اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 05 November 2019
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: رونق تولید در گرو امنیت و مبارزه با فساد اقتصادی است؛ هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت و تولید مختل می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی امروز در همایش ملی پدافند غیرعامل با اشاره به روحیه استکباری دشمن گفت: در تاریخ حیات کشورمان جلوه‌هایی از روحیه استکباری را دیده‌ایم. ملت ما در این عصر جدید، در تبعید امام بزرگوار، در شهادت دانش آموزان، در تسخیر لانه جاسوسی و از سال ۴۲، ۵۷ و ۵۸ جلوه حرکت‌های استکباری را بار‌ها دیده است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بنای استکبار آن است که خود بزرگ بینی، خودمحوری و خودخواهی او نگذارد که ملتی روحیه استقلال داشته باشد، روی پای خود بایستد و بخواهد به داشته‌های خود اعتماد کند و با اتکای به خداوند زندگی کند.

وی گفت: این هم در طول تاریخ همواره تهدیدی از ناحیه مستکبران نسبت به مردان بزرگ، زنان آزادیخواه و ملت‌ها بوده است و جلوه‌های آن را ما در کشور خودمان دیده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه این تهدید از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است، گفت: تهدید‌های استکبار نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیشتر جلوه تهدید نظامی داشته و تهدید سخت بوده است؛ اما امروز ما به گستردگی همه داشته‌هایمان تهدید می‌شویم. این تهدید‌ها شامل عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، زیستی و تهدید‌های مختلفی است که امروز در برای کشور و مردم عزیزمان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به مصادیقی از تهدید‌های استکبار برای سرمایه‌های کشورمان گفت: آنچه که داریم شامل نیروی انسانی کارآمد، دانشمندان فرهیخته، نوآوران و خلاقانِ بنام (نه فقط در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و جهان)، داشته‌های صنعتی، کشاورزی و داشته‌های بسیار در حوزه‌های علم و فناوری، نانوفناوری و بسیاری از داشته‌های مادی و معنوی که امروز کشور ما بحمدالله از داشته‌های بسیاری برخوردار است و البته همه در معرض تهدید‌های استکباری هم قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم صیانت از همه داشته‌هایمان، اذعان کرد: باید هم پیش بینی و پیشگیری کنیم و هم در صورت وقوع یک حادثه برخورد بموقع، زمان شناسانه و بسیار سریع انجام دهیم. هیچ کس نمی‌تواند در کشور عذری بیاورد و بگوید که ما نمی‌دانستیم و پیش بینی نمی‌کردیم؛ حوادث، قضایا، تهدیدها، توطئه‌ها و فتنه‌ها در این رابطه بسیار است.

 صیانت بخشی کشور در مقابل آسیب‌ها، بسیار ضروری است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه صیانت بخشی در مقابل آسیب‌ها، بسیار ضروری است، گفت: باید آسیب پذیری کشور را با اقدامات مصون ساز به حداقل برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: سازمان پدافند غیر عامل سازمانی است که با همکاری با همه دستگاه‌ها و همکاری متقابل دستگاه‌ها با این سازمان در حوزه‌های مختلف، مصون سازی و صیانت بخشی را از داشته‌های کشور در دستور کار دارد و همه بخش‌ها را نسبت به داشته‌های خود و مراکز حیاتی، اسناد حیاتی، چهره‌های ارزشمند، داشته‌های علمی، فناورانه و کار دقیق در این رابطه حساس کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: مسلم است که در این زمینه باید یک اقدام دانش پایه انجام گیرد و کار سلیقه‌ای، زودگذر و مقطعی کارساز نیست؛ بلکه کار کاملا دانش بنیان، علمی، فنی و کاملا مبتنی بر دانش دقیق باید مورد توجه قرار گیرد. گام‌هایی برداشته شده است، اما ضرورت دارد باز هم با توجه به نوع تهدید‌هایی که نسبت به مردم عزیز و کشور ما وجود دارد، این مصون سازی صورت گیرد و باید این حساسیت را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه در رابطه با تهدید‌ها باید صیانت بخشی را نسبت به بخش‌های مختلف داشته باشیم که اگر دشمن به میدان آمد، نتواند کاری کند، گفت: باید آسیب پذیری کشور را با اقدامات مصون ساز به حداقل برسانیم. البته اعتقاد داریم کاری از دشمن بر نمی‌آید. به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما در منطقه با دشمن در رو در رویی بودیم؛ او خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.

وی بیان کرد: دشمن نمی‌تواند، اما برای مواجهه با تهدید‌ها باید پیش بینی کرد؛ در تهدید‌های نرم باید پیش بینی‌های جدی صورت گیرد. ضرورت دارد نوع تهدید‌های نرم شناسایی شود و هم لازم است آموزش‌های لازم داده شود و همچنین مصونیت‌‍‌های فیزیکی در بخش‌های مختلف انجام گیرد و این موضوع مربوط به یک دوره خاص و اقدامات خاص نیست.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: امروز تهدید‌های اقتصادی داریم و کشورمان توانمند‌ی های جدی هم دارد. دشمنان تصور می‌کردند که کشور با این تهدید‌ها از پا در می‌آید؛ ولی به فضل و کرم خداوند متعال، امروز برغم همه تهدید‌هایی که شده است و تحریم‌هایی که نسبت به اشخاص، سازمان‌ها و بسیاری از دستگاه‌ها انجام داده‌اند، امروز کشور با قوت و قدرت کار خود را پیش می‌برد و اهدافمان را در کشور و منطقه و عالم دنبال می‌کنیم؛ اما لازم است در این نشست‌ها کاملا هم اندیشی و همفکری برای مصون سازی بهتر کشور انجام شود؛ چراکه در مقابل آسیب‌ها، صیانت بخشی کشور یک امر بسیار ضروری است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ان‌شاءالله قله‌های ارزشمندی را برای کشور بتوانیم فتح کنیم و این روز ممکن است از نظر خیلی از دشمنان و افراد غافل و جاهل بعید باشد؛ اما ما این روز را بسیار نزدیک و چشم انداز و افق را بسیار روشن می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر با یکسری از مسائل و مشکلاتی مواجهیم که باید این مشکلات و مسائل را خوب بشناسیم و ببینیم راهکار برون رفت از این قضیه چطور است. بار‌ها بیان شده هیچ مشکلی نیست مگراینکه راه حل دارد و هیچ راه حلی را نباید در خارج از این مرز‌ها دنبال کرد. تمام راهکار‌ها در درون کشور به دست توانای جوانان عزیز و متخصصان این کشور است.

وی تصریح کرد: اقدامات پدافند غیر عامل در حوزه‌هایی که درآن‌ها ورود پیدا کرده، اقدامات موثری بوده و بسیار توانسته است کارساز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: یقین بدانید امروز استقلال اقتصادی و اقداماتی که در حوزه تولید و رونق تولید انجام شود، بهترین مصون سازی را می‌تواند در مقابل دشمن و تهدید‌ها داشته باشد. امروز دشمن بدنبال این است که اقتصاد ما فلج شود و حرکتی نداشته باشد و ما در حوزه اقتصاد فضای مجازی کار نکنیم و به یکسری از مسائل ظاهری فضای مجازی بپردازیم؛ درحالیکه اقتصاد فضای مجازی، اقتصادی است که باعث شده امروز پاکستانی‌ها و هندی‌ها و بسیاری از کشور‌ها در حد پول نفت ما از این اقتصاد درآمد کسب کنند.

 رونق تولید در گرو امنیت و مبارزه با فساد اقتصادی است

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر توجه به اقتصاد دریا، گفت: ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی بعضی از کشور‌های اروپایی از اقتصاد دریاست.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: آیا ارتباط آن‌ها با دریا به اندازه ماست؟ ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط و ساحل داریم؛ اقتصاد دریا می‌تواند بسیاری شغل ایجاد و تولید را در کشورمان فعال کند؛ اقتصاد را در حوزه‌های مختلف می‌توانیم به برکت داشته‌هایی که خداوند متعال به کشورمان مرحمت کرده است، دنبال کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: بدون تردید آنچه که در ارتباط با فعال شدن حوزه اقتصادی است، می‌تواند ما را در مقابل تهدیدات دشمنان مصون کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه رونق تولید در گرو امنیت اقتصادی است و امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است، ادامه داد: هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت مختل می‌شود، تولید دچار اختلال می‌شود؛ لذا این وظیفه اولیه همه مدیران و دست اندرکاران است و نباید نگاه ما به بازرسان بیرون سازمان و دستگاه قضایی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اولین وظیفه بروز حساسیت در برابر فساد، برعهده خود مدیران و مسئولان است. اولین حساسیت، ساز و کار‌هایی است که ضد فساد باشد؛ یعنی اگر کسی اراده فساد هم کرد، نتواند فساد کند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: سازو کار‌های فساد زدا باید بوسیله خود دستگاه‌ها طراحی شود؛ یعنی اینکه بتوانیم در نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی، نظام واردات و صادرات و نظام‌های مختلف، ساز و کار‌هایی ایجاد کنیم که ضد فساد باشد. اینکه با یک مفسد برخورد شود یک طرف قضیه است؛ اماسازوکار‌ها باید بتواند جلوی فساد را بگیرد.

وی اظهار کرد: به قول جرم شناسان، اول اندیشه جرم یا انگیزه جرم، اراده، فعل و ابزار جرم است. ما باید کاری کنیم که اولا در تربیت‌ها و انتخاب‌ها انگیزه و اندیشه جرم بوجود نیاید واگر به وجود آمد ابزار جرم در اختیار مجرم قرار نگیرد؛ یعنی ساختار‌ها طوری تنظیم شود که اصلا این ابزار در اختیار مجرم قرار نگیرد و اگر تبدیل به جرم شد علی القاعده برخورد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تمام این موارد مقدمه است و تا هنگامی که این مقدمات خوب طی شود طبیعتا نوبت به برخورد نمی‌رسد؛ لذا بر همه دستگاه‌هاست که در مصون سازی کاری کنند که اصلا مجرم نتواند ارتکاب جرم را داشته باشد که اگر جرم مرتکب شد بعد با او برخورد شود. این اقدامات مقدماتی حتما اقدامات مصون سازی است که می‌تواند تضمین کننده قضیه باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: راه برخورد با تهدید‌های اقتصادی و فساد هم یکی از بند‌های مهم گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان اجرای عدالت در قوانین، در اجرا و در همه حوزه‌هاست.

وی گفت: راه برون رفت از این تهدید‌های اقتصادی اجرای عدالت است. عدالت یعنی هر چیز جای خود باشد و یک قوانین عادلانه و یک اجرای عادلانه و اقدامات عادلانه توسط همه بخش‌ها؛ این‌ها می‌تواند همان مصون سازی در بخش‌های مختلف را بدنبال داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: