اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 19 November 2019
وزیر راه و شهرسازی:
محمد اسلامی با اشاره به اینکه برقی‌کردن خطوط ریلی از جمله سیاست‌های مهمی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود، اقدام دیگر این وزارتخانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را استفاده از سوخت مازوت کم‌سولفور در حمل‌ونقل دریایی عنوان کرد.

برقی‌کردن خطوط‌ ریلی را دنبال می‌کنیمبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این وزارتخانه در تمام شقوق حمل‌و‌نقل، ساختمان و شهرسازی اقدامات گسترده‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستور کار خود قرار داده است، گفت: یکی از اقدامات در ساختمان‌سازی، مبحث ۱۹ است که بازنگری آن انجام‌شد و به سازمان نظام مهندسی نیز تاکید می‌کنیم که بر رعایت این مبحث در طراحی و ساخت، نظارت کند؛ مردم نیز باید بر رعایت این مبحث اهتمام داشته باشند زیرا رعایت آن ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سهم زیادی در پیشگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور نیز با شتاب زیاد در چند سال اخیر در کشور انجام شده است، افزود: این حرکت به دلایل برخی مشکلات مالی تا اندازه‌ای در رکود قرار گرفت، اما ما در سال جاری مجددا با اهتمام ویژه‌ای توسعه ناوگان را دنبال می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم با این نوسازی خودروهای فرسوده بیش‌تری را از مدار خارج کنیم.

اسلامی عنوان کرد: در بحث حمل و نقل ریلی نیز بحث استفاده از لوکوموتیوهای پیشرفته، نوسازی لوکوموتیوها و ناوگان ریلی را در دستور کار داریم و امسال یکی از برنامه‌های ما مبلغ ۲۰۰۰ میلیاردتومانی بود که از محل تبصره ۱۸ در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین یکی از آیتم‌هایی که دنبال می‌کنیم برقی کردن خطوط ریلی است که از گذشته قراردادهایی منعقد شده بود و به دنبال فعال سازی این قراردادها هستیم.

استفاده از سوخت مازوت با سولفور پایین در حمل و نقل دریایی

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش حمل و نقل دریایی الزام IMO این است که ما بتوانیم از سوخت مازوت با سولفور کمتر استفاده کنیم که این الزام را هم از نظر قانونی و هم به‌دلیل اعتقادی که ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم در دستور کار سازمان بنادر و شرکت‌های کشتیرانی ما قرار دارد.

کاهش ۳۰ درصدی زمان سفر هوایی در تعدادی از مسیرها

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع دیگر کاهش دادن مسافت زمان پرواز هواپیماها در فضای کشور در بحث پروازهای عبوری و کشوری است و ما امروز ۳۰ هزار کیلومتر راه هوایی جدید را در کشور ایجاد کرده‌ایم و ۶۰ هزار کیلومتر موجود به ۹۰ هزار کیلومتر افزايش يافت؛ در بعضی از مسیرهای پروازهای عبوری و داخلی ما تا ۳۰ درصد زمان سفر را کاهش داده‌ایم و این امر نیز از اقدامات بزرگ انجام‌شده در خصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور بوده است.

تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها

اسلامی در دستور کار قرار داشتن شهرسازی هوشمند و ریل‌پایه را از ديگر مباحث مورد تاكيد دانست و گفت: شهرسازی هوشمند نیز به منظور نیل به شهر سبز در وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی دنبال می‌شود؛ یعنی برآیند در این شهرسازی که ریل‌پایه و مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی آن رعایت‌شده و ناوگان حمل و نقل آن نیز نوسازی شده باشد، برآیند مورد انتظار وزارت راه و شهرسازی است که مردم در آن زندگی مطلوب‌تری داشته باشند و از آلودگی کمتری نیز رنج ببرند. در این راستا تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در کلان‌شهرها نیز مصوب شده است و این مورد نیز هم در قانون دیده‌شده هم آیین‌نامه و اساسنامه‌ آن در دولت تصویب شده بود و اکنون در آستانه تاسیس این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص منابع نوسازی ناوگان حمل و نقل درکشور نیز گفت: منابع این طرح از محل تبصره ۱۸ قانون و منابع صندوق توسعه ملی که برای این امر در نظر گرفته‌شده و با استفاده از همه ظرفیت‌های داخل کشور این نوسازی را انجام خواهیم داد.

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی به دنبال افزایش قیمت بنزین را رد کرد و با اشاره به اینکه سهم بنزین در قیمت کالای تمام‌شده چندان قابل توجه نیست، گفت: سازمان تعزیزات و سایر دستگاه‌های مربوطه باید در صورت مشاهده با خاطیان برخورد کنند و احدی اجازه ندارد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در این خصوص قیمت‌ها را افزایش دهد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: