اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 10 November 2019
گامی مهم در خودکفایی صنعت تولید برق ایران
با آغاز بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، گام مهم خودکفایی صنعت تولید برق با تکیه به فناوری بومی محقق می شود.

بتن‌ریزی دومین رآکتور هسته‌ای در نیروگاه بوشهر

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سیما مرکز بوشهر، بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای بوشهر امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز می‌شود.

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: گود‌برداری و خاک‌برداری واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر از سه سال پیش آغاز شده است و با شروع بتن‌ریزی بقیه عملیات اجرایی شامل آرموتور بندی و کار‌های فوندانسیون انجام خواهد شد.

محمود جعفری افزود: واحد دوم تا سال ۱۴۰۴ ساخته می‌شود.

وی گفت: قرارداد ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در آبان ۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت منعقد شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، ساخت و راه اندازی دو واحد راکتور هسته‌ای هر کدام به ظرفیت ۱۰۵۷ مگاوات است.

جعفری افزود: کلنگ اجرای واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر ۲۰ شهریور ۹۵ با حضور معاون اول رئیس جمهور زده و عملیات اجرایی قرارداد در ۸ دی ۹۵ آغاز شد. در اسفند همان سال عملیات خاکبرداری  و نهم آبان ۹۶ عملیات گودبرداری با حضور مسئولان ایرانی و روسی شروع شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در بوشهر گفت:  بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر مقطعی مهم و حساس در روند توسعه صنعت هسته‌ای کشور است، زیرا ما یک سوم از راه را رفته ایم و از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز به بعد واحد دوم نیروگاه بوشهر، نیروگاهی در حال ساخت محسوب می‌شود.

بهروز کمالوندی افزود: با توجه به این که در سال‌های آینده ۱۰۰ هزار مگاوات تولید برق داریم، حدود ۸ هزار مگاوات آن برق هسته‌ای است و این ظرفیتی خوب در تولید برق محسوب می‌شود.

وی گفت: هر واحد نیروگاه اتمی از هدررفت ۱۱ میلیون بشکه نفت  و آسیب‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

کمالوندی افزود: ساخت واحد‌های جدید نیروگاهی از نظر توسعه فناوری بومی و توان داخلی بسیار مهم است تا جایی که تا کنون ۲۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری کنونی در صنعت هسته‌ای  توسط شرکت‌های داخلی و نیرو‌های ایرانی جذب شده است.

وی گفت: توسعه این واحد‌های نیروگاهی اشتغال ۱۰ هزار نفری را به دنبال دارد.

بر اساس برنامه بلندمدت، نیروگاه اتمی بوشهر برای ساخت و بهره برداری از سه واحد رآکتور اتمی در نظر گرفته شده است.  

اکنون واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر توان تولید هزار مگاوات برق را دارد که با راه‌اندازی واحد‌های دوم و سوم این ظرفیت به 3 هزار و ۱۱۴ مگاوات می‌رسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر در بوشهر گفت:  ايران نمی‌تواند بپذیرد برجام جاده‌ای یک طرفه باشد و تنها در چارچوب منافع ملی خود عمل می‌کنیم.

علی اکبر صالحی شب گذشته در بدو ورود به بوشهر  در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما افزود: ما شروع کننده پایبند نبودن به تعهدات نبوده‌ایم، آن‌ها به تعهدات خود ملتزم نبوده‌اند و جمهوری اسلامی ايران نیز نمی‌تواند بپذیرد که برجام به عنوان جاده یک طرفه تلقی شود.

وی گفت: روز بعد از برجام توانستیم قراردادی با روس‌ها در خصوص ساخت دو نیروگاه جدید یعنی واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر، ببندیم که هر کدام توان تولید هزار و ۵۷  مگاوات برق را دارد.

صالحی افزود: امروز عملیات بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر به صورت نمادین آغاز می‌شود، چون قبلا کار آغاز شده بود و به دلیل ارتحال برادر عزیزم دکتر احمدیان (معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی) مراسم به تاخیر افتاد، اما کار ادامه یافت و هیچگاه کار را به زمین نگذاشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: واحد نیروگاهی یادشده در بازه زمانی ده ساله و در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای ساخته و تجهیز می‌شود که اینک پس از مراحل خاکبرداری و تحکیم زمین، عملیات بتن‌ریزی راکتور آغاز می‌شود.

صالحی افزود: از سال ۹۵ که قرارداد را بستیم و قسط اول را پرداخت کردیم، کار کارگاهی شروع شد. نزدیک به سه میلیون متر مکعب فقط خاکبرداری شده است و با بسیج امکانات وسیعی در این دو سال اقدامات عمده‌ای صورت گرفت.

وی با تشکر از پیمانکاران ایرانی و پیمانکار روس گفت: امیدواریم  امروز با بتن ریزی شاهد عملیات بالا رفتن ساختمان اصلی راکتور دو باشیم و پس از آن در مرحله دیگری وارد عملیات انجام کار‌های ساختمانی راکتور سه باشیم.

صالحی افزود: امیدواریم طبق برنامه سال ۱۴۰۴ آغاز بهره برداری از راکتور دوم باشد و سال ۱۴۰۶ نیز بهره برداری از راکتور سه آغاز شود.

وی گفت: تاکنون طبق برنامه پیش رفته ایم و از برنامه عقب نیستیم. همکاران ما همت عالی داشته‌اند و علت عمده مسافرت من تشکر از عزیزان برای پیشبرد کار در این مرکز است که کار را به نحو احسن پیش برده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت غنی سازی در کشور افزود: چالش بسیار بزرگی بود که در یک فاصله کوتاه نزدیک به سه هزار و ۵۰۰  سو به ظرفیت غنی سازی کشور اضافه شود که این رقم بسیار بالایی است و عمده سو‌های ایجاد شده با سانتریفیوژ نسل جدید بوده است.

صالحی گفت: اکنون ۱۵ نوع سانتریفوژ جدید در نطنز مشغول به کار هستند. این کار باعث تحیر آن‌ها شده و برایشان غیر قابل باور است، چون فکر می‌کردند ما چنین ظرفیت و توانی را نداریم. این توانمندی سازمان انرژی اتمی و همت و علاقه‌مندی بالای کارکنان به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را نشان می‌دهد.

وی افزود: در ازای پذیرش یک سری محدودیت‌ها قرار بوده تحریم برطرف شود، آن‌ها تحریم را برطرف نکردند و ما نیز دیگر محدودیتی نداریم و الان ۶  قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از طریق برجام کنار گذاشته شده و امیدواریم تا اکتبر آینده تحریم‌های تسلیحاتی نیز برداشته شود.

صالحی گفت: الان نیز ما خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کنیم، بند ۲۶ و ۳۶  برجام اقدامات امروز ما را در نظر گرفته است که اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند ما نیز متناسب با رفتار آن‌ها می‌توانیم از تعهدات خود بکاهیم تا توازنی در برجام ایجاد شود. به نظرم الان این توازن برقرار شده است.

وی افزود: ما تنها در چارچوب حاکمیت و منافع ملی خود عمل می‌کنیم و امیدواریم که آن‌ها سر عقل آمده و برگردند و به تعهدات خود عمل کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: