اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 13 November 2019
وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح کرد:
وزیر نیرو گفت: براساس مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شده است ظرف سه سال آینده با اتخاذ تدابیر لازم کشت برنج تنها در استان‌های شمالی صورت بگیرد.

7500 کیلومتر رودخانه در اولویت لایروبی و آزادسازی

به گزارش عصرپرس، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش کشت برنج در کشور، گفت: برنامه‌ای سه ساله در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب شده است و استانداران نیز موظف به همکاری برای اجرای این برنامه هستند تا در طول سه سال با اتخاذ تدابیر لازم هم معیشت کشاورزان مدنظر باشد و هم بحث امنیت غذایی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس این مصوبه مقرر شده است تا کشت برنج تنها در استان‌های شمالی صورت بگیرد که امیدواریم ترتیبات اجرای این مصوبه فراهم شود تا بتوانیم در زمان مقرر شده شاهد اجرای این برنامه باشیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی برای فصل پاییز بارش نرمال مدت متوسط بلندمدت 30 ساله را پیشبینی کرده است، گفت: از این رو حجم خالی مخازن سدهای کشور به اندازه کافی است.

اردکانیان افزود: اما پیش‌بینی‌ها برای فصل زمستان شرایط کم بارش‌تری نسبت به نرمال است، اما با این وجود مبحث لایروبی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها بسیار مهم است. حدود هفت هزار و 500 کیلومتر از رودخانه‌های اصلی داخل کشور در اولویت قرار گرفته تا مسائل مرتبط با آن برطرف شود که این امر طبیعتا نیازمند منابع مالی قابل توجهی است.

وی ادامه داد: امسال یک هزار و 100 کیلومتر از رودخانه‌های کشور در اولویت لایروبی، آزادسازی و... است که از این مقدار حجم قابل توجهی از آن انجام شده است و مابقی رودخانه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: همین امروز نیز در جلسه هیئت دولت توانستیم اعتباری 170 میلیارد تومانی برای سرعت دادن به تکمیل کارهای سد نرماب استان گلستان اختصاص دهیم که به مدار آمدن این سد و سازه‌هایی مانند این طبیعتا حجم کنترل سیلاب را افزایش می‌هد.

اردکانیان افزود: ستادی در شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز مستقر شده و روزانه شرایط مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. دیروز و امروز نیز در خوزستان همایشی ملی با عنوان "سیلاب 97-98: اگر تکرار شود!" برگزار شده است تا با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های فنی، علمی و تجربی کشور بتوانیم همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، سیلاب تنها برای کشور منفعت باشد، خسارت نداشته باشد و یا شاهد حداقل خسارت باشیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه درس‌های سیلاب گذشته دقیقا مورد توجه است، گفت: انتظار می‌رود کسانی که به حریم و بستر رودخانهها تعرض کرده‌اند، سطح همکاری‌های خود را با دستگاه‌های محلی افزایش دهند تا از این بابت خسارتی متوجه آن‌ها نشود.

اردکانیان در خصوص اثر بارندگی‌ها بر روی منابع آب زیرزمینی، گفت: این امر نیازمند است تا اندازه‌گیری‌های مربوطه صورت بگیرد. با این وجود هر چه پوشش سطح خاک بیشتر باشد، زمان نفوذ روان‌آب در زمین بیشتر می‌شود، خاک شسته نمی‌شود و سیلاب تشکیل نمی‌شود. بنابراین این موضوع کاری چندوجهی است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آماری در خصوص کمیت افزایش یا بهبود شرایط آب زیرزمینی در اثر سیلاب‌ها ارائه کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: