اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - 24 November 2019
هفتمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی قرار است با حضور هشت شبکه اجتماعی داخلی «آخرین خبر»، «پروفایل»، «تماشا»، «نماشا»، «آپارات»، «خبر فوری»، «روبیکا» و «چهارخونه»، با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و به‌ویژه امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

فضای مجازی رضوی می‌شود

به گزارش عصرپرس، محمدحسین اسماعیلی ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیر جشنواره ـ امروز یکشنبه (سوم آذر ماه) در نشست خبری «هفتمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی» به تشریح اهداف و برنامه‌های این جشنواره پرداخت و در سخنانی اظهار کرد: در شرایط حساس و پیچیده کنونی که در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر می‌بریم و فضای ارتباطی نسبت به گذشته تفاوت‌های زیاد کرده است، باید دقت کنیم در این فضا نگاه ایجابی داشته باشیم و نه نگاه سلبی.

او ادامه داد: منویات مقام معظم رهبری درباره اهمیت جایگاه فضای مجازی نشان می‌دهد که همه مسوولان، مردم و اصحاب فرهنگ و رسانه باید عزم جدی داشته باشیم تا از این ظرفیت برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های ایران بهره ببریم. اگر ما به این فضا نگاه انفعالی داشته باشیم مطمئنا در این عرصه بازنده خواهیم بود. وقتی کشورهای بیگانه با برنامه و بسیار دقیق در این فضا حضور دارند، اگر ما وارد این فضا نشویم ضربه خواهیم خورد.

اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی با همکاری رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رضوی نیز با همین نگاه و با هدف تولید محتوا وارد این عرصه شد تا بتواند بستر مناسبی را برای ایجاد رقابت فرهنگی ایجاد کند.

دبیر هفتمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، هم‌افزایی فعالان عرصه فضای مجازی در ترویج آموزه‌ها دینی، تجلیل از فعالان این حوزه برای گسترش فرهنگ رضوی و تولید محتوا با رویکرد ارزش‌ها دینی و فرهنگی عنوان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن و احادیث اهل بیت(ع)، سخنان بزرگان، صاحب‌نظران، اندیشمندان و هنرمندان را از جمله منابع تولید محتوا برشمرد و از ارزش‌های اخلاقی، ضد ارزش‌های اخلاقی، ارزش‌های اجتماعی، ارزش‌های حاکمیتی و زیارت به عنوان موضوعات این هفتمین جشنواره رضوی یاد کرد.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد که آثار منتشر شده در اپلیکشن‌های هشت‌گانه باید با هشتگ‌های «رضا جان»، «امام رضا(ع)» و «امام رئوف» در قالب‌های عکس و فیلم منتشر شوند.

او همچنین تولید محتوا بر اساس فرهنگ جمهوری اسلامی، حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی، استفاده مناسب فرهنگی از فضای مجازی را از مهمترین ویژگی‌های جشنواره رضوی برشمرد و یادآور شد که وجود مرقد امام رضا (ع) در کشور یک ظرفیت فرهنگی است که باید از آن بهره‌مند شد و این جشنواره تلاش دارد تا با توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی، از این دو ظرفیت بهره ببرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین درباره نحوه ثبت نام در این جشنواره توضیحاتی را ارائه داد و عنوان کرد که ثبت نام از طریق تارنمای این جشنواره امکان پذیر است‌

به گفته اسماعیلی آخرین مهلت ارسال آثار برای هفتمین جشنواره رضوی اول بهمن ماه سال جاری است و مراسم اختتامیه ۲۶ بهمن ماه در استان قزوین برگزار می‌شود.

محمدصادق افراسیابی، دبیر تخصصی هفتمین جشنواره رضوی نیز در سخنانی از ظرفیت‌های هشت شبکه اجتماعی این جشنواره سخن گفت؛ او اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی «آخرین خبر»، «پروفایل»، «تماشا»، «نماشا»، «آپارات»، «خبر فوری»، «روبیکا» و «چهارخونه» هر کدام با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند در این جشنواره شرکت‌ کرده‌اند و علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند با هشتگ‌های یاد شده در این جشنواره شرکت کنند.

او گفت: اپلیکشین «چهارخونه» جنبه تجاری و امکان فروش اثر نیز در آن وجود دارد. طبیعتا شبکه‌های «آپارات»، «تماشا» و «نماشا» فیلم‌محور و  «پروفایل» عکس و متن محور است. اپلیکیشن‌های «خبر فوری» و «آخرین خبر» نیز این امکان را فراهم می‌کنند که مخاطبان عکس و فیلم را برای حضور در جشنواره ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، افراسیابی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرم نیز نقش مهمی در فضای مجازی دارد، نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم و امیدوارم بتوانیم فضای این شبکه را هم رضوی کنیم. به هر حال این اپلیکشین هم اکنون قانونی است و ما فکر می‌کنیم باید از این بستر به نفع خودمان استفاده کنیم. ما بر این باوریم تا زمانی یک بستر وجود دارد باید از این استفاده کنیم و سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی را از آن طریق به جهان معرفی کنیم. در عین حال بدانیم باید این بستر را بشناسیم و اعتماد کامل به آن نداشته باشیم.

او همچنین بیان کرد: اگر آثار و تولیدات محتوایی با موضوع امام رضا(ع) از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹، ۱۰ برابر شود، یعنی ما موفق شده‌ایم که از این بستر به درستی بهره ببریم.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: