اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 12 November 2019
با ایجاد فروشگاه های اینترنتی ماهی در ایران؛
یک فعال صنعت شیلات خبر داد: در شرایطی که سرانه مصرف غذاهای دریایی در کشور ما عدد قابل توجهی را به خود اختصاص نمی دهد و همین سرانه در شهر تهران نیز چندان چشمگیر نیست، بخش خصوصی حوزه شیلات با تاسیس یک مرکز پخش و توزیع آنلاین ،تازه ترین محصولات دریایی جنوب کشور را با بهترین کیفیت ممکن به دست مصرف کننده می رساند.

سرانه مصرف محصولات تازه دریایی افزایش می یابد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، به رغم وجود بیشترین منابع غنی غذایی در آبهای جنوب کشور هنوز مصرف سرانه غذاهای دریایی در ایران به نسبت سرانه متوسط دیگر کشورهای جهان بسیار پایین است واین درحالی است که همین میزان مصرف در کشور نیز تنها به چند گونه خاص از ماهیان و آبزیان دریایی محدود شده و در چنین وضعیتی ایجاد یک سامانه برخط که می تواند اعتماد مشتریان این محصولات در خصوص کیفیت و البته انواع مختلف غذای دریایی را ارتقا دهد بسیار ضروری به نظر می رسد و بر همین اساس یک فعال و کارشناس صنعت شیلات کشور موفق شده در گام آغازین ،سایت ارائه چنین محصولاتی در سطح کشور را با ثبت یک برند معتبر به تحقق برساند .

امین حسام بنیان گذار فروشگاه اینترنتی آنلاین ماهی در یک نشست خبری با بیان این که عدم آشنایی مصرف کنندگان با انواع مختلف آبزیان خوراکی در کشور به کاهش مصرف این مواد پروتئینی دامن زده است گفت: ایجاد چنین زمینه ای برای کاربران روبه افزایش فضای دیجیتال و رویکرد رو به رشد خرید اینترنتی،افزایش سطح مصرف غذای سالم و تازه دریایی را افزایش خواهد داد.

وی با بیان این که سبد غذای دریایی مردم در حال حاضر بسیار کوچکتر از ظرفیت هایی است که منابع آبی کشور در اختیار ما می گذارند گفت: در آنلاین ماهی برآن شدیم تا از این ظرفیت بهترین بهره را ببریم و بر همین قاعده با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی توفیق یافتیم تا طیف وسیع تری از مصرف کنندگان غذاهای دریایی را پوشش دهیم و محصولات برند خود را در فاصله زمانی 24 تا 48 ساعت در کمال صحت و تازگی به دست مصرف کننده برسانیم. زیرا بهترین راهکار برای هرچه تازه تر بودن این محصولات تا زمان مصرف، خرید آنلاین است که امکان سفارش آن قبل از حتی صید را به مشتری میدهد.

این کارشناس ارشد حوزه شیلات همچنین اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود هم اکنون در کشور مصرف ماهی ودیگر آبزیان به 800 هزار تن در سال رسیده که بی شک با توجه به آمار جهانی و پتانسیل موجود در کشور، عدد بالایی نیست و ما تلاش میکنیم تا به آمار جهانی نزدیک شده و تنها سهم کوچکی از این بازار برای کسب و کار ما کافی است.

وی با تصریح این که رسیدن به این عدد ایجاب می کرد که تحقیقات میدانی وکارهای پایه ای مطلوبی انجام شود،گفت: صید گونه های مختلف آبزیان قابل خوراک در فصول مختلف سال، بر نحوه قیمت های آن در بازار تاثیر زیادی دارد و طبعا با ارائه برخی از محصولات در فصل صید آن محصول، بازار نیز بر اساس میزان صید، قیمت های خود را اعمال می کند و این سرفصل ها در تعاملات تجاری صنعت شیلات اثر مستقیم دارد.

حسام با تاکید بر این که در بازه زمانی ثبت سفارش کالا از سوی مشتری ، ماهی و یا دیگر محصولات دریایی مورد نظر در حالی که هنوز صید نشده ، تازه بودن محصول را تضمین می کند گفت: وقتی مشتری از این سامانه تقاضای یک کالا را دارد ، محصول مذکور به سرعت صید و در مرحله بعد پاک و آماده سازی و بسته

بندی می شود و بدون انجماد، بلافاصله توسط خطوط هوایی از جنوب کشور به دست مصرف کننده می رسد و با این سازوکار،علاوه بر کوتاه شدن زمان انبار، عملا دست واسطه ها از قیمت گذاری های پی در پی و گاها غیرمنصفانه کوتاه خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی صنعت شیلات کشور همچنین تصریح کرد:با اضافه شدن طیف گسترده تر محصولات دریایی به سبد خانوار، بی شک کمبود مواد پروتئینی دریایی نیز مرتفع خواهد شد و بر این اساس مصرف کنندگان نیز با گونه های دیگر آبزیان قابل مصرف دریاهای جنوب که از نظر غذایی نیز خواص مختلف دارند، آشنایی بیشتری پیدا می کنند.

این کارشناس صنعت شیلات با بیان این که این کسب و کار جدید موجب می شود صید بی رویه ماهی و دیگر آبزیان دریایی نیز کاهش یابد افزود: در امتداد این روش پخش و توزیع ماهی، نحوه طبخ انواع محصولات دریایی نیز به خانواده ها آموزش داده می شود و مردم با روش های مختلف پخت غذاهایی از این دست بیشتر آشنا می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوه زندگی پرسرعت امروز و اینکه مردم در پی مواد پروتئینی تازه و سالم هستند تولیدات برند ONLINEMAHI به عنوان سبک جدیدی از تغذیه سالم برای خانواده ها معرفی می شود.

حسام با برشمردن موانع اولیه برای تثبیت چنین سامانه ای که بتواند اهداف تعیین شده اولیه را محقق سازد گفت: در آغاز کار، هیچ شناخت عمیقی از بازار مصرف ماهی و آبزیان در دست نبود و بر همین اساس تیم تحقیقاتی ما مدت زمان قابل توجهی را به رصد بازار و سازوکار موجود در مصرف محصولات شیلاتی صرف کرد و در ادامه کلاس ها و دوره های آموزشی رایگان مختلفی را در حوزه آشپزی و نحوه طبخ غذاهای دریایی برگزار کرد تا از این رهگذر شیوه رضایتمندی حداکثری مشتریان را نیز کسب کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیت برانگیز بودن نحوه توزیع و پخش محصولات تازه دریایی چه راهکاری برای هرچه سالم تر و کیفی تر ماندن محصول درنظر گرفته شده است ،اظهار داشت: دقت نظر بر این که محصولات دریایی که فسادپذیری بالایی دارند وباید به شکلی تازه و سالم به دست مشتریان برسند ما را بر این داشت تا در این زمینه تجربه های بدست آمده را درقالب یک استراتژی مبتنی بر روش های کارآمد و استاندارد برای خود تعریف کنیم و براین مبنا پلن تجاری خود را یافتیم و خوشبختانه در این بخش موفقیت های زیادی کسب کردیم، به گونه ای که دوایر متولی حوزه شیلات در وزارت جهاد و کشاورزی ،برند آنلاین ماهی را به طور رسمی تایید و همچنین مورد حمایت ویژه قرار دادند که لازم است از این تلاش های صمیمانه مدیران بخش دولتی صنعت شیلات کشور نیز قدردانی کنیم.

وی نحوه پشتیبانی بعد از ارائه محصول به مشتری را نیز یکی دیگر از سرفصل های مبحث اعتماد سازی برشمرد وگفت:چنانچه مصرف کننده از نحوه خدمات دهی چنین بنگاه هایی رضایت لازم را بدست بیاورد، تمایل خرید بیشتری پیدا خواهد کرد وبخش خصوصی صنعت شیلات نیز توفیق افزونتری کسب خواهد کرد. براساس سیاست های این مجموعه، مشتری حتی پس از خرید و تحویل کالا نیز پیگیری شده و تا حصول اطمینان از رضایت صد درصدی او، پروسه خرید ادامه دارد.

سرانه مصرف محصولات تازه دریایی افزایش می یابد

حذف دلالان زنجیره تولید تا مصرف

بر اساس این گزارش همچنین سعید وفایی مدیر مارکتینگ آنلاین ماهی نیز در این نشست با بیان این که در دوسال آغازین کار این برند، تلاش شد همهجوانب این کار به شکلی دقیق مورد بررسی قرار گیرد گفت:شیوه های نوین علم تغذیه در جهان ایجاب می کند در کشور ما نیز تغییرات لازم در این زمینه به عمل بیاید و به همین دلیل مرحله تحقیقات بازار مصرف آبزیان در ایران باید بر پایه آخرین متدهای موجود و منطبق بر نحوه تغذیه در کشور ما مد نظر قرار گیرد تا مردم نه تنها به غذای سالم و تازه اشتیاق بیشتری پیدا کنند بلکه قادر باشند سرانه مصرف خود از این نعمات خدادادی را نیز افزایش دهند و سلامت خود را تضمین کنند.

وی ادامه داد:مهم ترین ویژگی های این شیوه از پخش و توزیع مواد پروتئینی دریایی در این نکته نهفته است که کار صید و فرآوری وآماده سازی و پخش در کنار نحوه صحیح و دلپذیر طبخ این نوع از غذاها در آنلاین ماهی توسط یک تیم حرفه ای در تمام بخش ها به سامان می رسد و از آنجا که این اعتقاد وجود دارد که در یک چنین فعالیت هایی باید روش های سنتی باقی مانده از قدیم را کنار گذاشت، ما نیز بر آن شدیم تا همه ابعاد کار را بصورت مشورتی و بر اساس خرد جمعی به انجام برسانیم..

این کارشناس حوزه بازاریابی در عین حال تاکید کرد: تاکنون مصرف کنندگان باید به اجبار به آنچه به آنها تحویل داده می شد تن در می دادند که به طور طبیعی نمی توانست رضایت آنها را به طور کامل جلب کند، اما با این روش، طیف دوگانه مشتریان تجاری وخانگی از قدرت انتخاب بسیار بالاتر و پشتیبانی کامل برای خرید محصول برخوردار خواهند شد .

وفایی افزود:در این شیوه از توزیع و تحویل محصول ، مصرف کننده یک کالای پاک شده، تازه وسالم را تحویل می گیرد که به مانند محصولات مشابه دور ریز ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین محصولی با همین کیفیت ذکر شده و در همین بازه زمانی سریع تحویل، می تواند قیمت عرضه را بسیار بالا ببرد و این درحالی است که چه بسا مشتری هم توان پرداخت چنین قیمتی را ندارد گفت:از آنجا که در این شیوه توزیع واسطه ها از روند کار حذف می شوند ونیز موارد دور ریز از کالا حذف میشود، نهایتا بخش عمده ای از قیمت تمام شده به روش معمول کاسته خواهد شد.

مدیر مارکتینگ این فروشگاه اینترنتی اضافه کرد:محصول صید شده، روند سنتی دست به دست شدن و افزایش قیمت بین واسطه ها را طی نمی کند بلکه بصورت مستقیم به هاب پخش این فروشگاه در شهر شیراز تحویل و از آنجا به صورت فرآوری ، پاک وبسته بندی شده، به دست مشتری می رسد ودر حقیقت با این شیوه بخش عمده ای از هزینه های جاری از زنجیره تولید تا مصرف کاسته خواهد شد .

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای تجاری ارائه غذا برای این خرید،نسبت به مصرف کنندگان خانگی تمایل بیشتری نشان می دهند نیز گفت: از قضا درست برعکس است و مشتریان خانگی به این خرید بیشتر اشتیاق دارند چون هزینه تمام شده به شکل قابل توجهی پایین آمده است ومقایسه این محصول تازه با محصول تازه مشابه که آنهم فقط در چند مرکز فروش محدود در تهران هست تفاوت قیمتی را به شکل معنا داری رقم می زند. و این داستان در تمام شهرهای دور از دریا نیز به همین صورت است.

وی افزود:یک کیلو ماهی وقتی در بازارهای رایج شهر خریداری می شود بعد از پاک کردن گاهی تا 40 درصد افت وزن پیدا می کند ودر واقع پولی که از این بابت از مشتری ابتیاع می شود در پاک و آماده کردن محصول نهایی محاسبه می گردد اما محصول این سامانه فروش بصورت خالص به دست مشتری می رسد.

وفایی اضافه کرد:بخش پشتیبانی این سامانه فروش به نحوی عمل می کند که اگر مشتری به هردلیلی از کالای تحویلی رضایت نداشت می تواند از خرید خود صرف نظر کند و پول خود را پس بگیرد و یا کالایی جدید تحویل بگیرد درحالیکه در بازارهای رایج کشور چنین حق انتخابی برای مشتری وجود ندارد.

وی در عین حال، به برگزاری جشنواره غذاهای دریایی با هدف بالابردن مصرف سرانه آبزیان در کشورتوسط این فروشگاه اینترنتی اشاره کرد و گفت:در این جشنواره سعی شد در کنار ایجاد یک حس خوب و فضایی شاد و متفاوت، تولیدات به روز در زمینه غذاهای دریایی و تولید کنندگان برتر این عرصه و بطور کل، تولید کنندگان غذای سلامتی معرفی شده و از ایشان حمایت شود .

وفایی افزود:نخستین دوره جشنواره غذاهای دریایی ایران در محل دریاچه زیبای اوان قزوین با حمایت قابل توجه سازمان شیلات ایران و دفتر بهبود کیفیت این نهاد، توسط شرکت آنلاین ماهی در تاریخ ۱۷ و ۱۸ مهرماه ۱۳۹۸ برگزار شد که از سوی علاقمندان مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

این مشاور حوزه کسب و کار تاکید کرد: همه فعالان کسب و کارهای نوین باید به این موضوع توجه کنند که اصل اساسی توفیق در تجارت هایی از این دست منوط به اعتماد سازی بالا در نزد مشتریان است و ما معتقدیم یکی دیگر از ابزارهای جلب اعتماد ارتباط آفلاین است تا از این طریق مشتری با خیال آسوده با عرضه کننده ارتباط آزاد و بی واسطه داشته باشد و ما در آنلاین ماهی همیشه و همه جا به ارتباط مستقیم با مشتری تاکید داریم.

  

 


خبرنگار: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: