اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 30 November 2019
معاون بهداشت وزارت بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش بینی مبتلایان به ایدز در ایران را ۶۰ هزار عنوان کرد،گفت: براساس نظام جامع مدیریت های الکترونیک از اچ آی وی کشور تا پایان شش ماهه اول سال ۹۸ از بین افراد مبتلا بیش از ۲۱ هزار نفر زنده هستند و از این تعداد ۱۵ هزار ۶۴۶ نفر برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه نموده و ۱۴ هزار و ۳۹۵ نفر تحت درمان قرار دارند.

پیش بینی ۶۰ هزار نفری مبتلا به ایدز در ایران

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: علیرضارییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز با اشاره به اینکه ما در بیمار یابی از ای وی ضعیف هستیم، گفت: هنوز نتوانستیم انگ زدایی کرده و‌مردم را آگاه تر کنیم و هر وقت خواستیم اطلاع رسانی را افزایش دهیم سازمان های بی ربط دخالت کرده و ‌نگذاشتن در این زمینه موفق عمل کنیم.

رییسی در ادامه با تاکید بر ادامه راه خود برای مقابله با این بیماری، افزود: با رعایت موازین همانطور که فرزندان خود را برای مقابله با این بیماری آموزش می دهیم مردم را نیز آگاه خواهیم کرد اما نیازمند رویکرد جدید برای ارائه برنامه هستیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: درمان ایدز بسیار قوی تر شده اما به شرطی که تشخیص به موقع باشد و افراد بیمار می توانند مانند یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهند.

رییسی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سه، ۹۰ درصد را در نظر گرفته که ۹۰ درصد اول بیمار یابی، دومی تحت درمان قرار دادن و ۹۰ درصد سوم کنترل بیماری است که در ایران در ۹۰ درصد اولی نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: برآورد می شود ۳۷/۹ میلیون نفر مبتلا به ویروس ایدز در جهان زندگی می کنند که ۷۹ درصد مبتلا زنده از ابتلا خود آگاه اند، ۷۸ درصد از این تعداد به درمان دسترسی دارند و ۸۶ درصد افراد تحت درمان پاسخ ویرولوژیک مناسب داشته اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه منابع دنیا برای کنترل بیماری ایدز را ۱۹ بیلیون دلار عنوان کرد و گفت: دنیا منابع خود را برای کنترل بیماری از سال ۲۰۰۰ که ۴/۸ بیلیون دلار به ۱۹ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش داده است و همین اقدام باعث شده موارد جدید از ۲/۸ میلیون نفر به ۱/۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ کاهش یابد.

رییسی در ادامه پیش بینی مبتلایان به ایدز در ایران را ۶۰ هزار عنوان کردو گفت: براساس نظام جامع مدیریت های الکترونیک از اچ ای وی کشور تا پایان شش ماهه اول سال ۹۸ از بین افراد مبتلا بیش از ۲۱ هزار نفر زنده هستند و از این تعداد ۱۵ هزار  ۶۴۶ نفر برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه نموده و ۱۴ هزار و ۳۹۵ نفر تحت درمان قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه افزود: کل موارد ثبت شده تا کنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر بوده اندکه مرگ  ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر آنها ثبت شده است .

وی ادامه داد: اگرچه ۸۲ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می دهند اما الگوی را انتقال و درصد ابتلای.زنان و‌مردان در سال های اخیر تغییر کرده به گونه ای که از کل موارد شناسایی و‌گزارش شده در سال جاری به ۳۱ درصد در زنان و ۶۹ درصد مردان تشکیل می دهد.

معاون‌بهداشت وزیر بهداشت در ادامه بیشترین موارد ابتلا از سال ۶۵ تاکنون ۶۰ درصد از طریق تزریق با وسایل مشترک در  مصرف کنندگان مواد دانست و‌گفت: ۲۲/۲ درصد رابطه جنسی و ۱/۷ درصد از طریق انتقال مادر به کودک است و ۱۵:۸ دیگر نیز نامشخص مانده است.

رییسی ادامه داد: ۱۹ آزمایشگاه قطب تشخیص ، امکان انجام شمارش cd4 در ۴۱ مرکز ، ایجاد ۱۰ مرکز فعال جست اکسپرت جهان مراقبت HIV / TB و ۲۵۱ پزشک آموزش دیده در شبکه های درمانگر از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این ویروس است.

وی در ادامه اشاره به اتفاق لردگان، گفت: همه مشکلی که در کشور وجود دارد عدم آگاهی مردم از طریق انتقال و درمان HIV است که در مورد لردگان نیز به وضوح این ضعف قابل مشاهد بود.

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: