اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 12 November 2019
رییس اداره توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر مطرح کرد:
رییس اداره توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصویب لایحه موافقتنامه کشتیرانی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان در مجلس، گفت: این لایحه در راستای فعال کردن، توسعه و بهبود کارایی کشتیرانی تجاری بین ایران و قزاقستان و تقویت و تعمیق همکاری های دو جانبه مدنظر قرار گرفته است.

موافقتنامه کشتیرانی تجاری در دریای خزر بین ایران و قزاقستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدلله جعفری درباره رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری و حمل و نقل دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان، اظهار کرد: ایران و سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار، پیشنهاد انعقاد موافقتنامه تجاری و حمل و نقل دریایی را به چهار کشور قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه در سال ۹۵ نهایی شد، گفت: موافقتنامه مذکور در کشور قزاقستان به تصویب رسیده است.

رییس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همین راستا ترکمنستان در سال ۹۴ خواستار یادداشت تفاهم کشتیرانی تجاری و حمل و نقل دریایی را با ایران منعقد کرد.

جعفری با اشاره به اینکه متن موافقتنامه تجاری دریایی در سال ۱۳۹۵ به امضا ایران و قزاقستان رسیده است، گفت: این موافقتنامه در سال ۹۶ در قزاقستان به تصویب رسید و روز گذشته(دوشنبه) نیز با رای قاطع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران مصوب شد.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه جهت ابلاغ و اجرا از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت ارجاع می شود، خاطرنشان کرد: مجری این قانون سازمان بنادر و دریانوردی است و امیدوار هستیم  با تسریع در مراحل استصوابی و ابلاغ آن از سوی دولت، هرچه سریع تر به مرحله عملیاتی برسد.

رییس اداره توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اهمیت کشتیرانی در حمل و نقل کالا و مسافر و با توجه به تأثیر حمل و نقل از طریق دریا و تسهیل آن در گسترش فعالیت های تجاری و در راستای بهره گیری از این مسئله در زمینه سازی برای رشد اقتصادی، اظهار کرد: در راستای فعال کردن، توسعه و بهبود کارایی کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان و تقویت و تعمیق همکاری های دو جانبه این لایحه مدنظر قرار گرفته است.

جعفری افزود: ایران و قزاقستان با تمایل به تحکیم و گسترش مناسبات بین دو کشور در زمینه حمل و نقل دریایی در دریای خزر بر اساس آزادی کشتیرانی و طبق اصول برابری منافع و مساعدت متقابل، با این توافقنامه موافقت کردند.

وی در خصوص زمینه های همکاری این موافقتنامه ، عنوان کرد: ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده موثر از بنادر طرف متعهد در دریای خزر، تامین ایمنی و امنیت در دریای خزر برای کشتی ها، خدمه، بار و مسافر، لزوم حفظ محیط زیست در دریای خزر، تأکید بر برنامه های آموزشی برای فعالیت ذی ربط بندری و کشتیرانی طرف های متعاهد، توسعه روابط و تبادل تجارب در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی و حمل و نقل دریایی در دریای خزر و نیز تبادل نظر در خصوص فعالیت سازمان بین المللی که در موضوعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارند زمینه های همکاری لایحه موافقتنامه تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، لایحه موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان در جلسه علنی صبح روز گذشته (دوشنبه) ۲۰ آبان ماه در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر به آن رای دادند.

به موجب ماده واحده این لایحه موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱ ماده به شرح ذیل تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی در حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده ۱۷ و رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی در اصلاح‌های بعدی آن موضوع ماده ۱۸ موافقت نامه الزامی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: