اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 20 November 2019
وزیر نیرو خبرداد:
وزیر نیرو از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو خبرداد.

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،رضا اردکانیان درحاشیه نشست هیئت دولت درجمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: به منظور برگزاری این کمیسیون فردا با هیئتی متشکل از دستگاه مختلف عازم مسکو خواهیم شد.

وی هدف از برگزاری این کمیسیون را عملیاتی کردن وام ۵ میلیارد دلار دولت روسیه به ایران عنوان کرد و افزود: البته چند سال قبل این وام در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا بخشی از مبلغ این وام برای دو طرح نیروگاه هزار و ۴۰۰ مگاوتی سیریک هرمزگان به ارزش یک و دو دهم میلیارد دلار و یکی از هم برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار با اعتبار حدود یک میلیارد دلار هزینه شود.

اردکانیان با بیان اینکه قرارداد این طرح‌ها امضا شده و برخی از کارهایش باقی مانده که اخیرا تمام شد گفت: برای باقی مانده وام ۵ میلیارد دلار در یکسال گذشته پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته که خوشبختانه در یکی دو هفته قبل به نتیجه رسید و پیشنهاد‌های مطرح شده در هیئت دولت تصویب شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: یکی از بحث‌های مطرح شده کمک به حمل و نقل شهری برای خرید حدود دو هزار واگن مترو همچنین کمک به توسعه راه آهن زاهدان - بیرجند است که هر دو از طرح‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه بخش دیگری از این وام مربوط به طرح‌های وزارت نیرو خواهد بود گفت: یکی از این طرح‌ها توسعه نیروگاه برقی گتوند از هزار مگاوات به هزار و ۶۴۰ مگاوات است و طرحی دیگر بازتوانی و توسعه نیروگاه رامین اهواز است که حدود ۱۸۰ هزا مگاوات به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سفر به مسکو نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی حضور خواهند داشت گفت: پیشنهاد‌های مطرح شده در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم در این سفر قرارداد‌ها نهایی شود.

وزیر نیرو همچنین در رابطه با توسعه روابط منطقه‌ای از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با تاجیکستان در آذر خبر داد و افزود: این اجلاس با حضور وزیر نیروی تاجیکستان و مسئولان دستگاه‌های مختلف این کشور با هدف توسعه روابط اقتصادی و حضور فعال‌تر بخش خصوصی ایران در طرح‌های عمرانی تاجیکستان برگزار خواهد شد.

برگزاری شورای حکام مرکز مدیریت آب، دیگر خبری بود که وزیر نیرو آن را رسانه‌ای کرد و افزود: با تمدید قرارداد ایران برای حضور در این شورا امسال در دهه اول آذر ماه این اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت​ آب با حضور ۱۶ کشور در تهران تشکیل خواهد شد که اساس آن همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه آب است.

اردکانیان همچنین به پویش "الف ب ایران" که چند وقتی است در وزارت نیرو پیگیری می‌شود اشاره کرد و افزود: در این پویش وعده داده ایم که هر هفته طرح‌های مختلف در استان‌های کشور افتتاح کنیم که جمعا ۲۲۷ طرح با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در هفته جاری طرح‌های مربوط به استان سمنان به بهره برداری رسید افزود: هفته آینده طرح‌های آب و برق با سرمایه گذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

خبرنگار: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: