اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 13 November 2019
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد :
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ای راهبردی برای توسعه کشور در 40 سال آینده است، گفت: لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار توسعه آموزش عالی در مسیر توسعه شاخص های نوآوری گام برداریم و در این راستا ضروری است تا نهادهای متولی آموزش به صورت هماهنگ عمل کنند.

ضرورت برنامه‌ریزی هماهنگ نهادهای متولی آموزش

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با ذکر نقاط تمرکز بیانیه گام دوم افزود: در برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف بیانیه در حرکت هستیم.

معاون آوزشی وزارت بهداشت و رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه همایش آموزش پزشکی در افق 1444، ضمن تبریک ایام ولادت رسول اکرم (ص)، به نقش فرهنگستان علوم پزشکی در ایجاد نگاه بلند مدت به مباحث حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: رصد و دیده بانی مسائل نظام سلامت یکی از رسالت های فرهنگستان است و این نشست با همین هدف تشکیل شده است.

لاریجانی با بیان اینکه هدف این است که در یابیم بیانیه گام دوم انقلاب چه نقاطی را در آموزش علوم پزشکی دارد، اظهار داشت: نقاط تمرکزی در آموزش علوم پزشکی داریم که لازم است با اهداف این بیانیه هماهنگ شود.

وی به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این سیاست گذاری های بلند مدت باعث استواری قدم ها در سطح ملی می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: در حوزه آموزش عالی در کشورها تلاش ها و سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته و رتبه های خوبی در بحث توسعه یافتگی در آموزش کسب نموده ایم.

وی با بیان اینکه رتبه های کشور در آموزش عالی بالا است اما در شاخص های نوآوری همگام با این توسعه حرکت نکرده ایم اظهار داشت: این بحثی مبنایی است که باید به آن توجه شود و نهادهای موثر در آموزش در کشور لازم است به صورت هماهنگ پیش بروند.

رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته ارتباط چشمگیری بین آموزش عالی و توسعه یافتگی وجود دارد ولی در کشور ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم و  لازم است درخصوص محتوای آموزش عالی و نحوه تربیت دانشجو در کشور فکر شود و امیدواریم با برنامه هایی که در دست اجرا است در این مسیر پیش برویم.

وی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را توسعه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در طی سال های پس از انقلاب رشد چشمگیری در آموزش عالی به مدد توسعه اقتصادی و توسعه نیروی انسانی کشور داشته ایم .ما در حوزه علوم پزشکی ۲۰۰ هزار دانشجو داریم که ۵۵ هزار دانشجو در پزشکی عمومی تحصیل می کنند. برنامه ریزی وسیعی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سلامت کشور صورت گرفته که برای دیدن آثار آن در نظام ارائه خدمات مقداری زمان لازم است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه به مدد برنامه ریزی ها در سال های گذشته نیاز کشور به نیروی علوم پزشکی به شکلی معقول در حال تامین است، اظهار داشت: این برنامه ریزی ها و تلاش هایی که برای توسعه استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی شده، علیرغم چالش هایی نظیر تحریم و .‌‌.. که با آن مواجهیم در تولید علم در حوزه علوم پزشکی در منطقه سرآمد هستیم.

وی اضافه کرد:  اینکه کشور به مدد هدایت های مقام معظم رهبری و مسئولین کشور توانسته چنین مسیری را طی کند دستاورد بزرگی است. کشور ما از بسیاری از کشورهای پیشرفته منطفه به لحاظ تولیدات علمی به طور محسوسی جلو است. در دنیا هم رتبه ۱۷ را در تولیدات علمی داریم و برای کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت این دستاورد بزرگی است که ما بیش از نسبت جمعیتی در تولید علم نقش داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با ذکر این نکته که تولید علم یکی از شاخص های توسعه علمی است اما نشان می دهد جهت گیری در دانشگاه ها درست است، اظهار داشت: رشد خوبی در برخی دهه ها داشته ایم، حدود ۶۰۰ درصد رشد علمی کرده ایم. در بیولوژی حدود ۱۲۰۰ درصد رشد و در پزشکی حدود ۹۰۰ درصد رشد کرده ایم.

وی با تاکید بر لزوم انسجام برنامه ریزی و تداوم در اجرای برنامه ها گفت: اگر سیاست های کلان نظام مثل سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه علمی و سیاست های کلان نبود به این نقطه نمی رسیدیم.

رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: ۵ سال دیگر تا این زمان فاصله داریم و الان زمان بسیار خوبی برای برآورد دستاوردها و چالش ها در دستیابی به اهداف این چشم اندازاست.

وی ادامه داد: این رصدها بستر خوبی برای حرکت بهتر در مسیر دستیابی به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و لازم است به آن توجه شود.

لاریجانی گفت: البته چالش هایی هم در برنامه ریزی ها ایجاد می شود، مانند مداخلاتی که در ظرفیت های رشته های علوم پزشکی ایجاد شد و امیدواریم بتوانیم برنامه اصولی تربیت نیروی انسانی این حوزه را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه تجربیات پیشین در اجرای اسناد بالادستی کشور این فرصت را به ما می دهد که بتوانیم ساختارها را برای حرکت در مسیر بیانیه گام دوم بازمهندسی کنیم.، گفت: برای پیشگیری از اعمال نظرات شخصی باید برنامه ریزی مبتنی بر شواهد داشته باشیم و این شواهد در دنیا و در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با ذکر این نکته که برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفتمان غالب در دانشگاه های علوم پزشکی است گفت: گفتمان های علمی برنامه های بلند مدت هستند که آرام پیش می روند و باید نهادها و افراد موثر در دانشگاهها مثل اساتید و دانشجویان در این گفتمان درگیر شوند.

وی ادامه داد: اولین بسته از این برنامه مرجعیت علمی است و هدف این است که دانشگاهها و اساتید با رصد موقعیت خود در فضای علمی کشور و جهان نقاط تمرکز خود را مشخص کنند.

لاریجانی تاکید کرد: دانشگاهها نمی توانند بدون نقشه روشن به مرجعیت برسند و نهادهایی مثل فرهنگستان می توانند نقش چشمگیری در ایجاد توافق در خصوص مفاهیم علمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مباحث مذهبی و شیعی حوزه های علمیه مرجع هستند گفت: اگر می خواهیم در موضوعی مرجع شویم باید انقدر شناخته شویم که دیگران به ما رجوع کنند.

رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم گفت: ما نمیتوانیم به هدف برسیم مگر اینکه نقشه راه داشته باشیم و استواری کنیم. اگر در بیانیه گام دوم انقلاب عمیق شویم چند محور مهم دارد که اولین آن نیل به مرجعیت علمی است.

وی در ادامه گفت: این هدف یک نگاه راهبردی طولانی است و چنانچه با جهت گیری درست در این مسیر حرکت کنیم، در ۴۰ سال آینده به دستآوردهای بزرگی دست خواهیم یافت.

لاریجانی محور دوم را علم نافع در خدمت جامعه عنوان کرد و گفت: در حوزه علوم پزشکی با ادغام نظام آموزش، پژوهش و ارائه خدمات در این مسیر می توانیم قدم های استواری برداریم.

وی اضافه کرد: در آموزش پزشکی حضور دانشجویان در عرصه های ارائه خدمات باعث شده دانش آموخته ما با کسب مهارت عملی بتواند حضور زودرس در صحنه های ارائه خدمات داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح برای تربیت نیروی انسانی چندسالی است که در وزارت بهداشت در قالب برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت دنبال می شود، اظهار داشت: تقریبا در ۷۰ درصد رشته ها نیاز ملی مشخص شده و در تفاهم نامه هایی که ۲۴ آبان در کرمان امضا می شود مشخص خواهد شد که نیاز هر منطقه آموزشی به این نیرو ها در ۵ سال آینده چقدر است.

وی محور بعدی را جهاد علمی ذکر کرد و گفت: ما برای نیل به همه این محورها باید برنامه های روشنی داشته باشیم و با روشن کردن جایگاه و پرورش  استعدادهای درخشان جوان در این مسیر پیش برویم.

لاریجانی با عنوان اینکه در حوزه آموزش علوم پزشکی مسیر درستی در تحول آموزش علوم پزشکی در پیش گرفته شده، اظهار داشت: برنامه تحول نقاط نزدیکی را به بیانیه گام دوم دارد و با بررسی های دقیق تر می توانیم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را بازمهندسی کنیم و گام های استوارتری را در نیل به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب برداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید با نگاهی عملگرایانه ترجمان بیانیه گام دوم انقلاب را در دانشگاهها پیاده کنیم افزود: پروژه ای در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است که نقاط تمایز دانشگاهها را برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی روشن کنیم.

وی افزود: در یک سال گذشته دهها نشست برای ایجاد گفتمان مرجعیت برگزار شده و باتوجه به درازمدت بودن این برنامه ها هدف این است که این گفتمان ها تغییراتی در دیدگاه مسئولان دانشگاهها ایجاد کند. در این مسیر اقدامات خوبی هم در برخی دانشگاهها آغاز شده است. همچنین تفکر دانشگاههای نسل جدید نیز در دانشگاههای علوم پزشکی در حال توسعه است و امیدواریم آثار این تلاش ها در سال های آتی در کشور هویدا شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: