با نص قانون اساسی مغایر است، البته دولت می تواند برای مطالعه بودجه دو سالانه ارائه دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه مجلس اصراری برای گسترش ردیف های بودجه ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی عنوان شده که باید ردیف بودجه برخی دستگاه ها مشخص شود و برخی دستگاه ها نیز ممکن است، مشکل خود را با کمیسیون های تخصصی مطرح کنند که این موضوع در کمیسیون ها مورد بررسی قرار می گیرد.

پرونده هایی درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی در دیوان محاسبات وجود دارد

لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مجلس برای تحقق شعار سال در حوزه قانونگذاری و نظارت گفت: مجلس شورای اسلامی برای تحقق شعار سال کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی را مشخص کرد که یکی از اقدامات این کمیسیون قانون رفع موانع تولید بوده که یکی از قوانین مترقی کشور است، همچنین چند گزارش نظارتی درباره حمایت از تولید ارائه شد تا مشخص شود در کدام بخش ها نقص وجود داشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه بر بودن تحقیق و تفحص ها و این موضوع که نتیجه ای نداشته اند، بیان کرد: در تحقیق و تفحص ها برخی موارد تخلف و برخی دیگر جرم است که جرم به قوه قضائیه اعلام و تخلف در کمیسیون ها بررسی می شود؛ همانند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی و خودروسازی ها که مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در بررسی پرونده های تحقیق و تفحص افزود: پرونده هایی در دیوان محاسبات درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته که در حال بررسی است.

شیوه مدیریت مصرف سوخت پیشنهاد دولت است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، نظارت و کنترل قیمت‌ها و زمان و شیوه آن گفت: ساز و کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی پیگیر هستند، همان روز در مجلس هم گفتیم و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت و معدن برگزار و موضوع را پیگیر بودند تا بدانند کار چطور انجام می‌شود و نظارت کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به جلسه علنی مجلس در خصوص تنظیم بازار گفت: در آن جلسه دعوت کردیم، بنابراین باید توجه کرد این امر مستمر است و کار ساده‌ای نیست، باید پیگیر باشیم تا در کلان رابطه عرضه و تقاضا مدیریت شود و در شرایط فعلی و تحریم نیز نظارت‌ها باید انجام شود.

کمک بسیج به نظارت بر بازار

لاریجانی ادامه داد: همچنین پیشنهادی از سوی سپاه وجود داشت تا بسیج نیز در بخش نظارت کمک کند، توصیه کردیم از این عزیزان نیز استفاده شود.

وی تأکید کرد: در مورد حامل‌های انرژی ما در سال 88 قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها با 16 ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم می‌کرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمت‌ها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود 50 درصد به مردم، 20 درصد به بودجه و 30 درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.

ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریل‌گذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده می‌شد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع می‌شد.

لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول 1.2 اختصاص پیدا می‌کرد و به دهک دهم 25 درصد، به عبارتی دهک دهم 18 برابر استفاده می‌کرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول 1.8، در دهک دهم 35 درصد که 20 برابر بود، در مجموع 3 دهک اول 17 درصد و 3 دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشان‌دهنده عدم تعادل است.

وی گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده می کردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده می کردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانه‌ها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال 95 در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ 15/7/98 جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه 98 هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچه‌ای بود.

برخی خانوارها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت می‌کردند

رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شد که سهم هر خانوار در سال 57 میلیون تومان می‌شود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت می‌کردند.

لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ 3 سناریو وجود داشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز 3 ساعت در این زمینه بحث شد.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیم‌گیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخ‌ها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیم‌گیری آن چه شد که دولت می‌خواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیم‌گیری شد که طبق قانون تنها 50درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری با بیان اینکه شما فرمودید قصد حضور در انتخابات را ندارید در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت، به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم.

لاریجانی افزود: انسان‌ها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف تجربه می‌کنند.

وی تصریح  کرد: در 12 سالگی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم.از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.

علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی مصرف غیر عادلانه داریم

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال 88 مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان می شد که آیا یارانه های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می زند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیف های مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، عنوان کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال می شد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی می شد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.

وی ادامه داد: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.

لاریجانی در ادامه درپاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنش ها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنش ها و رفع آن عنوان کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفت وگوهایی دارند اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی می خواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامه ای نوشت و گفت غنی سازی را قبول می کند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند می توانند مسئله را حل کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در کشور عراق، اذعان داشت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامعه ایشان جای نگرانی نمی گذارد به خصوص که ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.

وی افزود: زمانی داعش بر عراق فعال بود که جای نگرانی داشت اما اکنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این کشور جای نگرانی وجود نداشته و ایشان مسائل را حل می کنند و اگر کمکی بخواهند ما نیز به آن ها کمک می کنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این کشور دارای رجال سیاسی است که مسائل را در درون خودشان حل می کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست کنند، قبول می کنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود که ورود نکنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند که به نحوی شد که مرا قانع کردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند؛ ولی من تلاش کردم آنها را قانع کنم، زیرا 12 سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم می آید این، یک تصمیم لحظه ای نیست بلکه روی آن فکر کرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا کند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان که پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یکی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح می شود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کرد؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.

وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی می توانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت ها، مشورت هایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.

لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان که اکنون نیز لازم است و این کار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنکه به من گفته بودند ستادی در وزارت کشور، مسئول برنامه رسانه ای این امر بوده است.

ما دشمن هم نیستیم، شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با انصراف شما از کاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال می شوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم می دانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ توضیح داد: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند کوچکی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده می کردم، زیرا افراد خبره و کارشناسی هستند و کارهای اساسی انجام می دهند و این عرصه خالی نیست.

برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم

وی تاکید کرد: ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار می کنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق می دانیم و وظیفه ای که بر دوشمان باشد انجام می دهیم.

لاریجانی همچنین افزود: برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.

اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برجام و اظهارنظر 3 کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن 6 کشور اروپایی به اینستکس گفت: نمی‌توان گفت که اروپایی‌ها نمی‌خواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضی‌ها معتقدند که آنها نمی‌توانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل کشور نیز با این نظر موافق هستند اما در هر حال نتیجه آن برای ما یکی است. اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند. اروپا برای این معادله باید راه‌حل پیدا می‌کرد البته برخی از کشورهای اروپایی تکاپوهایی دارند که نمی‌دانم چقدر منجر به نتیجه می‌شود.

وی در توضیح اظهارنظر برخی از کشورها مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: اگر آنها از چنین مکانیزمی استفاده کنند ما در تعهدات برجامی تجدیدنظر می‌کنیم، این طورنیست که آنها از هر ظرفیتی استفاده کنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بین‌المللی مقررات را زیر پا بگذارد، سایر کشورها باید مانع از اقدامات او شوند نه آن که به بی‌قانونی‌ها دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال صبر کرد هرچند همچنان معتقدیم راه گفت‌وگو و دیپلماسی باز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم تعیین تکلیف قانون انتخابات مجلس و شفافیت منابع مالی کاندیداها و هزینه‌های نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب کردیم و در آن به کیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات کاندیداها توجه کردیم اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس کار خودش را انجام داد. استانی شدن در دوره‌های مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یک سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی دبیر شورای نگهبان در این ارتباط صحبت کردم و به ایشان یادآور شدم که مرکز پژوهش‌های مجلس به این نتیجه رسیده است.

لاریجانی ادامه داد: آقای دهقان نماینده‌ای که از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای کدخدایی و دهقان نیز دعوت کردیم و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حضور رئیس کمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروه‌های سیاسی نیز توجه شد.

وی یادآور شد: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است. در مجموع مجلس بعد از گذشت یک سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یک ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام کرد. نمایندگان در ادامه بررسی‌ها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نکردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم گیری های کلان کشور نقش دارد و باید داشته باشد، گفت: حتما رضایت مردم یک اصل است، بر همین اساس است که یارانه های غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاکید کرد: اما بعضی اوقات آنطور که در نظر گرفته شده، منعکس نمی شود. در این زمینه رسانه ها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه می کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنی ها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیت ها و اینکه آیا این رایزنی ها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ ادامه داد: رایزنی ها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانم ها و آقایانی روبرو می شدم که می گفتند توجه کافی نشده و رد شده اند ، که ما هم پیگیری می کردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه می نوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع می دادند و گاهی تماس هایی می گرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع می شد و در برخی مواقع نمی شد.

راه گفت‌وگو و دیپلماسی باز است 

وی در ادامه تاکید کرد: در این دوره هم اگر احساس کنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح می کند که از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاکرات انتقادی با آنها داشتیم و تاکید می کنم که این اختلاف نظر وجود دارد.

وی با بیان اینکه اروپایی ها در برخی زمینه ها رفتار منصفانه ای ندارند، تاکید کرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم کار آنها را نقد می کنیم، با این حال راه بسته نیست و امکان گفت وگو وجود دارد.

مجلس سال 88 برای هدفمندی قانونگذاری کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که آیا در موضوع بهینه سازی مصرف سوخت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانه ها جدا از سران مطرح شد، 2 سال پیش جلسه ای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار کردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهش ها گزارشاتی ارائه کردند از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند در هر حال مجلس برای این روش بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است.مجلس سال 88 قانونگذاری کرده بود هرچند که اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد اما ما در قانون اختیار را به دولت داده ایم و دولت آن را اجرا کرد.

از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به چه میزان ضرورت اصلاحات ساختاری اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی و بانکداری مورد تأکید است، اخیرا که اعتراضاتی را شاهد بودیم آیا با این شرایط دولت می‌تواند اصلاحات را ادامه دهد و اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امری لازم است؟ گفت:اصلاح ساختاری(مدیریت مصرف سوخت) از این جنس نخواهیم داشت برخی اصلاحات در دولت و نهادهای حکومتی انجام می شود به طور مثال اموال و امکانات بخش های مختلف قوا و نهادها که حجم گسترده ای دارد باید مورد استفاده قرار گیرد این جنس اصلاحات ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه استفاده بهینه از امکانات است.

وی ادامه داد: به طور مثال در صندوق بازنشستگی دچار مشکل هستیم این مسئله باید درون دولت اصلاح شود تا مردم از آن بهره مند شوند.

رئیس مجلس تاکید کرد: اصلاح ساختار از این جنس که مشکلات اجتماعی داشته باشد نخواهیم داشت بلکه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم که در شرایط تحریمی امکان اجرای تمام آن وجود ندارد ولی باید برای سازوکار آن فکر شود چرا که می توانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم.

لاریجانی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی بیان کرد: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سوال وجود دارد که آیا باید قانون اساسی تغییر کند، خودم فکر می کنم تاکنون از همه ظرفیت های قانون اساسی استفاده نکرده ایم هرچند که قانون اساسی وحی منزل نیست.

وی تاکید کرد: در شرایط آرام و منطقی می توان اصلاحات کشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر کرد، قانون اساسی در این زمینه سازوکاری پیش بینی کرده است که می توان اصلاحات ساختار را رقم زد.

طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده است

وی ادامه داد: در کشورمان هم طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده، مشکل آنجاست که اعتراض تبدیل به یک نوع رفتار خشونت‌آمیز می‌شود از سلاح گرم و سلاح سرد استفاده می‌کنند و حتی گفته شده از تیربار هم استفاده کردند لذا در مجموع می‌توان گفت که در این موارد دو سنخ وجود دارند یک سنخ آن است که باید حرف معترضان شنیده شود ولی سنخ دیگر آن است که عده‌ای می‌خواستند چیز دیگری را دنبال کنند همان نکته رهبری مبنی بر جدا شدن صف‌ها باید رعایت شود.

لاریجانی افزود: برخی همکاران دنبال طرحی برای بحث اعتراضات هستند فکر نمی‌کنم مشکلی باشد اگر نواقصی هم باشد آن را رفع می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانه‌ها باید بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال کنند که این جزء وظایفشان هست به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست باید به خواسته‌های مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.

وی در پایان درباره بودجه نهادهای فرهنگی و مطبوعات هم گفت: نقصی که شما مطرح کردید را درست می‌دانم به مطبوعات و بخش‌های فرهنگی باید توجه بیشتری شود امسال هم مطبوعات وضعیت خوبی نداشتند منابعی در اختیار وزارت فرهنگ گذاشته شد که ظاهرا کفاف نداد، این نقص را درست می‌دانیم کما این‌که منابع امسال هم محدود شده و سال آینده هم مشکل داریم باید بر نقش فرهنگ توجه ویژه‌ای شود.


خبرنگار: پویا مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: