اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 09 November 2019
مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی از افتتاح واحد بخار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی گهران سیرجان با حضور ریاست جمهوری خبر داد.

بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی گهران درهفته جاری

به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، امیردودابی‌نژاد مجری طرح های نیروگاه های خصوصی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه،گفت: نیروگاه ۴۹۲ مگاواتی گهران(گلگهر سیرجان) در راستای توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه ، احداث نیروگاه با ۲ واحد گازی ۱۶۶مگاواتی و ظرفیت بخش بخار۱۶۰مگاواتی جمعابه میزان ۴۹۲ مکاوات ( در شرایط) ایزو به شرکت گهر انرژی سیرجان به عنوان سرمایه گذار واگذار گردید و اینک بخش بخار آن با حضور رییس جمهور در همین هفته به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: بهره برداری از این نیروگاه با میزان مصرف ۴۵ هزار متر مکعب گاز در ساعت برای هر واحد، نقش بزرگی در صرفه جویی از سوخت گازوییل خواهد داشت؛ این میزان مصرف گازوییل معادل ۴۵ هزار متر مکعب گاز خواهد بود و جایگزینی گاز مصرفی بجای گازوییل از مزایای اجرای این طرح خواهد بود‌.

وی با بیان این که فاینانس این پروژه توسط شرکت مپنا انجام شده است افزود: شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای ۲۰۰ مگاوات از این نیروگاه قرارداد خرید تضمینی برق دارد.

دودابی‌نژاد ادامه داد: با تکمیل واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گهران، ۲۰۵ میلیون متر مکعب سوخت در سال صرفه جویی خواهد شد.

مذاکره با یک شرکت ایتالیایی برای اجرای فاز دوم نیروگاه

حسنعلی تقی زاده مدیر عامل شرکت مدیریت انرژی تابان نور نیز در این نشست خبری با بیان این که این نیروگاه در اهداف اولیه برای تامین انرژی برق کارخانجات معدنی سایت گل گهر سیرجان طراحی شده بود گفت: روز ۲۲ تیزماه امسال واحدهای این نیروگاه به شبکه سراسری سنکرون شد. راندمان بخش گازی این نیروگاه ۳۴ درصد وراندمان کلی آن ۴۹درصد است .

تقی زاده سرمایه گذاری بلوک اول این نیروگاه ۲۸۰‌میلیون یورو بوده و در بخش EPCو هم فاینانس از سوی شرکت مپنا به میزان ۷۰ درصد تامین شده است. بلوک مذکور (فاز یک) در کلاس E نصب شده که راندمان آن ۴۸ درصد و در حال بهره برداری است.

مدیرعامل هلدینگ انرژی تابان هور در مورد فاز دوم گفت: برای بلوک سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات از نوع کلاس  اف با مپنا در حال مذاکره هستیم و چنان چه مپنا بتواند تجهیزات مورد نیاز را تامین کند، توسط همین شرکت طرح پیش خواهد رفت. در غیر این صورت با شرکت آنسالدو که یک شرکت ایتالیایی است، برای تامین تجهیزات مذاکراتی انجام داده‌ایم. برای تامین سرمایه نیز با بانک اکسیم روسیه برای دریافت ۳۰۰ میلیون یورو وام مذاکره کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات تحریمی باعث نمی‌شود که شرکت ایتالیایی کار در این نیروگاه را ادامه ندهد نیز گفت: یک ویژگی این شرکت ایتالیایی این است که در همین شرایط تحریمی مشابه همین اقدام را در نیروگاه هریس انجام داده و معمولا تجهیزات مورد نیاز را قبل از دریافت پول به ما تحویل می‌دهد مشروط بر این که به طرق مختلف ارز لازم را بدهیم.

در ادامه مجید دبیران، مدیر عامل شرکت گهر انرژی سیرجان؛ با اشاره به پست بلافصل نیروگاه سیکل ترکیبی گهران اظهار کرد:  وجه تمایز این نیروگاه اتصال به شبکه سراسری برق کشور است و از طریق پست بلافصل می‌تواند انرژی مورد نیاز کارخانجات گل گهر را تامین کند. مساحت این پست ۳۰ هکتار بوده و قابلیت اتصال به سه بلوک سیکل ترکیبی را دارد.

به گفته وی ارزش این پست در حال حاضر بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان است و ساخت آن حدود دو سال طول کشید.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: