اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 11 November 2019
شهردار تهران:
شهردار تهران با بیان اینکه جهت توسعه در کلانشهرهای ایران از ابتدا به سمت ایستگاه‌های راه آهن نبوده است، گفت: باید اتصال کلانشهرها به شهرهای جدید و سپس اتصال شهرک‌های اقماری به یکدیگر هر چه زودتر انجام شود.

یکپارچگی حمل‌ونقل و توسعه شهری باید مورد توجه باشد

به گزارش عصرپرس، پیروز حناچی روز دوشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه‌های راه آهن که در هتل پارسیان اوین برگزار شد، اظهار داشت: کلانشهرها از نظر عرصه و وسعت جمعیت محدودیت‌هایی دارند و برنامه‌ریزی شهری تلاش می‌کند این عرصه‌ها را برای شهروندان بازتر کند.

وی افزود: ورود شهرهای حومه‌ای و جلوگیری از دامن زدن جمعیت در کلانشهرها در این حوزه از سیاست‌های اعمالی است که این مهم با ارتباط سریع و آسان بین کلانشهر و شهرهای اقماری فراهم می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از اقتصادی‌ترین ارتباط بین کلانشهرها و شهرک‌های اقماری و همینطور شهرهای جدید حمل‌ونقل ریلی است.

وی گفت: ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت در این حوزه نقطه هدف نهایی ما است.

حناچی ادامه داد: ما در اتصال ریلی بین‌شهری و راه‌آهن درون‌شهری غفلت کردیم چرا که هسته اولیه راه‌آهن‌های ما بر اساس بار و نه مسافر شکل گرفته است.

وی گفت: غفلت تاریخ ما این بود که جهات توسعه شهرها به سمت ایستگاه‌های راه‌آهن نبوده است به عنوان مثال ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، تبریز و یا مشهد هنوز هم در دل شهر نیست اما ایستگاه‌های مرکزی از لندن، میلان و یا پاریس در دل شهر است و جهت توسعه شهر به سمت توسعه راه‌آهن بوده است.

شهردار تهران با بیان این که ما در این زمینه دیر شروع کرده‌ایم اما امروز گام‌های خوبی برداشته‌ایم، گفت: نکته دیگر ارزش‌های ویژه راه‌آهن ایران است، راه‌آهن ایران چند ویژگی دارد که به جهت ویژگی معماری واجد ارزش‌های جهانی است و در مقیاس ثبت جهانی قرار دارد.

حناچی ادامه داد: برخی ایستگاه‌های ما نظیر تبریز، مشهد و تهران معماری خاص و شناخته شده دارند و یکی از طولانی‌ترین خطوط ریلی دنیا در ایران است.

وی با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل و شهرسازی به هم وابسته است،‌ گفت: در کلانشهرها این مهم به عنوان ابزاری برای توسعه شهر مورد توجه است.

شهردار تهران اضافه کرد: یکپارچگی حمل‌ونقل و توسعه شهری در مقیاس گوناگون باید مورد توجه باشد. کلانشهر از هسته اصلی و اقمار تشکیل می‌شود و در این حوزه باید به حمل‌ونقل ریلی و حومه‌ای و اتصال آن به حمل‌ونقل درون شهری توجه خاص داشت.

به گزارش ایرنا، وی ابراز امیدواری کرد که بعد از افتتاح قطارهای شهری در پرند و هشتگرد به زودی از پردیس و ورامین هم قطار شهری به سمت تهران متصل شود و گفت: بعد از اتصال کلانشهر به شهرهای جدید بابد اتصال شهرک های اقماری به هم در دستورکار قرار گیرد تا بار فعلی از روی دوش تهران کم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: