اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 27 November 2019
وزير نيرو در حاشيه جلسه هیئت دولت:
وزير نيرو گفت: مصوبه شوراي عالي اداري در جهت یکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي و شهري امروز به تصويب هيئت دولت رسيد.

تصويب یکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي و شهري

به‌گزارش عصرپرس از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، رضا اردکانيان در حاشيه جلسه امروز هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود:‌ با اين مصوبه بلافاصله شرکت‌هاي آب و فاضلاب استاني به‌منظور يکپارچه‌سازي دو شرکت روستايي و شهري شکل خواهد گرفت که اين طرح نقش مهمي در جهت سرعت دادن به آبرساني روستايي، استفاده بهتر از امکانات موجود و منابع انساني، ظرفيت‌هاي تخصصي و منابع مالي خواهد داشت.

اردکانيان با اشاره به سفر امروز رئيس‌جمهور به آذربايجان‌شرقي، گفت: در جريان سفر کاروان تدبير و اميد به اين استان، بزرگترين نيروگاه تاسيس شده بادي کشور به ظرفيت 50 مگاوات و با اعتباري بالغ بر 960 ميليارد تومان در منطقه میانه افتتاح خواهد شد که بخش عمده‌اي از تجهيزات اين نيروگاه ساخت داخل است.

وي با اشاره به اينکه هفته آينده دبيرکل اتحاديه اقتصادي اوراسيا راهي تهران خواهد شد، ادامه داد:‌ در جريان اين سفر وزراي مربوط به اين دبيرخانه نيز دبيرکل اوراسيا را به منظور برگزاري همايشي با بخش خصوصي ايران همراهي خواهند کرد.

وزير نيرو افزود: ‌همچنين هفته آينده اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و تاجيکستان پس از چندين سال وقفه با حضور وزير آب و انرژي اين کشور و نمايندگان دولت تاجيکستان در تهران برگزار مي‌شود.

اردکانيان تاکيد کرد: اواخر هفته آينده نيز تهران ميزبان دهمين اجلاس شوراي حکام مرکز منطقه‌اي مديريت آب شهري خواهد بود که با حضور تعدادي از وزراي آب کشورهاي منطقه و سازمان‌هاي بين‌المللي در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

اصلاح بخش‌هایی از قانون توزیع عادلانه آب در جهت استفاده بهینه از چاه‌های کشاورزی/ فراهم شدن امکان تبدیل کاربری چاه‌ها

وزیر نیرو گفت: سرانجام پس از بررسی‌های متعدد موفق شدیم اصلاحیه‌ای برای نحوه اجرای مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب تدوین و این مهم را به تمامی شرکت‌ها ابلاغ کنیم.

اردکانيان به تشریح جزئیات این موضوع پرداخت و گفت: در مناطق کم آب و خشک کشور بسیاری از کشاورزان درخواست تبدیل کاربری چاه کشاورزی و پروانه را داشته‌اند که این امکان هم اکنون فراهم شده است.

وی افزود: براین اساس در مناطقی که به دلایلی پروانه موجود است ولی امکان استفاده از آب در این زمین وجود ندارد و تغییر کاربری داده شده، بتوانند از محل آن پروانه برای مصارف صنعت و کشت گلخانه‌ای استفاده کنند.

اردکانیان ادامه داد: حتی تعدادی از چاه‌های آب شرب که به دلیل شور شدن کیفیت مناسبی برای شرب ندارند و تاکنون اجازه تغییر کاربردی نداشتند می‌توانند از آن پروانه و چاه‌ها برای مصارف صنعتی استفاده کنند و یا اینکه پروانه را از دشتی به دشت دیگر انتقال داد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: انتظار ما این است با این اقدام گشایش قابل توجهی در تعدادی از استان‌های کشور به منظور حل مشکل بهره‌برداران ایجاد شود و سرمایه‌گذارانی که در جهت ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از آب به دنبال این مجوز قانونی بودند بتوانند به برنامه‌های خود برسند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیرش به روسیه به منظور پیگیری تکمیل بهره‌برداری از وام پنج میلیارد دلاری روسیه به ایران، گفت: مجلس شورای اسلامی پیش از این اجازه قانونی را به دولت داده بود که تا پنج میلیارد دلار از وام دولتی روسیه که وامی کم بهره است استفاده شود.

وی افزود: حدود 2.2 میلیارد دلار از این وام با توافق دولت روسیه برای دو طرح بزرگ برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون_گرمسار و احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک در هرمزگان عملیاتی شده بود.

وزیر نیرو ادامه داد: اخیرا نیز با پیگیری‌های صورت گرفته و توافقات انجام شده موفق شدیم برای 2.8 میلیارد دلار باقی‌مانده نیز طرح‌هایی را به توافق برسیم که چهار طرح در این زمینه به طور مشخص نهایی شده است.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها راه‌آهن زاهدان به بیرجند و پروژه بعدی نیروگاه برق‌آبی گتوند علیا به ظرفیت 640 مگاوات است. پروژه سوم تهیه بیش از یک هزار واگن مترو برای کلان‌شهرها و پروژه چهارم نیز بازسازی نیروگاه رامین اهواز و افزایش ظرفیت این واحد به میزان 160 مگاوات خواهد بود.

اردکانیان در پایان گفت: مذاکرات این موضوع از هفته‌های آتی و تبدیل این توافق به قرارداد و امضا کردن آن امیدواریم در آغاز سال میلادی 2020 انجام شود.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه بارندگی‌های پاییز امسال بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به میزان نرمال خواهد بود، ادامه داد: میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا چهارم آذرماه کاهشی 40 درصدی نسبت به سال گذشته و رشدی 32 درصدی نسبت به بارش‌های مدت متوسط بلندمدت داشته است.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی مناسبی برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی وجود دارد، بیان کرد: در این میان اقدامات خوبی به منظور لایروبی و کناره‌بندی رودخانه‌ها صورت گرفته و تا پایان سال حدود یک هزار و 100 کیلومتر از رودخانه‌های اصلی کشور در اولویت لایروبی قرار گرفته است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: